غرب با «تحریم علمی» ایران در پی انتقام از شکست فتنه ۸۸ بود

وزیر علوم دولت دهم با اشاره به تحریم‌های علمی کشور از سوی غربی‌ها بعد از فتنه ۸۸ گفت: این‌ها می‌خواستند انتقام شکست در فتنه ۸۸ را بگیرند، فکر کردند با این تحریم‌های علمی جلوی پیشرفت علم و فناوری را در ایران می‌گیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور در سال 88 بود که وظیفه برگزاری انتخابات را در یکی از پرالتهاب‌ترین دوران کشور بر عهده داشت در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم به شبهاتی که در آن دوران مطرح می‌شد پاسخ داد و به بیان برخی از ناگفته‌های خود در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه 88 پرداخت. وی همچنین پس از روی کار آمدن دولت دهم توانست از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت علوم رأی اعتماد بگیرد، از این رو در این گفت‌وگو در رابطه با دلیل تحریم علمی کشور بعد از فتنه 88 نیز سخن گفت.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند کسانی که کمیته صیانت از آراء را مطرح کردند باید برای انجام فعالیت‌های خود با دستگاه‌های متولی برگزاری انتخابات ارتباط برقرار می‌کردند، در آن زمان شما رئیس ستاد انتخاباتی کشور بودید، این کمیته با شما جلسه‌ای داشت یا  فقط تشکیل کمیته صیانت از آرا  یک اعلام عمومی بود؟ گفت: خیر، اعضای این کمیته هیچ جلسه‌ای با من و مجموعه وزارت کشور نداشتند. زمانی که بنده موضوع تشکیل کمیته صیانت از آرا را شنیدم، کنفرانس خبری گذاشتم و یکی از مواردی که مطرح کردم، قانونی نبودن جایگاه کمیته صیانت از آرا بود و اینکه این کمیته فقط می‌تواند درون خود تشکل باشد.

وی در مورد تعداد ناظرین کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات حاضر بر صندوق‌های اخذ رأی نیز با بیان اینکه آقای موسوی در همه صندوق‌های اخذ رأی نماینده داشت، گفت: برای ستاد آقای موسوی بیشترین کارت ناظر صندوق صادر شد، آنچه به یاد دارم، حدود 24 هزار کارت برای ستاد وی صادر شد. فکر کنم بعد ستاد آقای کروبی بود که 18 هزار کارت ناظر صندوق برای ستاد این نامزد صادر شد. ستاد آقای احمدی نژاد و ستاد آقای محسن رضایی هم از حیث تعداد کارت صادر شده برای ناظر صندوق در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

رئیس وقت ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: آقای موسوی در همه صندو‌ق‌های اخذ رأی ناظر داشت اما در بخش‌هایی 3-4 صندوق رأی را یک ناظر پوشش می‌داد. صندوق‌ها در شهرهای بزرگ خیلی از هم دور نبودند. به طور مثال، ما کارت‌های ناظران تهران را به فرمانداری تهران می‌دادیم، صندوقی در یک خیابان بود و در خیابان مجاور، یک صندوق دیگر وجود داشت. ناظر صندوق، ظرف 5 دقیقه از این خیابان به آن خیابان می‌رسید، این ناظر می‌توانست یک ساعت در کنار یک صندوق باشد، بعد از آن بر صندوق مجاور نظارت کند.

دانشجو در مورد دیدار اعضای ستاد انتخابات موسوی با وی در روز انتخابات نیز گفت: از ستاد آقای موسوی سه نفر با هم آمدند و با من صحبت کردند که آقای مهرعلیزاده با متانت صحبت می‌کرد ولی فرد دیگری که الان  مسئولیت دارد و یکی از وزرای دولت یازدهم است به تندی و خیلی با داد و بیداد و وضعیت بدی صحبت کرد. اعتراضشان هم این بود که چرا تعرفه‌ برای بعضی از بخش‌ها کم فرستادید و برخی از شهرها را نیز اسم می‌بردند، به طور مثال می‌گفتند در تبریز تعرفه کم آمده است. من هم گفتم این که  داد و بیداد کردن ندارد، این مسئله را استاندار باید هماهنگ کند. آقای مهرعلیزاده واقعا با متانت و خضوع پیگیری می‌کرد و ما هم مشکلی نداشتیم اما عده‌ای فضا را به هم ریختند. به آنها می‌گفتیم که استاندار از کمبود تعرفه به ستاد انتخابات خبر داده است  و ما نیز تعرفه‌ها را به استان مورد نظر ارسال کردیم، اما شما خبر ندارید.

وی افزود: ما 1 میلیون و 200 هزار تعرفه اضافه برای استان‌ها فرستادیم، برای این کار  هلی‌کوپتر و  هواپیما هم آماده بود، نه فقط برای انتخابات سال 88، بلکه برای هر انتخاباتی این تجهیزات برای ارسال سریع تعرفه‌ها و برطرف کردن مشکلات آماده است. کمبود تعرفه در انتخابات اولین بار نبود که اتفاق می‌افتاد، در گذشته نیز این نوع مشکلات مبسوق به سابقه بود.

رئیس وقت ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند روز انتخابات خیلی از حوزه‌های اخذ رأی با کمبود تعرفه مواجه شدند و مردم مجبور شدند برای اینکه حوزه رأی‌گیری تعرفه‌های خود را تأمین کند، مدتی بایستند. آیا در روند رأی‌گیری در انتخابات 88 چنین اتفاقی افتاد؟ اظهار داشت: ببینید 2-3 ساعت قبل از اینکه تعرفه تمام شود مشخص است که نیاز به تعرفه وجود دارد و استاندار هم اعلام می‌کرد و ما تعرفه‌ها را ارسال می‌کردیم و در نهایت هیچ کجا هم با کمبود تعرفه مواجه نشد،  هیچ کسی نبود که بخواهد رأی بدهد و رأیش گرفته نشود. حتی وقتی که ما خواستیم در را ببندیم و گفتند زمان به پایان رسیده است، گفتیم هر کسی که در صف ایستاده به داخل حوزه اخذ رأی بیاید.

معاون سیاسی وقت وزارت  کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برای تجمعات و راهپیمایی‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری از معاونت سیاسی درخواست مجوزی صورت گرفت؟ تصریح کرد:خیر، درخواستی نداشتند، نه شفاهی و نه کتباً. آنها اعلام عمومی کردند، البته نه خودشان بلکه شخصیت‌های سیاسی لندن‌نشین و تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و voa اعلام کردند. بالاخره از وزارت کشور درخواستی نداشتند و چیزی نخواستند.

دانشجو در مورد دلیل برگزاری اولین نشست خبری خود در پایان زمان رأی‌گیری نیز گفت:ساعت 11 شب، درحالی‌که روند رأی‌گیری ادامه داشت، شنیدم که آقای موسوی اعلام کرده من با اختلاف بسیار زیاد برنده انتخابات هستم! من این خبر را که شنیدم ، خیلی تعجب کردم. رای‌گیری هنوز ادامه داشت و شمارش آرا هنوز شروع نشده بود. وقتی خبر پیروزی آقای موسوی در انتخابات را شنیدم، مسئول رایانه را صدا کردم و گفتم: آرا شمارش شده است؟ گفتند نه. بعد به اتاق رایانه رفتم، چون کسی نمی توانست وارد شود. مشاهده کردیم شمارش آرا برخی از  صندوق‌های سیار آماده است و شمارش صندوق‌های کوچک نیز شروع شده است. صندوق‌های سیار و کوچک چیزی حدود 3 میلیون یا 3 میلیون و 500 رأی بود که تا آن لحظه شمارش شده بود. چیزی حدود 73 یا 74 درصد آرا به آقای احمدی نژاد تعلق داشت، مابقی درصد آرا بین نامزدهای دیگر تقسیم شد.

وی افزود: وقتی آقای موسوی از پیروزی خود خبر داد،  بیشتر تعجب کردم و با آن صبغه‌ای که قبلا وجود داشت، احساس کردم که قرار است فضاسازی صورت بگیرد. بلافاصله با آقای ضرغامی تماس گرفتم و گفتم دوربین‌تان را به ستاد انتخابات بفرستید تا من  به تدریج  نتایج شمارش صندوق‎ها را اعلام کنم و آن را به اطلاع مردم برسانم. آقای ضرغامی گفتند که ما معمولاً این کار را از ساعت 6 صبح به بعد شروع می‌کنیم.

رئیس وقت ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: به آقای ضرغامی گفتم، آقای موسوی ساعت 11 شب اعلام کرده من با اختلاف فاحش برنده انتخابات ریاست جمهوری شدم. اگر برای اعلام نتایج صندوق‌های شمارش شده تا صبح صبر کنیم، این اخبار ذهن مردم را تخریب می‌کنند و من باید این اطلاعات را به مردم برسانم. بالاخره با آقای ضرغامی به جمع‌بندی نرسیدم، به مسئولان ستاد گفتم که  به خبرنگاران بگویید، من مصاحبه مطبوعاتی دارم و فکر می‌کنم حدود 1:30 نیمه شب بود که این مصاحبه مطبوعاتی اعلام شد و قرار شد نتیجه‌ شمارش آرا تا آن لحظه را در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کنم.

دانشجو همچنین در مورد علت انتشار جزئیات رأی صندوق‌ها برای اولین بار در سال 88 نیز اظهار داشت: با آقای محصولی برای انتشار آمار کامل صندوق‌ها صحبت کردم ولی ایشان مخالفت کرد و می‌گفت تا به حال انجام نشده، بنابراین چه دلیلی دارد که روی سایت منتشر کنیم؟ گفتم که این‌ها می‌گویند تقلب شده، من هم با این کار می‌خواهم بگویم که هر کدام که دستکاری شده را بگویید تا ما صندوق را بررسی کنیم. آقای محصولی گفت چون متداول نبوده نمی‌خواهد. من به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم، وقتی هم پایین آمدم با دوستان رایانه‌ای صحبت کردم و گفتم آمار همه صندوق‌ها را روی سایت بگذارید.

وی افزود: در شمارش آراء صندوق معلوم است، وقتی فکر کردم که آمار صندوق‌ها را روی سایت بگذاریم، بهانه را از آنها گرفتیم. برای اینکه می‌دانستیم این‌ها بهانه است، من این بهانه را از آنها می‌گیرم و گفتم هر جا شبهه‌ای بود با هم می‌رویم و بررسی می‌کنیم.

رئیس وقت ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کاندیداها شکایتی از تقلبی در صندوق‌های رأی را به وزارت کشور دادند، گفت: آقای محسن رضایی درخواست داشتند ولی بقیه خیر. آقای رضایی درخواست کرد و چند صندوق بازبینی شد که با ناظرشان دیدند و تغییر معناداری وجود نداشت و آقای رضایی هم بعد از آن انصراف دادند و گفتند لازم نیست بقیه را بازشماری کنیم. بقیه کاندیداها هم اصلاً به ما نمی‌گفتند، حتی صندوق برخی شهرها را هم نگفتند که مثلا در فلان شهر 10 درصد صندوق‌ها را بازشماری کنیم.

دانشجو در مورد دیدار نمایندگان کاندیداها با مقام معظم رهبری نیز گفت: آقای آخوندی گفت من خودم مکانیزم انتخابات را می‌شناسم و در مکانیزم انتخابات در سطح ملی چنین تقلبی نمی‌تواند صورت بگیرد، دقیقاً به همین واضحی گفت، شاید بشود اشتباهی در سطح ملی رخ بدهد، مثلاً بین 500 هزار تا  1 میلیون رأی اشتباه شود ولی در این سطح چنین چیزی امکان پذیر نیست و تقلب نمی‌تواند انجام شود. آقای آخوندی کمی هم احساسی صحبت می‌کرد.

وی افزود: وقتی آقای آخوندی گفت در مکانیز انتخابات تقلب نمی‌تواند صورت بگیرد، آقای الویری هم که از تقلب حرفی نزد و در صحبت‌های آقای زنگنه هم هیچ اشاره‌ای به تقلب در برگزاری بحث انتخابات نشد و چیزی را به عنوان تقلب مطرح نکردند و تمام حرف‌ها برای قبل انتخابات بود که مثلا چرا آقای احمدی‌نژاد در مناظره این طور گفت؟ چرا آنجا این طوری کرد؟ آقای آخوندی که گفت من خودم معاون سیاسی بودم، چند انتخابات برگزار کردم،  مکانیزم انتخابات را می‌شناسم و در مکانیزم انتخابات نظام جمهوری اسلامی تقلب نمی‌تواند صورت بگیرد، من کمی از کوره در رفتم بی‌ادبی کردم، چون حضرت آقا از ابتدا فرموده بودند که من خودم مدیر جلسه هستم. من کنار آقا که بودم اشاره کردم به آقا آخوندی و گفتم که آقای آخوندی چرا این را بیرون نمی‌گویید؟ اینجا می‌گویید ولی بیرون نمی‌گویید؟! بیرون هم بگویید نمی‌شود تقلب کرد. چرا بیرون اینجوری نمی‌گویید؟

معاون سیاسی وزارت کشور در مورد جمع بندی جلسه نمایندگان کاندیداها با رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی از جلسه بیرون آمدیم فکر کردیم همه چیز تمام شد و جمع بندی جلسه این شد که هرکس اعتراض دارد بگوید تا ما 10 درصد صندوق‌ها را دوباره بررسی کنیم، اگر اختلاف معناداری پیدا شد، همه صندوق‌ها را دوباره شمارش کند و برگزاری مجدد انتخابات منتفی است. همه هم در آن جلسه قبول کردند و هیچ کسی به این جمع‌بندی اعتراض نکرد؛ یکی دو نفر گفتند انتخابات دوباره باید برگزار شود که مقام معظم رهبری رد کردند و گفتند این دور باطل است و نمی‌شود.

وی افزود: ما هم تصورمان این شد که از روز بعد جلسه، کاندیدای معترض برای بازشماری 10 درصد صندوق‌ها به ستاد انتخابات وزارت کشور می‌آیند، به همین دلیل در ستاد انتخابات آن نامه و اطلاعیه‌ها را می‌زدیم که شما می‌خواهید کدام صندوق‌ها بررسی شود؟ هر جایی که می‌خواهید بگویید تا ما بررسی کنیم ولی هیچکدام از آنها، به غیر از آقای محسن رضایی، نیامدند بگویند به این صندوق‌ها اعتراض داریم که ما برویم آن صندوق‌ها را بررسی کنیم. آقای محسن رضایی هم چند صندوق را گفت که ما بررسی کردیم و اختلاف فاحشی نبود.

وزیر علوم دولت دهم همچنین با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواستند با تحریم علمی کشور انتقام شکست در فتنه 88 را از ملت بگیرند، گفت: کاری که ما در آن دوران انجام دادیم، آرامش را به دانشگاه برگرداندیم، یعنی جامعه دانشگاهی -دانشجو و اساتید- آرامش روحی و روانی پیدا کردند و با آرامشی که پیدا کردند تولید علم ما شیب خیلی زیادی گرفت. ما در سال 1390 در منطقه اول شدیم، در حالی که باید 1404 می‌شدیم و ما 0.7 درصد تولید علم را به 2.2 درصد افزایش دادیم. آمریکا این را فهمید، دشمن این را فهمید که دانشگاه‌های ما به آرامش روحی و روانی رسیده است. در تمام دوره 8 ساله اصلاحات ما 9 هزار مقاله علمی داشتیم درحالی که در 4 سال دولت دهم 140 هزار مقاله علمی داشتیم، البته 60% از مقاله‌های علمی را در دو سال آخر دولت دهم به سمت حل کردن مسائل علمی کشور بردیم.

وی افزود: دشمن فهمید موتور دانشگاه‌های ما روشن شده و در ریل درست افتاده است، جامعه دانشگاهی فهمیده باید چه کار کند، در نتیجه می‌خواست این‌ها را از مسیر منحرف کند؛ هم با بهانه‌گیری‌های متفاوت، مثل بحث‌هایی که هیچ وقت بحث ما نبود و بحث‌هایی همچون تفکیک جنسیتی را مطرح می‌کرد، یا تحریم علمی کشور. این‌ها می‌خواستند انتقام شکست در فتنه 88 را بگیرند. انتقامی که‌ می‌خواستند از ملت بگیرند، فکر کردند با این تحریم‌های علمی جلوی پیشرفت علم و فناوری را در ایران می‌گیرند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، تحریم ، علمی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار