ساخت قطعات الکتریکی قابل کاربرد در بدن

محقق ایرانی با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد و ام ای تی موفق به ساخت قطعات الکتریکی با قابلیت كاشت در بدن شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محقق ایرانی با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد و ام ای تی موفق به ساخت قطعات الکتریکی زیست‌تخریب پذیر و زیست سازگار با قابلیت کاربرد در بدن انسان شدند.

به گفته آنان این قطعات سبک و کم حجم بوده و به روشی کم هزینه قابل تولید است. این تحقیقات در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفته و موفقیت آمیز بوده است.

امروزه کاربرد قطعات الکترونیکی در زندگی روزمره‌ی انسان بسیار گسترده شده است. از مهم‌ترین کاربردهای چنین قطعاتی استفاده در زمینه‌ی سلامت انسان و به طور کلی حوزه‌ی پزشکی است.

ساخت مواد قابل کاشت در بدن، پانسمان‌های هوشمند و حتی حسگرهای مورد استفاده در صنایع غذایی نمونه‌هایی از قابلیت‌های این قطعات است. با این حال عمده‌ترین محدودیت‌های موجود در این زمینه، انعطاف پذیری کم مدارها و قطعات الکترونیک و ایجاد واکنش‌های ناخواسته در بدن موجودات است. 
 
سید علیرضا حسنی نجف آبادی گفت: ایجاد بستری مناسب برای ساخت قطعات الکترونیکی به شکل زیست سازگار و زیست تخریب پذیر و با هزینه‌ی کم بوده است. قطعات ساخته شده علاوه بر تأمین ویژگی‌های مدنظر، کم حجم و سبک بوده و در نتیجه امکان استفاده از آن توسط بیمار به راحتی وجود دارد. 
 
بطور کلی نتایج این طرح در صنایع وابسته به سلامت افراد اعم از داروسازی، مهندسی پزشکی، پزشکی و در بسیاری از صنایع دیگر کاربرد خواهد داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار