کرمانشاه؛

یلدا از دیروز تا امروز

یلدا در میان مردم استان کرمانشاه و به خصوص شهر کرمانشاه که از شهرهای باستانی و کهن ایران زمین است، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و آن روزها افراد فامیل بنا بر رسمی دیرینه به خانه بزرگترین فرد فامیل که معمولا پدر بزرگ و مادر بزرگ بودند می‌رفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛مردمکرمانشاه هم  براساس آیینی کهن در شب یلدا بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن با مادر جهان در زادن خورشید همراهی و همدردی کنند.

قصه‌هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، رستم و سهراب، حکایت حسین کرد شبستری و خواندن اشعار زیبا و دلنشین شامی کرمانشاهی و شاهنامه کردی خود جلوه  خاصی داشت.

خوردنی‌هایی از قبیل آجیل،  مشکل‌گشا، شیرینی معروف "نان پنجره‌ای، کاک و نان برنجی"، و میوه‌هایی چون انار، سیب و هندوانه بر سر سفره می گذاشتند. ضمن اینکه برخی ها نیز از انتخاب و شکستن گردوی دیگران از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند. و مرکبات باغات خود، خرما و کلوچه های محلی مانند بژی و گرده را نیز در کنار سفره پذیرایی شان می چینند و از یکدیگر با این مواد خوراکی پذیرایی می کنند.

این روزها که به شب یلدا نزدیک می شویم بازارمیوه ،آجیل و شیرینی داغ داغ است مردم خودشان را برای این شب آماده می کنند میدان وزیری کرمانشاه که هنوز هم مرکز خرید میوه و تره بار است در گذشته نیز محل تجمع بسیاری از مردم برای خرید میوه شب یلدا بود بیشتر مردم کرمانشاه میوه مورد نیاز شب یلدا را از آنجا می خریدند.

در ایام قدیم در قصرشیرین برخی از مردم شب یلدا را در کاروان سرای عباسی که مملو از زوار عتبات عالیات بود، می گذراندند و به گونه ای خاص در این مکان به پذیرایی از زوار پرداخته و پای صحبت اقوام ایرانی می نشستند تا با آداب و رسوم آنها در این شب آشنا شوند هر چند امروز بسیاری از این سنت ها بدلیل ماشینی شدن زندگی برچیده شده است.

یک پژوهشگر و مورخ کرمانشاهی گفت: یلدا یک واژه سریانی به معنی تولد است. منظور از نامگذاری آخرین شب پاییز به نام شب یلدا در روزگار کهن، طلوع فجر و برآمدن اشعه زرین آفتاب بوده است.

اردشیر کشاورز افزود: ایرانیان قدیم اعتقاد داشتند که یلدا باید سرخ و آتشین باشد و میوه‌هایی نیز دراین شب خورده می‌شود که به گونه‌ای نمادی از خورشید است در این شب، خوردنی های قرمز مانند هندوانه، انار، مغز بادام و فندق در درون کاسه های رنگی بر روی یک کرسی بزرگ چیده می شد و اعضای خانواده دور آن کرسی جمع می شدند و به خوردن می پرداختند.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه نیز در خصوص تدارک میوه شب یلدا گفت: انواع میوه شب یلدا در بازار و میدان بار به اندازه کافی موجود است و کمبودی در این خصوص نخواهیم داشت.

عیسی حاج‌علیانی با بیان اینکه در برخی مواقع افزایش تقاضا در روزهای منتهی به شب یلدا موجب افزایش قیمت میوه‌هایی چون انار و هندوانه می‌شود، پیش‌بینی کرد چون هم اکنون این میوه‌ها به اندازه کافی موجود است شاهد افزایش قیمت‌ در روزهای پایانی نباشیم.


وی گفت:قیمت کنونی هر کیلو هندوانه در میدان بار 1700 تا 1800 تومان دانست که نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.قمیت انار نیز هم اکنون بین 2000 تا 2500 تومان است که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و قیمت سیب سرخ نیز بدون تغییر چندانی 2000 تا 3000 تومان است.

انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.