دریادار دوم "حسنی مقدم" در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

تهدیدات عمدتا دریاپایه هستند/ در بعد آموزش تخصص‌های دریایی در غرب آسیا بی‌نظیریم/ 70 درصد بدنه نیروی دریایی را ما آموزش می‌دهیم

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت گفت: نیروی دریایی هنگامی که در نظر دارد تا عملیاتی را انجام دهد باید اشراف اطلاعاتی خوبی داشته باشد و بحث بررسی منطقه عملیات مهم بوده و عمده تهدیدات دریاپایه هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری  اسلامی ایران یکی از قدرت‌های مهم منطقه بوده و توانسته دست بلندی در دریای ایرانیان و اقیانوس هند داشته باشد و سفرهای دریایی ارزشمندی را در منطقه و اقصی‌نقاط جهان انجام دهد.

وجود یک آموزش منسجم می‌تواند نقش‌آفرین باشد و پتانسیل‌های بیشتری را برای یک نیرو ایجاد کند. به همین منظور مصاحبه‌ای با  امیر دریادار دوم ستاد "تورج حسنی مقدم" فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت داشتیم و از دیدگاه‌های وی درباره بحث آموزش در نیروی دریایی بهره‌مند شدیم.

باشگاه خبرنگاران: درباره هفته نیروی دریایی و نامگذاری روز نداجا که چگونه شهرت پیدا کرد؟

جنگ تحمیلی که شروع شد؛ صدام به دنبال این بود که بر خلیج فارس مسلط شود و با توجه به خفگی که در صحنه ژئوپلوتیک داشت در واقع به  دنبال این بود که بر خلیج فارس مسلط شود و هفتم اذر در واقع آخرین مرحله از عملیات مهم "مروارید" بود و سکوهای "البکر" و "الامیه" به  تصرف نیروی دریایی درآمد و سیستم‌های پدافندی و موشکی عراق که همواره شناورهای ما را هدف قرار می‌دادند نیازمند این بود که منهدم شود و این توان با  از بین رفتن 7 فروند ناوچه کلاس اوزا و 3 فروند جنگنده میگ، 13 فروند شناور و 11 فروند هواپیما منهدم شد و عراق دو سوم توان عملیاتی خود را  از دست داد و از بعد روحی و روانی هم متحمل خسارات سنگینی شد. ما هیچ نشانه‌ای  از شناورهای عراقی در خلیج فارس به جای نگذاشتیم و اگر کمک‌های میلیاردی بلوک‌های غرب و شرق نبود پس از 7 آذر جنگ  خاتمه پیدا می‌کرد؛ زیرا در آن زمان خسارات سنگینی به عراق وارد شد و" 7 آذر" به عنوان یک روز حماسه ساز مطرح شد.

باشگاه خبرنگاران: ناو پیکان در این عملیات نقش تاثیرگذاری داشت و وقتی صحبت از عملیات مروارید می‌شود نقش‌آفرینی ناو پیکان مطرح می‌شود. دیدگاه شما در این باره چیست؟


ناو "پیکان" در  هر 3 عملیات "اشکان"، "شهید صفری" و "مروارید" بود و  این ناو که قرار بود سوم آذر اعزام شود به خاطرشرایط جوی روز شش آذر اعزام شد و عده‌ای  از تکاوران هم به همراه آنها از بندر بوشهر اعزام شدند و در عملیات‌های قبلی هم رشادت‌های فراوانی را از این ناو دیدیم. در عملیات شهید صفری که در 16 آبان برگزار شد تکاوران بر روی سکوهای البکر و الامیه پیاده شدند و کل تاسیسات را منهدم کردند و عراق عملا از دریا ناامید گردید.

باشگاه خبرنگاران: ناو پیکان در عرصه عملیاتی چگونه نقش‌آفرینی کرد؟


ناو پیکان یکی از محورهای عملیات بود زیرا در آمادگی رزمی (مولفه‌ی فیزیکی، غیر فیزیکی و عوامل برتر ساز) و اموزش و تاکتیک و تمرین بسیار توانمند بوده و ضمنا فرمانده شجاعی داشته و روحیه شهادت طلبی انگیزه و ایمان و تقوا در آنها موج می‌زد و در آن عملیات نشان دادیم که راه ما راه حسین است و در مقابل ظلم و ستم کوتاه نمی‌آییم.

باشگاه خبرنگاران: برای نیروی زمینی و هوایی در عملیات‌ها فضایی وجود دارد که از نظر مکانی می‌تواند خود را تغییر دهد ولی در دریا صحنه متفاوت‌تر بوده است؛ بحث آموزش در پیشبرد این اهداف چگونه بوده و نحوه اموزش در نیروی هوایی به چه شکل می‌باشد؟

در خصوص عملیات در دریا موضوع کاملا متفاوت است و نیروی دریایی وقتی در نظر دارد تا عملیاتی را انجام دهد باید اشراف اطلاعاتی خوبی داشته باشد و بحث بررسی منطقه عملیات مهم بوده که عمده تهدیدات  دریاپایه هستند. در دریا باید جبهه خود را از  نظر آفندی و تدافعی تقویت کنیم و بایستی بتوانیم با قابلیت‌های بالا در پهنه دریایی ایفای نقش کنیم. تاکتیک‌های مختلفی در سطح و زیرسطح وجود دارد و نیروی دریایی یک ارتش کامل بوده که در سطح، هوا و دریا حاضر می‌باشد و آموزش در این بخش بسیار مهم بوده و مقوله‌ای است که معتقدیم باید به طور جد به آن پرداخته شود و تهدیدها مدام بر اساس هدف‌گذاری و راهبردها متناسب با شرایط روز سنجیده شود.

ما سه مرکز آموزشی داریم: "آموزش تفنگداران دریایی منجیل"،  "فرماندهی آموزش وظیفه در سیرجان" و "فرماندهی دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) که دانشگاه آموزش افسری و در منجیل آموزش درجه‌دارها است و بعد از انقلاب کلیه آموزش را در کشور خودمان انجام می‌دهیم و در آموزشگاه نوشهر آموزش درجه‌داری تامین می‌شود و در خود رشت هم از سال 1341 تاسیس شده و ما علاوه براین که آموزش را خود انجام می‌دهیم از کشورهای دیگر هم برای آموزش به ما ملحق می‌شوند و می‌توانیم بگوییم دربعد آموزش‌های تخصصی در رشت در غرب آسیا بی‌نظیریم.  
 

با توجه به تجربیاتی که داریم 70درصد بدنه نیروی دریایی را ما آموزش می‌دهیم و در خود رشت هم از سال 1341 آموزش تخصص‌های دریایی تاسیس شده و 21 تخصص را آموزش می‌دهیم و 17 مرکز آموزشی در رسته‌های مختلف و اساتید و مربیان در مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و کارشناسی ارشد تدریس می‌کنند و ارتباط خوبی هم با مراکز دانشگاهی داریم و تعامل در زمینه آموزش و پژوهش وجود دارد و آن‌ها از امکانات و توانمندی‌های ما استفاده می‌کنند.  
 
باشگاه خبرنگاران: زمانی که صحبت از تعامل می‌شود بین نیروها و دانشگاه در نگاه مخاطب یک حرکت نهادین شاید دیده شود. از نظر عملی تعامل مراکز آموزشی و علمی با مرکز آموزش‌های تخصصی چگونه بوده است؟

ما این‌جا حدود 70 درصد آموزش را مبتنی بر عمل انجام می‌دهیم و هم اکنون که می‌بینیم در مدار 10 درجه در اقیانوس هند نیروی دریایی تردد می‌کند و با دزدان دریایی مقابله می‌کند که اگر فاصله را در نظر بگیریم حدود2 هزار کیلومتر با مرزهای ما بعد مسافت دارد؛ کسانی هستند که در رشت و نوشهر آموزش می‌بینند و از نظر آموزشی کاملا خودکفا هستیم. لذا این توانمندی نیازمند این بوده که تعامل و تبادل اطلاعاتی وجود داشته باشد و با دانشگاه علم و صنعت تبادل داشته و دانشجویان رشته مهندسی برق ایفای نقش می‌کنند و با دانشگاه گیلان در زمینه کارشناسی ارشد تعامل داریم و بعضی از واحدهای خود را در زمینه فیزیولوژی دریا را  با یکدیگر مشترکا انجام می‌دهیم و در زمینه دکترا هم با دانشگاه بین‌المللی قزوین  همکاری‌های لازم انجام می‌شود و ان‌ها از امکانات راداری‌مان استفاده می‌کنند.
 
 
باشگاه خبرنگاران: درباره پژوهش چه اقداماتی انجام شده است؟

درباره پژوهش در بحث آینده‌نگری، آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی اقدامات انجام می‌شود و نیازهای ما اگر در عرصه پژوهش مشخص شود ما به عرصه آموزش کمک می‌کنیم و دانش آموزان ما هفته‌ای یک روز دوره پژوهشی می‌گذرانند و دارای استاد راهنما بوده و 38 عنوان تحقیق دارند که به صورت کاربردی می‌باشد و با سازمان جهاد و خودکفایی نداجا قرارداد بسته شده و هزینه‌ای که پرداخت می‌شود در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد که در حال حاضر دو پروژه را داریم :

الف: پروژه "کمپارتمانت آبگرفتگی" که کمک می‌کند به توانمندی درجه‌داران ما و در ایران این پروژه بی‌نظیر بوده و از نظر وسعت بسیار بزرگ است.
ب: پروژه مربوط به "میادین تیر" که به صورت دیجیتالی روی آن کار می‌کنیم و نیازهای مناطق عملیاتی را انجام می‌دهیم و کارهای دیگری هم تعریف شده که در آینده به اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 
باشگاه خبرنگاران: سطح آموزشی در ایران در مقایسه با سایر کشورها هم منطقه‌ای و هم فرامنطقه‌ای چگونه است؟

از لحاظ آموزشی با کشورهای فرامنطقه‌ای فاصله کمی داریم و از نظر تجهیزات و امکانات کمی فاصله بیشتر بوده اما در منطقه بی‌نظیر هستیم.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا این فاصله آن قدر است که کشورهای فرامنطقه‌ای اجازه تعدی و تجاوز به خود بدهند؟

خیر، بحث آموزشی در اثربخشی رزمی و توان فیزیکی و روحی دخیل است و امروزه نظریه "فلج استراتژیکی" مطرح است که اگر می‌خواهید یک سیستم را از بین ببرید علاوه بر توان فیزیکی بر توان روحی آن‌ها هم تمرکز کنید و اگر لشکر یک فرمانده ترسو داشته باشد به سادگی عقب‌نشینی می‌کند و اگر توان روحی فرد صفر شود و توان فیزیکی صد هم باشد باز هم اگر در هم ضرب کنیم صفر می‌شود. اگر هم از لحاظ آموزشی کشورهای فرامنطقه‌ای جلوتر باشد در مقوله‌های دیگر قطعا ما پیشرفته‌تر هستیم و در مقابل تهدیدات با قدرت ایستادگی می‌کنیم و ما در عوامل برترساز بی‌نظیریم و آماده مقابله با هر گونه تهدید هستیم. ما متناسب با تهدیدات خودمان را آماده کردیم لذا اگر تهدیدی وجود داشته باشد با قدرت دفاع می‌کنیم.
 
آموزش نیروی دریایی مدام در حال هدف‌گذاری بوده و آن‌هایی که در زمینه آموزش کار کرده‌اند با بازنگری و تالیف کتاب‌ها برنامه‌های جدیدی را تعریف می‌کنند و ساز و کارهای لازم مشخص می‌شود و برخی از شبیه‌سازها که نیاز به آموزش دارند بر روی آن‌ها کار می‌کنیم تا با همکاری دانشگاه و صنعت آن را بسازیم.  

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۳
پر توان باد نیروی دریائی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران .
آخرین اخبار