نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ای کاش از ابتدای بحث هدفمندی، منابع را به شکل جدی به بخش سلامت اختصاص می دادیم

دکتر احمدی گفت: ای کاش از ابتدای بحث هدفمندی، منابع را به شکل جدی به بخش سلامت اختصاص می دادیم.در حال حاضر با آرامش بیشتری میتوان به پیشگیری و بهداشت پرداخت.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر علی محمد احمدی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وبدا با اشاره به اینکه، برنامه تحول نظام سلامت، به دلیل محقق کردن عدالت، یکی از برنامه های موفق دولت یازدهم به شمار می رود، گفت: ای کاش از ابتدای بحث هدفمندی به جای پرداخت فراگیر نقدی، منابع را به شکل جدی به بخش سلامت اختصاص می دادیم.

 صرف منابع در حوزه بهداشت و درمان، عدالت را محقق می سازد

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه یکی از اساسی ترین بخش ها در اجرای هدفمندی، قابلیت بخشی و توانمند سازی است، افزود: در این خصوص بخشی که صرف بهداشت و درمان می شود هم در قابلیت بخشی موثر است و هم در توانمند سازی ضمن اینکه عدالت را هم محقق می کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول سلامت در مسیر صحیح خودش قرار گرفته اما باید توجه خودمان را در سازماندهی آن متمرکز کنیم تا استمرار این طرح برای دستیابی به اهدافش تضمین شود.

دکتر احمدی در خصوص نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح تاکنون گفت: هرچند که الان زمان مناسبی برای قضاوت منصفانه این طرح نیست چون از هشت مرحله این طرح فراگیر و عظیم تنها سه مرحله کلید خورده است و باید اجازه دهیم که کل بسته تعریف شده برای این طرح اجرا شود تا بتوانیم قضاوت کلی داشته باشیم.

وی افزود: تاکنون نقاط قوت طرح بیش از ضعف آن بوده است چرا که افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت به خصوص در نقاط محروم همچنین کاهش میزان پرداختی مردم از جیب خود برای دریافت خدمات است که فرموده مقام معظم رهبری را " که کاری کنیم تا بیمار به جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد" را جامه عمل پوشاند و از همه مهمتر موضوع سلامت مردم را جزو اولویت های نخستین کشور قرار داد.

 طرح های بزرگ و فراگیر، پرهزینه خواهند بود

دکتر احمدی در خصوص نقاظ ضعف این طرح گفت: یکی از ابهامات این طرح این است که هنوز ما دریافت درستی از میزان مخارج این طرح نداریم. این طرح بسیار فراگیر است و قطعا پزهزینه خواهد بود و زمانی میتواند موفق باشد که یک توازنی بین منابع و مخارج آن وجود داشته باشد.

به گفته وی، درحال حاضر منابع این طرح، بودجه وزارت بهداشت است که 4هزار و 800 میلیارد تومان که در بحث هدفمندسازی یارانه ها دیده شده و سهمی هم از مالیات برارزش افزوده  اختصاص یافته است که این منابع برای اجرای کامل طرح محدود است و نیازمند مدیریت هزینه ها و برقراری توازن بین منابع محدود و مخارج آن است.

دکتر احمدی در ادامه افزود: اگر چه وزیر محترم بهداشت بارها اعلام کرده اند که ما در سقف اعتبارات موجود مدیریت می کنیم، اما واقعیت این است که اگر به شکل عملیاتی بخواهیم بودجه ریزی کنیم باید یک برآوردی از هزینه و یک پیش بینی از درآمد داشته باشیم تا بتوانیم چنین طرح بزرگی را به شکل پایدار استمرار دهیم. 

نیمه پر لیوان را ببینیم

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه، یکی از اهداف اجرای این طرح توجه به مناطق محروم است، گفت: در مناطق مختلفی که امکان دسترسی به پزشکان متخصص و تجهیزات و امکانات پزشکی وجود ندارد بر خلاف کلان شهرها که از زیرساختهای بهداشتی و درمانی بیشتری برخوردارند، ضرورت داشت که به دهک های پایین جامعه و اقشار آسیب پذیر نیز توجه شود بنابراین با این نگاه باید اجرای طرح را مثبت تلقی کنیم و نیمه پر لیوان را ببینیم چرا که تمرکز بر کاستی ها اگر برای رفع آنها چاره ای اندیشیده نشود صرفا قوت اجرای این برنامه را تحلیل می دهد.

 مشکلات درمانی فعلی، ناشی از بی توجهی به پیشگیری در سالهای قبل است

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص چرایی رویکرد نخستین مرحله طرح تحول سلامت به حوزه درمان، توضیح داد: مشکلات درمانی که اکنون گرفتار آن هستیم حاصل بی توجهی هایی است که سالهای قبل به بحث پیشگیری شده است و باید توجه داشته باشیم که دو مقوله بهداشت و درمان با هم متفاوتند چرا که بحث بهداشت یک برنامه میان مدت و بلند مدت است اما حوزه درمان یک بحث دفعی و آنی است و نمی توان به درمان بیماران بی توجه بود.

وی افزود: بیشترین نگرانی ما در برنامه های بهداشت و درمان رشد سریع پرداخت از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستانها و فرآیندهای هتلینگ بود که باید ابتدا این بخش مدیریت می شد و سپس به حوزه بهداشت رسید وگرنه هیچ تردیدی در اینکه پیشگیری مهم تر از درمان است وجود ندارد.

دکتر احمدی در ادامه گفت: اگر بخواهیم اصلاح بلندمدت در نظام سلامت داشته باشیم، قطعا باید به بهداشت توجه کنیم اما آنچه که در سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تاکید شد و در جامعه هم به وضوح مشهود بود، عدم توان پرداخت مردم در هزینه های درمانی بود که قادر نبودند بیماری شان را مدیریت کنند و یا اصلا به دلیل بالابودن هزینه ها پیگیر درمان بیماری خود نمی شدند و گاهی وقوع یک بیماری آسیب های جدی را به زندگی مردم وارد می کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما فرانشیزها را از 10 در صد به 7 درصد کاهش دادیم  و آنچه که در برنامه چهارم توسعه که پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد برسد را محقق کردیم و الان با آرامش بیشتر می توان به مقوله بهداشت پرداخت چرا که بهداشت ودرمان دو مقوله مکمل هم اند و باید با یک بسته سیاستی توامان بحث درمان و بهداشت را دنبال کنیم.

 

استمرار اجرای طرح، حضور پررنگ بیمه ها را می طلبد

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه، باید چند اقدام اساسی در این حوزه انجام شود، گفت:

ابتدا باید دنبال منابع پایدار باشیم  و صرفا به بودجه های دولتی تکیه نکنیم سپس باید حضور بیمه ها در این حوزه جدی تر شود و قطعا باید کارت الکترونیک سلامت و شبکه اطلاعات سلامت همچنین یکپارچه سازی منابع بیمه ای را دنبال کنیم و مرز مشخصی را بین بیمه های پایه و مکمل داشته باشیم.

 وی در ادامه افزود: در اجرای بهینه این طرح،  باید یک نظام ارجاع و سطح بندی مناسب دیده شود اگرچه در حال حاضر پایلوت پزشک خانواده را دنبال می کنیم ولی به شکل کامل نمی تواند پاسخگو باشد.

دکتر احمدی در خصوص گام سوم طرح تحول سلامت گفت: اجرای کتاب تعرفه سلامت به عنوان سومین مرحله از این طرح از این جهت که کتابی بومی و متناسب با منابع و بازار خودمان داشته باشیم، بسیار ضروری است اما افزایش در بحث تعرفه ها و شکافی که از قبل بین تعرفه های خصوصی و دولتی وجود داشت، باید تدبیری برای آن صورت بگیرد و اینکه واقعی بودن تعرفه ها بتواند این شکاف تعرفه ای را کم کند کمی تردید وجود دارد، که باید نواقص آن برطرف شود اما اجرای کتاب تعرفه سلامت بر اساس مقتضیات جامعه خودمان، اقدام بسیار خوبی است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.