دبیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تشریح جزئیات بدهی بیش از 12 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران/ مدیریت شهری در کنار دولت است

دبیر گفت:ما مشکلات دولت فعلی و مسائلی که در نرخ فروش نفت و تحریم‌ها دارد را درک می‌کنیم‌ و حتما تلاش می‌کنیم برای حل مشکلات مردم در کنار دولت باشیم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگارانبا بیان این مطلب اظهار داشت : ما مشکلات دولت فعلی و مسائلی که در نرخ فروش نفت و تحریم‌ها دارد را درک می‌کنیم‌ و حتما تلاش می‌کنیم برای حل مشکلات مردم در کنار دولت باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بدهی سنواتی دولت به شهرداری تهران گفت: « براساس مصوبات مجلس و قوانین و تبصره‌های بودجه سنواتی» بدهی دولت تا کنون 9 هزار و 682 میلیارد تومان ، و بر اساس « قوانین مشخص در حوزه مدیریت شهری» تعهدات دولت جمعا 12 هزار و 398 میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: قطعا یکی از مهمترین مشکلات مردم آلودگی هوا و ترافیک پایتخت است و دولت به هر میزان در حوزه حمل و نقل عمومی به شهر تهران کمک کند مسلما موجب افزایش رفاه عمومی شده و فواید اقتصادی و محیط‌زیستی زیادی به همراه خواهد داشت.

منتخب مردم در شورای اسلامی شهر تهران‌ در خصوص جزئیات بدهی‌های دولت به شهرداری افزود: بر اساس ماده 10 توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجموع دولت 6 هزار و 528 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است.


* تاخیر 6 ساله دولت  در پرداخت طلب‌های شهرداری

دبیر با اشاره به تاخیر 6 ساله در پرداخت طلب‌های شهرداری توسط دولت عنوان کرد: قانون‌گذار  در مقابل تکالیفی که برعهده شهرداری گذاشته نظیر توسعه مترو، منابعی را نیز پیش‌بینی کرده که اگر توسط دولت پرداخت نشود روند توسعه شهرها کند خواهد شد.

*عدم پرداخت تخفیفات بافت فرسوده به شهرداری از سال 87

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 16 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت موظف بوده از سل 87 تخفیفات بافت فرسوده را به شهرداری پرداخت کند اما تا کنون هیچ مبلغی را از بابت این ماده قانونی پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مبلغ 413 میلیارد تومانی بدهی دولت در این حوزه اظهار داشت: این قانون به منظور کاهش میزان بافت فرسوده در شهر تهران تصویب شده اما دولت هایی که بعد از تصویب این قانون در راس امور بودند خودرا مکلف به اجرای آن نمی‌دانستند.

علیرضا دبیر همچنین در خصوص بدهی دولت در حوزه آرا و احکام کمیسیون ماده 77 و 100 توضیح داد براساس آخرین محاسبات انجام شده تا پایان شهریور ماه 93 دولت 1182 میلیارد تومان در این حوزه به شهرداری تهران بدهکار است.

وی همچنین به بند ج و د ماده 38 ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده قانونی 10 درصد فروش بنزین و سوخت انواع هواپیما، 10 درصد فروش نفت سفید و نفت گاز و 5درصد فروش نفت کوره باید به عنوان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت شود اما بر اساس مطالعاتی که مرکز پژوهشهای شورای اسلامی به انجام رسانیده دولت در این حوزه تا کنون 848 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

منتخب مردم در شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی از 100 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی باید 60 درصد آن به شهرداری ها و دهیاری‌ها اختصاص یابد و از این میزان 70 درصد متعلق به شهرداری ها و 30 درصد متعلق به دهیاری‌هاست.

دبیر افزود: بر این اساس سهم شهرداری های کل کشور 583 میلیارد تومان است که از این مبلغ 194 میلیارد تومان در سال جاری باید به شهرداری تهران پرداخت می‌شد که هنوز هیچ مبلغی پرداخت نشده درحالی که شهرداری تهران 415 میلیارد تومان نیز از سالهای قبل در این حوزه از دولت طلبکار است.

به گفته وی یکی از قوانینی که به منظور کمک به مترو و در سال 89 تصویب شد و هرگز به مرحله اجرا نرسید تبصره 22 ماده واحده بودجه سال 89 مصوب مجلس است که بر اساس آن باید مبلغ 1 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی (صندوق توسعه فعلی) به شهرداری تهران پرداخت شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: رقم بدهی دولت بر اساس ارزش 2450 تومانی دلار در سال 89
، 2 هزار و 450 میلیارد تومان است.

علیرضا دبیر همچنین در خصوص بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیط مترو خاطر نشان کرد: سهم تهران در حوزه یارانه بلیط مترو در سال جاری 75 میلیارد تومان بوده که تا کنون در حدود 50 میلیارد تومان آن تخصیص یافته که  این رقم در مقابل سنوات گذشته بیانگر عملکرد عالی دولت در این حوزه است.

وی افزود: از رقم 56 میلیارد تومانی یارانه اتوبوس در سال جاری نیز 24 میلیارد تومان آن تا کنون به شهرداری پرداخت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار