قسمت دوم؛

مستند سازان و کارگردانانی که راوی فتنه 88 شدند

اتفاقات و حوادث مهم و سیاسی انتخابات سال 88 که به دلیل دخالت عناصر بیگانه و خارجی و ارتباطات افرادی از کشور با آنها به فتنه 88 انجامید، منبع الهام و توجه سینماگران و مستند سازان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، اتفاقات و حوادث مهم و سیاسی انتخابات سال 88 که به دلیل دخالت عناصر بیگانه و خارجی و ارتباطات افرادی از کشور با آنها به فتنه 88 انجامید، منبع الهام و توجه سینماگران و مستند سازان قرار گرفت.

* "رویاهای مخملین"

مستندی از سوی نشریه "عبرتهای عاشورا" با نام "رویاهای مخملین" در خصوص فتنه 88 ساخته شده است.

این مستند در دو قسمت و هشت بخش ساخته شده و به مباحث انقلاب‌های رنگی و جنگ نرم می‌پردازد.

ساختار این مستند نیز از نرشین، آرشیو و موسیقی تشکیل می شود.

* "ترور حقیقت"  

این مستند به فتنه‌گری ها و دروغ پردازی‌های جریان فتنه و جنبش سبز پرداخته و این موضوع را که طرفداران جنبش سبز در انتخابات 88 حقیقت بزرگ "رأی 80 درصدی مردم" را انکار کرده بودند  را مورد توجه قرار می دهد.

در این مستند نیز از آرشیو، نرشین تلویزیونی و موسیقی استفاده شده است.

* "تقاطع"

مستند "تقاطع" را رضا فرهمند ساخته است.

این مستند یکی از شاخص‌ترین مستند‌های ساخته شده به زبان انگلیسی در باب فتنه بوده که به زبان فارسی ترجمه و از شبکه‌های "پرس‌تی‌وی" یک و سه سیما پخش شده است.

سوژه این مستند قتل مرموز "ندا‌آقا سلطان" است. این مستند ماهیتی جنایی و جستجوگر دارد در انتها یک خانم که عضو و مرتبط با گروهک منافقین بوده است به عنوان متهم احتمالی معرفی می شود.

* "انتخاب10" و "گرمترین روز سال"

مهدی تقویان، نیز از جمله مستند سازانی است که پس از که پس از اتفاقات سال 88 به ساختن مستند اقدام کرد.

وی در مستند "انتخاب 10" و "گرمترین روز زمستان" به تاریخچه انتخابات و همین دوره ریاست جمهوری و موضوع حماسه 9 دی پرداخته است.

* "یزدان تفنگ ندارد" – حسین شمقدری

شمقدری، این مستند را با همکاری گروه آرمان ساخته و این اثر در دانشگاه شریف رونمایی شد. "یزدان تفنگ ندارد" به ماجرای ندا آقا سلطان پرداخته و با نمایش فضای شهرستانها پس از انتخابات با موضوع شهادت شهید گلدوی در سیستان به پایان می رسد.

این مستند که از چند قسمت روایت، تصاویر شهرستانها و آرشیو تشکیل می‌شود به مدت 70 دقیقه بوده و در نخستین جشنواره عمار جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده است.

* "نگهبان آرا"

نگهبان آرا با همکاری صدا و سیما و به سفارش شورای نگهبان ساخته شده و در آن به مراحل گرفتن آرا، اعتراض به نتایج انتخابات و باز شماری آرا با حضور اعضای ستاد‌های نامزدهای شکست خورده پرداخته می‌شود.

این مستند از نرشین تلویزیونی، مصاحبه با مسئولین برگزاری انتخابات و شورای نگهبان و آرشیوهای پخش نشده از جلسات باز شماری و اعتراض به نتایج انتخابات تشکیل شده است.

این مستند به مدت 30 دقیقه است که در دومین جشنواره عمار به نمایش در آمد.

*"رنگ واقعی مردم"

مستند"رنگ واقعی مردم" را گروه سیاسی شبکه اول سیما تهیه کرده است.

در این مستند جنبش سبز سال 88 با جنبشهای رنگی اروپا مقایسه می شود این مستند هم چون مستندات دیگر از بخشهای مختلف نرشین و آرشیو از فتنه سبز و انقلابهای رنگی اروپا تشکیل شده است.

*"چشم کور فتنه"

"چشم کور فتنه" پیرامون نقش گروه‌های داخلی و کشورهای خارجی در ایجاد فتنه ساخته شده است.

این مستند که توسط شبکه دوم سیما ساخته شده می‌خواهد پشت صحنه این فتنه را به تصویر بکشد.

* "قطب نما"

"قطب نما" که ساخته گروه سیاسی شبکه یک سیماست و در 9 دی ماه سال 92 پخش شده است به دنبال مقایسه انتخابات سال 88 و 92است.

این مستند از آرشیو تهیه شده و راوی آن "داود نماینده" است.

"قطب نما" خروش مردم را در یک روز کاری در خیابان‌ها نشان می‌دهد و در واقع به این سوال پاسخ می‌دهد که دلیل این اتفاق چه بوده است.

این مستند در پایان مسیر واقعی آرمان‌های ملت ایران را متجلی در 9 دی ماه می داند.

* "من مدیر جلسه‌ام"

"من مدیر جلسه‌ام" در قالبی بین مستند و انیمیشن ساخته و نمونه‌ای متقاوت از آثار مرتبط با فتنه است، این مستند بر اساس کتاب رحیم مخدومی روایتی از جلسه نمایندگان کاندیدا‌ها با رهبر انقلاب را نشان می دهد.

**فیلم‌های سینمایی با محوریت فتنه 88

* پایان نامه:

این فیلم به کارگردانی حامد کلاهداری و با بازی بازیگرانی چون حامد کمیلی، بهاره افشاری، کامران تفتی، محمد صادقی، چکامه چمن ماه، نیما شاهرخ شاهی و علی اوسیوند و ... است.

در اثر "کلاهداری"، چهار دانشجو نمایش داده می‌شود که برای رساندن پایان‌نامه به استاد مربوطه به طور ناخواسته درگیر ماجرایی پیچیده می‌شوند. این داستان در ماه‌های پس از انتخابات سال 88 اتفاق می افتد و ...

* "قلاده‌های طلا":

این فیلم به کارگردانی ابولقاسم طالبی، و تهیه کنندگی محمد خزاعی ساخته شده است.

در این فیلم برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، اسرائیل و عوامل ضد انقلاب برای شلوغ کردن خیابانها با محور انتخاب به نمایش در می آید.


انتهای پیام/ اس

برچسب ها: حماسه ، نه دی ، سینما ، مستند ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار