تولید سالانه 6 هزار تن عسل در اردبیل؛

اردبیل رتبه سوم تولید عسل در کشور را داراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید 6 هزار تن عسل رتبه سوم کشوری را دارد.

عدیل سروی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل با بیان اینکه این استان در تولید عسل با 6 هزار تن یکی از قطب‌های کشور محسوب شده و رتبه سوم را دارد، افزود: تعداد کلنی‌های مدرن‌سازی شده دراردبیل 313 هزار موردبوده که این فرایند در حال افزایش است.

عسل یک ماده غذایی پرانرژی است

عسل ،ماده غذايی بسيار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالری ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها به سرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار مي کنند گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زايی ، عسل دارای ويتامين های متعددی از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.

خواص فيزيکی عسل ، اثر ضد باکتريايی دارد و از زمانهای قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبيل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و يکی از بهترين پانسمانها محسوب مي شود.همچنين ، عسل را در درمان بيماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحيه حلق به کار می برند و خاصيت ضدباکتريايی آن موجب اثربخشی عسل مي شود و خاصيت ضد التهابی آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.

عسل علاوه براينكه يك غذای كامل است يك اكسير پر انرژی نيز ميباشد به طوری كه ساليان سال به عنوان دارو برای درمان بيماريها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقيقه به شخص نيرو ميدهد وتحمل بافتی و قدرت ترميم آنرا افزايش می دهد بنابراين ورزشكاران بايد عسل مصرف كنند .

بنا به تحقيقات به عمل آمده عسل حاوی 80 ماده مفيد برای انسان می باشد و لازم به ذكر است كه در دنيا هيچ ماده غذايی به اندازه آن نيروی كهربايی ندارد.

گفتني است: عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت های محدودی را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بيماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايی قلب و عروق ، ناراحتي های عصبی ، امراض خونی و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

درمان بیماریهای دستگاه گوارش با عسل

عسل سبلان به علت تنوع پوشش گیاهی و گلهایی مثل گون،آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. عسل بنا به خاصیت شفا بخشی که دارد دستگاه گوارش را ضدعفونی کرده و باعث التیام زخم معده می‌شود، همچنین در درمان بیماریهای چون عصبی، قلبی، استخوانی مفید است.

پوشش گیاهی اردبیل مهمترین عامل تولید عسل مرغوب

محسن مصطفایی محقق بخش تحقیقات دامپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه نوع آب و هوا و پوشش گیاهی استان اردبیل مهمترین عامل تولید عسل مرغوب در منطقه است، گفت: برای تولید یک قاشق عسل شهد بیش از یک میلیون گل و زحمت هزاران زنبور لازم است .

این محقق با یادآوری اینکه عسل در معارف دینی هم به عنوان داروی شفابخش معرفی شده است، افزود: جلوگیری از بیماری های قلبی و عروق، خاصیت آنتی بیوتیکی، استفاده در سوختگی ها وترمیم زخمها و خاصیت شبه انسولینی از جمله مهمترین خواص درمانی عسل است.

اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور است

رئیس کلینیک و آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی فارابی اردبیل گفت: اردبیل مهد تولید عسل خالص در کشور است .

افشین زرخواه افزود: تولید عسل خالص در استان اردبیل که مهد تولید این محصول است بسیار کم و محدود است و به اشکال مختلف عسل با خلوص پایین‌تر به مقدار زیاد در بازار وجود دارد و ما در آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم به خوبی این امر را شاهد هستیم.

عسل را با موم خریداری کنید

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل در مورد خرید عسل با موم گفت:ضریب بهداشتی بودن شهد عسل پایین است و مصرف کنندگان بهتر است آن را با موم آن خریداری کنند.

یوسف بابایی با اینکه شهدهای سالم نیز از عسل تولید می شود افزود: استحصال شهد عسل در بسیاری موارد در اثر دادن حرارت زیاد به عسل های داخل موم انجام می شود که این حرارت زیاد باعث فعل وانفعالاتی در شهد شده و ممکن است خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

وی گفت:شهد های تقلبی عسل با جوشاندن شکر و اضافه کردن کمی عسل و یا اسانس عسل نیز تولید می شود که این نوع شهدهم برای سلامت انسان مضر است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل همچنین تصریح کرد:افرادی که به خرید عسل مبادرت می ورزند؛بهتر است عسل را در داخل موم که به طور طبیعی توسط زنبور تولید می شود،خریداری كنند.

ضرورت توسعه صنعت زنبورداری در کشور

رئیس انجمن زنبور داران کشور همچنین گفت: توسعه تعامل صنایع مرتبط با زنبورداری و تولید عسل از جمله نیازهای احیای این صنعت است.

بیگناه با تاکید به ضرورت توجه دستگاه‌های متولی به درآمدزایی ناشی از زنبورداری، افزود: در کشورهایی که فاقد این موهبت الهی هستند حتی دانشکده زنبور عسل ایجاد شده است و این درحالی است که با وجود اینکه این منطقه از قطب‌های تولید عسل کشور است، اقتصاد عسل معنای حقیقی خود را نیافته است.

وی استعداد تولید عسل در اردبیل شاخص بوده و عسل سبلان جزو نمونه‌های کیفی عسل در سطح دنیا است و در حال حاضر بازارهای کشورهای همسایه نسبت به خرید این محصول ایرانی علاقه‌مندند.

رئیس انجمن زنبور داران کشور در ادامه افزود: ضرورت‌های توسعه تولید عسل ایجاب می‌کند که مقداری موم به کشور وارد شود. اجرای این مهم زمینه احیای صنعت زنبورداری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، عسل ، خالص ، رتبه ، سوم ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.