در نشت خبری وزرای خارجه ایران و ترکیه مطرح شد؛

ظریف: مذاکرات هسته‌ای تنها با آمریکا نیست/ چاووش اوغلو: از حق صلح آمیز هسته‌ای ایران دفاع می‌کنیم

وزرای خارجه ایران و ترکیه امروز در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند و پیرامون مسائل منطقه و پرونده هسته‌ای ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "چاووش اوغلو" همتای ترک خود اظهار داشت: امیدوارم سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران آغاز یک روند پرتحرک میان روابط دو کشور دوست، مسلمان ایران و ترکیه باشد. 
 
وی ادامه داد: ما روابط بسیار گسترده و مهمی را با ترکیه داشته و داریم و رهبران این دو کشور طی دیدارهای متعددی که در سال‌های گذشته داشته‌اند اهداف مهمی را برای ایران و ترکیه مد نظر قرار داده و برنامه‌ریزی کرده‌اند که نمونه آن رسیدن به 30 هزار میلیارد دلار حجم اقتصادی تا پایان سال 2013 است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم روابط ایران و ترکیه گسترش پیدا کند و موضوعات و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد قابل حل و فصل است و امیدواریم مسئله تردد کامیون بین دو کشور با تدبیرسیاسی حل و فصل شود این موضوع به صورت عادلانه به نتیجه برسد.
 
ظریف ادامه داد: ایران و ترکیه از دیدگاه مشترکی برخوردارند که از اصول مبنایی دو کشور نشات می‌گیرد البته در برخی موارد ما تفاوت‌هایی در دیدگاه‌های خود داریم که با وجود دشمن مشترک بزرگی مانند تروریسم و خشونت و افراطی گری در منطقه نیازمند هستیم که دیدگاه‌هایمان را نزدیک‌تر کنیم هم چنین مانع از ورود تروریسم به عراق و سوریه شویم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم که این اختلاف دیدگاه‌ها را به حداقل رسانده و هر چه سریعتر ثبات و صلح در سوریه برقرار شود و این‌ها زمینه‌های مشترکی است که میان ما و ترکیه وجود دارد، هم چنین در رابطه با عراق نیز زمینه مشترکی را با دوستان ترکیه پیدا کردیم و آن را ادامه خواهیم داد. 
 
ظریف با اشاره به گفتگوهای هسته‌‌ای میان ایران و 1+5 ادامه داد: مذاکرات تنها با آمریکا نیست، بلکه با 1+5 است.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: تحریم‌ها تنها منجر به عزم جدی ملت ایران برای گرفتن حقشان است.

*چاووش اوغلو: اردوغان ماه آینده میلادی به تهران سفر می‌کند

"چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست مطبوعاتی بر دیدارهای دو کشور ایران و ترکیه در سطوح ویژه تاکید کرد و آن را بسیار با اهمیت خواند و اظهار داشت: در ماه اول ۲۰۱۵ رئیس جمهور ما بنا به دعوت دکتر روحانی به ایران خواهند آمد، همچنین شورای عالی روابط راهبردی دو کشور اولین نشست خود را در آنکارا برگزار کردند. 

وی ادامه داد: ما مسائل منطقه را با دقت مورد ارزیابی قرار دادیم و به توافق رسیدیم روابط اقتصادی را ارتقاء بخشیم، همچنین هدف ما در این زمینه رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار حجم اقتصادی است.  
 
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به مسئله تردد کامیون‌ها میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: یکی از موانع ارتقاء تجارت موضوع حمل و نقل و تردد کامیون است که امیدواریم آنرا حل کنیم. همچنین به توافق رسیدیم که شرکت‌ها و نهادهای تجاری روابط بیشتری را برقرار کنند.  
 
وی با اشاره به موضوع گردشگری میان ایران و ترکیه، گفت: در زمینه گردشگری امروز نیز گفتگویی داشتیم و امیدواریم که مردم ایران و برادران ایرانی ما فرصت بیشتری را داشته باشند تا از کشور‌ها دیدن کنند، همچنین امیدواریم این رابطه نیز متقابل باشد.  
 
اوغلو تصریح کرد: موضوعات سوریه و عراق را مورد بحث قرار دادیم و بر این اعتقادیم که تمامیت ارضی و آرامش در عراق باید حفظ شود و امیدواریم هر کشور بتواند با تمام توان با تروریسم مبارزه کند.  
 
وی تاکید کرد: هنگامی که به گروه‌های متحد علیه تروریسم‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم تنها کشورهایی که در همه ابعاد آماده همکاری هستند ایران و ترکیه است و باید توجه داشت که تفاوت دیدگاه‌ها در روابط دو کشور تاثیری نخواهد داشت چرا که این روابط رابطه‌ای ریشه‌ای است.  
 
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه خواستار مذاکرات بیشتر در رابطه با ثبات و صلح در سوریه با ایران هستیم، گفت: در زمینه صلح و ثبات سوریه می‌خواهیم که با ایران بیشتر مذاکره کنیم و امیدواریم در مراسم شب عروس مولانا میزبان آقای ظریف باشیم. 

*پاسخ به سوال خبرنگاران
 
وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مواضع ترکیه نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران چگونه است، گفت: ما به روابط ایران و ترکیه اهمیت می‌دهیم و نمی‌خواهیم برخی مشکلات تاثیری در روابط دو کشور داشته باشد، همچنین در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای ما همیشه حل این مسئله را به صورت صلح آمیز مورد تائید قرار داده و از حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنیم. 
 
وی ادامه داد: در زمینه هسته‌ای ترکیه تلاش‌هایی را داشته و به نتایجی رسیده بودیم که اگر به آن‌ها توجه می‌شد نیاز به دشوار شدن مسئله کنونی نبود. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در همین راستا اضافه کرد؛ موضع خوب ترکیه در زمینه حمایت از استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و تاکید بر حق ملت ایران قابل قدردانی است. 
 
همچنین در گذشته شاهد میزبانی این کشور در مذاکرات بودیم و دیدیم ترکیه با مطرح کردن طرحی برای حل این موضوع موضع خوب خود را نشان داده و امیدواریم دیگر کشور‌ها نیز از این مدل خوب ترکیه استفاده کنند، چرا که راه حل هسته‌ای به نفع همه خواهد بود. 
 
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اینکه برخی می‌گویند مذاکرات هسته‌ای کشور ما تنها با آمریکاست درست است یا خیر، گفت: مذاکرات ما با آمریکا نیست، بلکه ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم، اما در کنار آن مذاکرات دوجانبه‌ای را با کشورهای دیگر داشته‌ایم، مانند رایزنی دوجانبه شب گذشته و مذاکره دوجانبه با هیئت چینی امروز صبح، همچنین مذاکرات ما با ۱+۵ یک رایزنی مستمر است، چرا که ما با این کشور‌ها به غیر از آمریکا روابط دیپلماتیک داریم. 
 
وی ادامه داد: مذاکرات ما با آمریکا تنها قسمتی از مذاکرات با ۱+۵ است و این تعبیر خوبی نیست که بگوییم مذاکرات ما تنها با آمریکاست. 
 
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز همه کشور‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه حل مذاکرات شناسایی حقوق ملت ایران است و تحریم‌ها تنها منجر به عزم جدی ملت ایران برای گرفتن حقوق خود خواهد شد. 
 
ظریف با اشاره به پایان دادن ناامنی در مذاکرات، گفت: ما امروز در گفتگو‌هایمان در رابطه با حمایت بین المللی از فعالیت انسان دوستانه در ترکیه برای پایان دادن به این خشونت‌ها صحبت کردیم. 
 
همچنین، روز گذشته نیز درباره کمک رسانی به مردم سوریه نیز با مقامات ترکی رایزنی شد. 
 
وی افزود: بیش از ۷میلیون آواره در سوریه وجود دارند و چندین میلیون پناهنده در دیگر کشور‌ها مستقر هستند که همگی نیازمند حمایت بین المللی است. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با تعدد دیدارهای مقامات ایرانی با دیگر کشور‌ها در ماه اخیر گفت: برای صلح و ثبات در منطقه ما رایزنی‌های لازم را با وزرای دیگر کشور‌ها خواهیم داشت و این چیز عجیبی نیست، همچنین سال گذشته من ۸ بار با وزیر خارجه ترکیه گفتگو کردم و نیاز است برای فرصت‌هایی که داریم، گفتگوی مشترک داشته باشیم، چرا که صلح و ثبات در سوریه هدف مشترک ما و حتما ترکیه است. 
 
وزیر امور خارجه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات منطقه ما خواستار ادامه مذاکرات با ایران هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار