روزنامه فایننشال تایمز نوشت: درحالی که قیمت نفت به پایین ترین میزان خود در پنج سال گذشته می رسد، عربستان سعودی مالک بزرگترین منابع نفت خام جهان با آرامش رفتار می‌‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "دیوید گاردنر" افزود: بدون تردید برای خونسردی عربستان سعودی در برابر کاهش قیمت نفت به زیر 70 دلار در هر بشکه، دلایل سیاسی وجود دارد. 

در حال حاضر بزرگترین نگرانی عربستان حفظ سهمیه نفت خود در بازارهای جهانی است. به گفته تحلیلگران در واقع آنها تلاش می کنند تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را که هزینه تولید آن بالا است، از میدان به در کنند. 

درست است که سعودی ها اعتراض می کنند تعیین قیمت ها نه دست آنها است و نه دست اوپک اما آیا درحالی که هیچ اقدامی برای کاهش سرعت سقوط قیمت نفت انجام نمی دهند، اعتراض آنها بی مورد نیست؟ 

نویسنده در ادامه با بیان این که نه تنها اوپک در دیدار ماه گذشته از میزان تولید خود نکاست تاکید کرد که عربستان در ماه سپتامبر عرضه نفت به بازار اشباع شده از نفت را افزایش هم داد. 

سعودی ها هیچگاه از استفاده از دلارهای نفتی برای مقاصد سیاسی دست برنداشته اند و نفت همواره یک ابزار سیاسی برای آنان بوده است. اما اکنون به نظر می رسد که عربستان و دیگر کشورهای متحد آن در منطقه خلیج فارس در صدد برآمده اند از قیمت نفت نیز به عنوان یک سلاح سیاسی به ویژه بر ضد ایران استفاده کنند.

نویسنده در ادامه تاکید کرده است ایران رقیب اصلی عربستان سعودی محسوب می شود. 

فایننشال تایمز در پایان از گزارش مدعی شده: ریاض با برخورداری از بیش از 750 میلیارد دلار ذخیره ارزی به راحتی می تواند کاهش قیمت نفت را تاب بیاورد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار