معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ سلامت مادر و کودک در قبال افزایش جمعیت

سیاری گفت: رهبر معظم انقلاب دستور به افزایش جمعیت داده‌اند اما تاکید کرده‌اند که افزایش نرخ باروری نباید منجر به افزایش مرگ و میر در مادر و کودک شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۲۴ آذر در سمینار رویکردهای جدید جمعیتی که در تالار امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: روند رشد جمعیت از صد سال گذشته رو به افزایش است و سالی حدودی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود، ‌در حال حاضر نرخ باروری 1.8 است که اگر نتوانیم این نرخ را به 2.1 برسانیم که جمعیت کشور در سالهای آینده روبه سالمندی خواهد بود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق شرایط فعالی کشور سالی یک میلیون ۷۰۰ حاملگی داریم که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد زنده متولد می‌شوند و هزار و ۴۰۰ نوزاد فوت می‌کنند، باید توجه داشت برای اینکه به نرخ باروری 2.1 برسیم باید هر خانواده بین ۲ تا ۳ فرزند داشته باشند. 

وی در ادامه به افزایش سن ازدواج اشاره و گفت: طبق آمار۱۱میلیون دختر و پسر در کشور در سن ازدواج قرار دارند. طبق بررسی‌ها فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند سه و نیم سال و فاصله بین فرزند اول تا دوم 5.4 سال است، بنابراین باید امکانات آموزشی برای بهداشت باروری و تنظیم خانواده در کشور وجود داشته باشد و از طرفی دیگر مردم دسترسی آسانی به این خدمات داشته باشند. 

وی با تاکید براینکه روند طلاق در کشور رو به افزایش است، عنوان کرد: راهکار کاهش مقابله با این امر تقویت بنیان‌های خانواده است. خانواده ایرانی پایه‌های مستحکم تری داشته اما امروز جوانان ما آموزش‌های لازم برای مهارت زندگی را نیاموخته اند و همین امر باعث کاهش تحمل و عدم سازگاری آن‌ها با همسرانشان شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو سوم زنان بعد از ۳۰ سالگی تمایلی برای فرزند آوری ندارند، اظهار داشت: زمانی که ما صحبت از آمار و ارقام کردیم از ما به دادستان انقلاب کشور شکایت شد طبق دستور دادستان بازرسین به وزارت بهداشت آمدند تا مدارک را مورد بررسی قرار دهند که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که فعالیت‌های ما بدون هیچ نقصی بوده است اما با این وجود حتی یک تذکر نیز به فرد شاکی داده نشد. 

وی خاطر نشان کرد: سیاست ما باید این باشد که افزایش نرخ باروری منجر به افزایش مادر و کودک نشود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.