امروز در تاریخ؛

از شهادت سومین شهید محراب تا روز جهانی کودک و تلویزیون

شهادت سومین شهید محراب در شیراز ، آغاز بنای ساختمان مسجد امام اصفهان، روز جهانی کودک و تلویزیون، تولد کاشف میکروب "سِل"، روز جهانی کوهستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 آذر 1393 خورشیدی برابر با 18 صفر 1436 هجری و 11 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت استاد اخلاق آیت اللَّه "سید عبدالحسین دستغیب" سومین شهید محراب در شیراز (1360ش)
آیت‌اللَّه سیدعبدالحسین دستغیب در سال 1292 شمسی (عاشورای 1332 ق) در متولد گردید. وی پس از سپری کردن مقدمات علوم اسلامی، در 22 سالگی به نجف اشرف مهاجرت نمود. در نجف روح جستجوگر آن شهید در پی یافتن صاحبدلی بود که او را به ودای ایمَن برساند، تا آنکه سرانجام در محضر پرفیضِ استاد اخلاق، میرزا محمد علی قاضی تبریزی، آرامش یافت و از خواص استاد شد. آیت‌اللَّه دستغیب همراه با قیام امام خمینی(ره) در سال 1341، مبارزات خویش را آغاز نمود و در 15 خرداد 1342 بازداشت و به تهران تبعید گردید.

آیت‌اللَّه دستغیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف ارزشمندی را در نظام جمهوری اسلامی از جمله: نمایندگی مردم شیراز در مجلس خبرگان، امامت جمعه شیراز و نمایندگی امام خمینی(ره) در استان فارس به عهده گرفت. آیت‌اللَّه دستغیب علاوه بر خدمات متعددی که صرف ساخت، تاسیس و بازسازی بناها و آثار خیریه نمود دارای تالیفات متعددی است که آدابی از قرآن، معراج، ایمان، گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت و... از آن جمله‌اند. این عالم وارسته و معلم اخلاق سرانجام در بیستم آذر 1360 ش برابر با چهاردهم صفر 1402ق هنگامی که برای ادای نماز جمعه عازم محل برگزاری آن بود از سوی منافقین ضدانقلاب در 68 سالگی به شهادت رسید.

قتل عام افسران رژیم پهلوی در پادگان لویزان (1357 ش)
همزمان با اوج تظاهرات مردمی ضد رژیم و درگیری‌های شدید مردم با مزدوران پهلوی در عاشورای 1357 ش، یک افسر، دو درجه دار و چهار سرباز مسلح، به ناهارخوری افسران ارشد پادگان لویزان در شرق تهران حمله کردند و با رگبار مسلسل، بیش از هفتاد نفر از افسران ارشد و درجه‌داران رژیم را کشتند. حمله کنندگان به جز یک سروان، بقیه کشته شدند. این اقدام متهوّرانه در بین نظامیان اثر زیادی بخشید و همه از جان خود هراسان شدند. دولت نظامی ارتشبد ازهاری پس از وقوع این حادثه که در کنار گوش خود، در تهران، آن هم در یک محیط نظامی اتفاق افتاده بود، سعی کرد حقیقت این خبر در پادگان‌ها منتشر نشود ولی در همان دقایق اولیه، خبر به اطلاع همه رسید. در این اوضاع، شاه، بیش از هر کسی در وحشت فرو رفت و نسبت به جان خود بیمناک شد. از این زمان بود که رییس دولت احساس کرد که به هیچ وجه قادر به مهار کردن تظاهرات نیست و به زودی دولت او سقوط خواهد کرد.

راهپیمایی میلیونی و باشکوه عاشورای حسینی علیه رژیم محمدرضا شاه پهلوی (1357ش)
تظاهرات میلیونی مردم در تهران و تمام نقاط کشور، همزمان با بزرگداشت شهادت سرور شهیدان، حضرت اباعبداللَّه الحسین(ع) در عاشورای حسینی، بی‌نظیرتر از تاسوعا (دیروز) برپا گردید. این گروه‌های عظیم که در طول مسیر خود به سر دادن شعارهای سیاسی می‌پرداختند، در میدان آزادی تهران اجتماع کردند. پس از راهپیمایی روز عید فطر و تاسوعا، این تظاهرات، عظیم‌ترین اجتماع ضد دولتی مردم تهران به شمار می‌رفت. در پایان راهپیمایی، قطعنامه‌ای هفده ماده‌ای قرائت شد که در آن، بر سقوط و برچیده شدن بساط شاه، برقراری حکومت عدل اسلامی، رهبری حضرت امام خمینی(ره)، آزادی واقعی، اجرای عدالت اجتماعی و تامین حقوق مردم و جلوگیری از هرگونه سلطه‌گری تاکیده شده بود که به تصویب میلیون‌ها نفر از مردم انقلابی رسید. اخبار این راهپیمایی که در صدر اخبار مهم جهان قرار داشت، جهانیان را متوجه این مطلب کرد که مردم ایران، رژیم سلطنتی را نمی‌خواهند و خواهان حکومتی اسلامی می‌باشند.

آغاز عملیات متوسط مطلع الفجر (1360 ش)
عملیات متوسط مطلع‌الفجر از 20 آذر 1360 در منطقه گیلانغرب در وسعت 35 کیلومتر مربع با رمز یا مهدی(عج) ادرکنی آغاز شد و تا پنجم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات رزمندگان اسلام، متشکل از سپاه، بسیج و تعدادی از مردم مسلمان بومی منطقه، ضمن هماهنگی با نیروهای ارتش و هوانیروز، از سه محور به دشمن یورش بردند. نیروهای اسلام بدون توجه به سرمای شدید و شرایط سخت منطقه، ضمن عبور از سیم‌های خاردار و میادین مین، به جبهه دشمن نفوذ کرده و با آنان درگیر شدند. در عملیات مطلع الفجر، نیروهای اسلام علاوه بر کشته و زخمی کردن دو هزار تن و به اسارت درآوردن دویست تن دیگر از افراد دشمن، قوای بعث را تا نزدیک مرز بین‌المللی به عقب می‌رانند. در این میان پاتک دشمن برای عقب‌راندن سپاه اسلام ناکام ماند و مناطق حساسی به دست نیروهای خودی افتاد.

رحلت فقیه اصولی و جامع معقول و منقول آیت اللَّه "میرزا کاظم تبریزی" (1374 ش)
 آیت‌اللَّه میرزا کاظم تبریزی در حدود سال 1299 ش (1340ق) در تبریز به دنیا آمد و در نوجوانی به تحصیل علوم دینی روی آورد. وی پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح در 21 سالگی به نجف کوچید و از حضرات آیات: شیخ موسی خوانساری، شیخ محمدرضا آل‌یاسین، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدکاظم شیرازی، سیدمحسن حکیم و سید محمود شاهرودی بهره‌هایی وافر برد. فرزانه تبریز، همزمان با تحصیل، به تدریس سطوح عالیه و پس از چندی به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت تا این که در سال 1349 ش به قم آمد و یکی از پر بارترین مجالس درسی حوزه را تشکیل داد. آیت‌اللَّه تبریزی بر علوم مختلف همچون: فقه، اصول، حدیث، رجال، تفسیر، تاریخ، ادبیات، ریاضیات، هیئت، هندسه، کلام، فلسفه و منطق تسلط فراوان داشت و با زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز آشنا بود. برخی از تالیفات فراوان او که سر به ده‌ها مجلد می‌زند عبارتند از: شرح عروةُالوثقی در 150 جلد، القواعد الفقهیه در 50 جلد، تطبیقاتُ الوسایل در 20 جلد، الاصول الجدیده در 10 جلد، الفقه المُیسَّر و شرح اسفار. این عالم بزرگ سرانجام در 20 آذر 1374 برابر با 18 رجب 1416 ق در 75 سالگی درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

آغاز بنای ساختمان مسجد امام اصفهان به فرمان شاه عباس صفوی (1020 ق)
مسجد امام که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.این مسجد مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیک الله بوده‌اند. و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

روز جهانی کودک و تلویزیون
امروزه وسایل ارتباط جمعی، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در روابط بین جوامع و گروه‌های موجود در آن‌ها دارند و به میزان زیادی در هدایت و جهت‌دهی افکار عمومی سهیم هستند. در این میان، تلویزیون به عنوان رسانه‌ای دیداری و شنیداری، با حضور بلامنازع خود در خانه‌ها، بیشترین تاثیر را روی خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان می‌گذارد.

با ورود تلویزیون به خانه، خانواده بُعد جدیدی یافته، آن را از محلی صرفاً برای استراحت، صرف غذا و... خارج کرده و به سازمانی تبدیل نموده که می‌توان در آن آموخت، جهان را تماشا کرد و نیازهای فرهنگی را برآورده ساخت. در این میان، کودکان تأثیر بیشتری از تلویزیون می‌گیرند و این رسانه مهم و با نفوذ می‌تواند آگاهی‌های متنوعی را به کودکان منتقل سازد.

رحلت علامه "میرحامد حسین هندی" عالم برجسته ی اهل هند (1306 ق)
میرحامد حسین، از علمای بزرگ شیعه و از بزرگان فقهی اثنی عشریه و جامع علوم عقلی و نقلی می‌باشد. وی علاوه بر فقاهت، در دیگر علوم دینی مانند حدیث و اخبار، آثار، معرفت، احوال رجال فریقین و علم کلام، به ویژه در مبحث امامت دارای مقام عالی بود. بیشتر عمر میرحامد حسین به تحریر و کتابت ونشر آثار دینی مصروف گشت تا آن جا که دست راستش از کار بازماند و از آن پس به ناچار با دست چپ نویسندگی می‌نمود. اثر معروف وی، "عَبَقاتُ الانوار" نام دارد.

درگذشت عالم و فقیه وارسته "شیخ باقر کاظمینی" (1326 ق)
آیت اللَّه شیخ باقر کاظمینی از علمای شهیر عراق در سال 1258 ق در کاظمین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در کاظمین و سپس نجف اشرف دنبال کرد و از محضر علمای بزرگی همچون شیخ انصاری بهره برد. سرانجام در ردیف فقهای برجسته‌ی نجف اشرف قرار گرفت و به تدریس و تألیف پرداخت. میزانُ الحق و رسائلی در بیع از کتب اوست. آیت اللَّه کاظمینی در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت.

شهادت اویس قرنی ، صحابی امام علی(ع) در جنگ صفین (37ق)
اویس بن عامر قَرَنی، از پارسایانِ نامدار صدرِ اسلام، مُلَقب به «سیّدُ التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت علی علیه السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می شنوم». او سرانجام در جنگ صفین، به یاری حضرت علی علیه السلام شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به درجه والای شهادت نایل آمد.

تولد "رابرت کخ" پزشک و میکروب‌شناس آلمانی وکاشف میکروب "سِل" (1843م)
رابرت کخ، پزشک و مکتشف شهیر آلمانی در 11 دسامبر 1843م در آلمان به دنیا آمد. او عاقبت توانست با پرورش و نگهداری این باسیل، نظریه خویش را اثبات کند و سِرُم این مرض را بسازد. این عمل باعث شد که از تلفات زیاده از حدّ احشام، جلوگیری شود و پیشرفت موثری در راه علم پزشکی حاصل گردد. با عضویت کخ در شورای سلطنتی بهداشت برلین، وی امکانات بیشتری برای مطالعه بر روی امراض به دست آورد و از آن پس تحقیقات خود را برای کشف میکروب سل آغاز نمود. در نهایت در 24 مارس 1882م کخْ، موفق به کشف میکروب سل گردید. در اثر تلاش بی حد و حصر کخ در پیشرفت علم، آکادمی سوئد در سال 1905م با اهدای جایزه نوبل پزشکی به کخ، از وی قدردانی کرد. کخ که در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی‌های ناشی از آن مریض و ضعیف شده بود، سرانجام بر اثر ابتلا به سل در 27 مه 1910م در 67 سالگی درگذشت. رابرت کخ بدون شک پس از لویی پاستور،پزشک شهیر فرانسوی، بزرگ‌ترین میکروب شناس دنیا است و خدمات ارزنده‌ای که به عالم علم و بشریت نموده، هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

خروج ایتالیا از جامعه ملل (1937م)
جامعه ملل بعد از جنگ جهانی اول و در ابتدای سال 1920م پا به عرصه وجود گذاشت تا نخستین تلاش و برنامه‌ریزی جهانی در قرن بیستم، برای برقراری صلح بین‌المللی صورت عمل به خود گیرد. اما عدم عضویت امریکا در آن و نبودِ ضمانت اجرایی برای تصمیمات این جامعه، باعث شد تا مواضع و تحرکات کشورهای عضو، اگرچه مغایر با اهداف جامعه جهانی باشد با واکنش عملی مواجه نشود. با این وضعیتْ هر کشور برای آن که در عملیات تجاوزکارانه خود مورد توبیخ قرار نگیرد به آسانی از جامعه ملل خارج می‌شد. به عنوان نمونه، در اوائل سال 1933م، ژاپن از این جامعه کناره گرفت و دو سال پس از آن، هجوم ایتالیا به شمال افریقا که بحران حبشه نام گرفت،با پاسخ مناسبی از سوی جامعه ملل مواجه نشد. در نتیجه در آخرین ماه سال 1937 موسولینی، دیکتاتور ایتالیا که به همراه هیتلر پیشوای آلمان نازی، پی‌ریزی نظام جدیدی در عرصه بین‌المللی را در اندیشه داشت، مسئله خروج ایتالیا از جامعه ملل را مطرح کرد و آن را در یازدهم دسامبر آن سال، عملی نمود. گرچه جامعه ملل تا زمان شکل‌گیری "سازمان ملل متحد" در سال 1946م به حیاتِ اداری خود ادامه داد اما در حقیقت از چند سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم دچار مرگ واقعی شده بود.

اعلان جنگ آلمان و ایتالیا به امریکا در جریان جنگ جهانی دوم (1941م)
پس از حمله ژاپن به بندر پرل هاربور امریکا در هفتم دسامبر 1941م و اعلان جنگ امریکا به ژاپن در فردای آن روز، کشورهای آلمان و ایتالیا که متحد ژاپن به شمار می‌رفتند در یازدهم دسامبر به امریکا اعلان جنگ دادند. تا قبل از ورود امریکا به جنگ، هیتلر سعی می‌کرد از هر اقدامی که به مداخله مستقیم امریکا در جنگ منجر شود اجتناب کند. او با آگاهی از نفوذ یهودیان در سیاست امریکا، در مبارزه با یهودیان نیز احتیاط بیشتری به کار می‌بُرد و حتی یهودیان را تحت فشار گذاشته بود تا از یهودیان امریکایی بخواهند به خاطر حفظ جان آن‌ها از ورود امریکا به جنگ جلوگیری کنند. ولی پس از اعلان جنگ امریکا به ژاپن، هیتلر با توجه به ارسال کمک‌های امریکا به مخالفان آلمان، خود در اعلان جنگ به امریکا پیش‌قدم شد. از آن پس، هیتلر هرگونه ملاحظه و احتیاط را در مبارزه با یهودیان کنار گذاشت و با اعلام این که یهودیان اصلی‌ترین دشمن آلمان هستند و در شکست آلمان در جنگ اول و طولانی شدن جنگ جهانی دوم مسؤولند، وعده انتقام از آن‌ها را داد. چند روز بعد هیتلر تأکید کرد که اروپا باید از لوث وجود یهودیان پاک شود. از این زمان بود که یهودیان در کلیه سرزمین‌های تحت تسلط آلمان مورد تعقیب قرار گرفته و به زندان، تبعید یا مرگ محکوم شدند.

تأسیس صندوق حمایت از کودکان ملل متحد موسوم به "یونیسف" (1946م)
عنوان صندوق کمک‌های اضطراری بین‌المللی سازمان ملل متحد برای کودکان یا صندوق حمایت از کودکان ملل متحد موسوم به "یونیسف" در یازدهم دسامبر 1946م اعلام موجودیت نمود و در ابتدا وظیفه کمک‌رسانی به کودکان صدمه دیده از جنگ را، بر عهده داشت. ولی از سال 1950 وظایف آن گسترش پیدا کرد و تأمین وسایل زندگی، تغذیه، رفاه، بهداشت، آموزش حرفه‌ای و تحصیل و تربیت کودکان محروم جهان را نیز در برگرفت. صندوق کودکان ملل متحد در طی سال‌های بعد گسترش فراوانی یافت به طوری که در 150 کشور جهان به فعالیت پرداخت. کمک‌های این صندوق تنها به درخواست دولت‌ها انجام می‌گیرد و اعتبارات آن از طریق کمک‌های داوطلبانه دولت‌ها و افراد خیر تأمین می‌گردد. مقر این صندوق در نیویورک واقع است. و کادر یونیسف و هیأت اجرایی آن که متشکل از 30 عضو می‌باشد در فواصل معینی برای تعیین سیاست‌های صندوق و کمک به طرح‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

پایان حضور صدساله نظامی امریکا در کشور و کانال پاناما (1999م)
پس از استقلال پاناما، دولت امریکا طی قرارداد جدیدی با پاناما، تسلط خود را بر نواری به عرض 16 کیلومتر و هم‌چنین آب‌های دو دهانه کانال مسجّل نمود. با افتتاح کانال، سلطه امریکا بر منطقه کانال پاناما آغاز گردید و ثروت قابل توجهی را از محل مالیات از کشتی‌های عبوری برای امریکا، به ارمغان آورد. امریکا پس از آن، با تأسیس پادگان نظامی در این منطقه، امریکای لاتین را تحت کنترل و نظارت خود قرار داد. با گذشت بیش از پنجاه سال از تسلط امریکا به این منطقه، گفتگوهای جدیدی برای انعقاد قرارداد جدید بین مقامات دو طرف صورت گرفت. در نتیجه، قرارداد قبل را منسوخ کردند ولی حق دفاع از کانال را برای امریکا را تا سال 2000م محفوظ داشتند. طی سال‌های بعد اختلاف نظرهای تندی درباره نحوه اداره کانال درگرفت که در نهایت در مارس 1991م برای نخستین بار مسئولیت اداره کانال به دولت پاناما واگذار شد. اما پایگاه نظامی امریکا، هنوز در منطقه وجود داشت تا این که در یازدهم دسامبر 1999م، اداره کانال پس از نزدیک به یک قرن، در اختیار دولت پاناما قرار گرفت.

روز جهانی کوهستان
بیستم آذر، برابر با ۱۱ دسامبر، از سال ۲۰۰۳ روز جهانی کوهستان نامیده شده است.

سازمان جهانی خواربار (FAO) که از سوی سازمان ملل، نهاد مسوول اعلام و پی گیری برنامه های این روز است، برای هر سال یک شعار به منظور جلب توجه همگان به یکی از موضوع های مربوط به کوهستان، اعلام می کند.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار