حجت الاسلام والمسلمین حمیدزاده در مراسم ختم بازیگر پیشکسوت:

"مرتضی احمدی" پاسدار فرهنگ بزرگ ایران بود

مراسم ختم سومین روز درگذشت مرحوم "مرتضی احمدی" در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ روز گذشته مراسم ترحیم سومین روز درگذشت هنرمند فقید و پیشکسوت رادیو و تلویزیون با حضور هنرمندان و ورزشکاران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

در ابتدای مراسم مداح ورزش های باستانی "شیرخدا" اشعاری را در مدح حضرت ابالفضل العباس(ع) و حضرت علی (ع) قرائت کرد و پس از آن ذاکر دیگری به شعرخوانی پرداخت و سپس برای آرامش روح آن هنرمند فقید سوره ی "الرحمن" قرائت شد.

در ادامه خطیب دانشمند "حجت الاسلام والمسلمین حمیدزاده" به روی سن آمد و گفت: مجلس بسیار محترم است. حضور خانم ها و آقایان و برجستگانی از اقشار مختلف، هنرمندان، ورزشکاران و اهالی موسیقی که به مناسبت درگذشت هنرمند فقید "مرتضی احمدی" در این مسجد دور هم جمع شده اند. هنرمند باسابقه ی سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که همین جا لازم می دانم مصیبت وارده را به خانواده ی محترم ایشان و شما عزیزان تسلیت عرض کنم و برای بازماندگان صبر مسئلت نمایم.

وی ادامه داد: در مرگ یک پیشکسوت از هر قشر و گروهی که باشد جای غصه خوری وجود دارد زیرا شاید سرمایه و تجارب ان پیشکسوت به نسل جدید منتقل نشده باشد که متعاقبا ضایعه ای جبران ناپذیر است که به واقع یکی از نگرانی های "مرتضی احمدی" این بود که کارکشته ها در دنیای هنر خصوصا بازیگری از دنیا می روند بدون اینکه دیگران از جمله جوانان از تجربیات آن ها بهره مند شوند.

وی افزود: اینجا جا دارد که از مردم کوچه و بازار تقدیر شود که چهره های هنری و پیشکسوت خود را اکرام می کنند. در فوت مرحوم "مرتضی احمدی" هم تشییع جنازه ی باشکوهی صورت گرفت و هم مجلس ترحیمی که صدها نفر در آن جمع شدند تا از پیر دیر خود تجلیل کنند و تجلیل از "مرتضی احمدی" فقط تجلیل از ایشان نیست بلکه تجلیل از همه ی بزرگان است که توانسته اند هنر خود را در عرصه ی بازیگری و دیگر عرصه ها نشان دهند.

این عالم خطیب عنوان کرد: یکی از کارهای پسندیده ای که در رابطه با مرحوم "مرتضی احمدی" انجام شد کار جالبی بود که سعی شد از ابتدا تا انتها این چهره ی مردمی مورد تکریم قرار بگیرد که البته این کمترین کاری است که انجام شود.

وی بیان کرد: معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت قبل چه رفتاری با هنرمندان کرد، بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم نظر بدهم ولی معاونت هنری باید این هنرمندان را جمع کرده و تجلیل شایسته ای برای آن ها انجام دهد. گیرم که پس از مرگ این افراد مورد تکریم و احترام قرار گیرند، ولی با اکرام در زمان حیات تفاوت دارد.

حمیدزاده افزود: این شخصیت در یک چهره ورزشکار و فردی پرتلاش و پا به توپ در عرصه ی تیم فوتبال پرسپولیس بود ضمن اینکه در گود زورخانه همراه همیشگی ورزش پهلوانی بود و همین لوتی گری وی در خوانندگی، بازیگری و گویندگی همه از انس وی با ورزش نشات گرفته است.

احمدی در بعد هنر نیز یک هنرمند واقعی بود. وی می گفت هنرمند کاری ندارد اما اینکه یک انسان هنرمند باشید کار مشکلی است.

وی ادامه داد: اما مرحوم احمدی سعی می کرد با پاسداری از فرهنگ ایران بزرگ پاسدار هنر باشد. وی اعتقاد داشت هنر نزد ایرانیان است و بس و با همه ی مسائل موجود در پیش از انقلاب به عنوان یک هنرمند صاحب ذوق در جنبش کارگری راه آهن ایفای نقش می کند و با بعضی از پیش پرده خوانی ها ضمینه ی حرکت و اعتراض را در میان کارگران بوجود می آورد که این مسلما مطلوب رژیم سابق نبود اما آن بزرگوار با استفاده از هنر یعنی هنر به معنای واقعی کلمه هنر متعهد، چند کار را انجام داد؛ کار اول این بود که با مردم زندگی کند، به آن ها احترام بگذارد و جواب گوی مردم باشد. به همین خاطر آثار وی همه پیوند مستحکمی با فرهنگ اجتماعی مردم داشت و به همین دلیل برای مردم می خندید و می گفت تا گل لبخند را به لب های مردم کوچه و بازار بنشاند طبیعی است که وی هنرمندی محبوب و مردمی شود.

این عالم بیان کرد: پشت کار، ثبات قدم، استواری، خسته نشدن در برابر ذهنیت های علیل، نرنجیدن در مقابل نیش زبان ها و به زانو درنیامدن از ویژگی های "مرتضی احمدی" بود که جوان ها باید این ویژگی ها را سرلوحه ی مسیر خود قرار دهند زیرا آن هایی که هنر نمی فهمند دنبال نیش زبان و هو کردن اند.

به پیشکسوت ها احترام بگذارید و پیشگامان را قدر بدانید و جوان های از راه رسیده نباید پیشکسوت ها را تحقیر کرده و مسخره کنند، چند سناریوی از غرب آمده و اجرا در تئاترشهر امکان دارد باعث شود که این کودکان فکر کنند که حق دارند به بزرگان بی توجه باشند. همیشه یکی از گلایه های این بزرگوار این بود که تازه به دوران رسیده های نو کیسه ادب بزرگان و پیشکسوتان را نگه نمی دارند.

وی افزود: همه ی ما در صحنه ی زندگی به نوعی بازیگریم و در واقع هستی و تدبیر مدیریت اصلی است که ما را به بازی گرفته است و یک بازیگر سینما و تئاتر خصوصا جایی که نقشی تاثیرگذار را بازی می کند باید با اخلاص، ایمان، توجه عمیق و در نقشی که می خواهد بازی کند غرق شود این از رموز بازیگر به حساب می آید و بازیگر باید تلاش کند تا در رسیدن پیام به مردم خالصانه تلاش کند.

این روحانی تصریح کرد: "مرتضی احمدی" با یک سلامت اخلاقی، رفتاری و کرداری بود و تا جایی که می دانم هیچ وقت بدون وضو وارد صحنه نمی شد و فردی که به عنوان صداپیشه در کارتون ها برای کودکان حتی در سن 90 سالگی خاطراتی را رقم زده بود.

جذاب ترین بعد "مرتضی احمدی" همین پیش پرده خوانی ضربی ایشان با استفاده از فرهنگ توده های اجتماعی بود. وی بدون اینکه از کسی الهام بگیرد تلاش داشت هم از موسیقی پاسداری کند هم راه گشای توده های اجتماعی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدزاده در انتها خاطر نشان کرد: خنداندن، شاد کردن و دل خوش کردن مردم حتی با وجود مشلات زیادی که در زندگی ها وجود دارد یک عبادت است که این نکته در احادیث و آیات ما ذکر شده است. به دنبال این باشید که گرهی از کار مردم بگشایید، سیاسیونی که غصه خور مردم هستند محبوب اند، وزیری که به درد مردم بخورد محبوب واقع می شود این همان نکته ای است که امام جعفر صادق (ع) و امام رضا (ع) نیز به آن اشاره کرده اند.

گفتنی است در مراسم ختم هنرمند فقید "مرتضی احمدی" هنرمندان و ورزشکارانی چون "جمشید مشایخی"، "پرویز پورحسینی"، "مسعود رایگان"، "محمد مایلی کهن"، "فرشاد پیوس"، "حبیب دهقان نسب"، "رضا بابک"، "خسرو احمدی"، "حمید درخشان"، "داریوش کاردان"، "حمید استیلی"، "ایرج نوذری"، "حسین پاکدل"، "محمد نوری"، "عادل فردوسی پور" و "محمد رویانیان" شرکت نمودند.

قابل ذکر است که مراسم ترحیم روز هفتم پیشکسوت عرصه ی صدا به همت باشگاه هواداران پرسپولیس روز دوشنبه در مسجد جامع حجت بن الحسن (ع) واقع در خیابان سهروردی شمالی ساعت 15 تا 16:30 برگزار می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار