نشنال اینترست گزارش داد

پیشرفت فزاینده ایران در ساخت پهپادهای بومی

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم زاخاری کک نوشت: بنا بر اعلام یکی از افسران بلندپایه ارتش ایران، این کشور اوایل این هفته برای نخستین بار، هواپیمای بدون سرنشین جدید انتحاری خود را آزمایش کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جمعه در جمع خبرنگاران گفت ایران برای نخستین بار از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری در رزمایش نظامی نزدیک تنگه هرمز استفاده کرد. 

پوردستان با اشاره به رزمایشی که به تازگی در کشور برگزار شده است گفت: هواپیماهای کامیکازی برای نخستین بار در مانور محمد رسول الله استفاده شد. وی تصریح کرد: این هواپیمای بدون سرنشین قابلیت نابودی اهداف هوایی و زمینی را دارد و می تواند پس از شناسایی یک هدف مشکوک به آن حمله کند.
 
پوردستان نخستین بار در سپتامبر 2013 اعلام کرد ارتش ایران نوع جدیدی هواپیمای بدون سرنشین انتحاری تولید کرده است که رعد 85 (تندر 85) نام دارد. 

وی در آن زمان گفت:  این هواپیمای بدون سرنشین مانند یک بمب متحرک است، و قابلیت نابودی اهداف ثابت و متحرک، از جمله بالگردهای دشمن را دارد. وی همچنین گفت این هواپیمای بدون سرنشین برای هدفگیری و نابودی اهداف مختلف، در اندازه های متفاوت تولید شده است. رسانه های ایران نیز اعلام کردند رعد 85 تا حدود 100 کیلومتر برد دارد. 

در این گزارش آمده است: ایران تلاش کرده است نیروهای مسلح خود را به هواپیماهای بدون سرنشین مجهز کند. همچنین این کشور هزینه زیادی صرف ایجاد صنعت بومی تولید هواپیماهای بدون سرنشین در دهه اخیر کرده است. صنعت ساخت هواپیماهای بدون سرنشین داخلی در ایران به طور فزاینده ای پیشرفت کرده است. همانطور که پایگاه اینترنتی نشنال اینترست اوایل این ماه اشاره کرد، ظاهراً مقامات ایران مشتاق اند هواپیماهای بدون سرنشین تولید داخل را صادر کنند. 

استفاده از هواپیمای بدون سرنشین رعد 85 به عنوان یک «بمب متحرک» با دکترین نظامی ایران - مطابقت دارد. در واقع، به نظر می رسد از بسیاری جهات ایران تمایل به استفاده از هواپیمای بدون سرنشین رعد 85 ، به طور ویژه، و ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود، به طور کلی، مانند استفاده گروهی از قایق های تندرو دارد. مقامات نیروی دریایی ایران بارها اعلام کرده اند که  این قایق های تندرو ممکن است به عنوان بمب های متحرک در حملات انتحاری علیه اهداف نیروی دریایی آمریکا در صورت بروز جنگ مورد استفاده قرار گیرند. 

در هر صورت، زمان زیادی طول کشید تا هواپیمای بدون سرنشین رعد 85 برای نخستین بار آزمایش شود. اندکی پس از آنکه پوردستان نخستین بار از تولید این هواپیمای بدون سرنشین خبر داد (سپتامبر 2013)، مقامات ارتش جمهوری اسلامی اعلام کردند این هواپیمای بدون سرنشین در رزمایش ارتش که قرار است بین ماه اکتبر تا نوامبر 2013 برگزار شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعداً در ماه مه همان سال پوردستان اعلام کرد که این هواپیمای انتحاری سال 2014 آزمایش خواهد شد. 

رعد 85 در رزمایش مشترکی که سی و یکم دسامبر (فردا) پایان می یابد، آزمایش شد. به موجب گزارش ها، ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی ایران همگی در این تمرین های نظامی شرکت کرده اند. این رزمایش در « منطقه ای به مساحت دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع که از شرق تنگه هرمز تا بخش های جنوبی خلیج عدن گسترده شده است»، برگزار شده است. فرمانده نیروی دریایی ایران روز دوشنبه در گفتگو با یک رسانه خبری ایرانی عرب زبان اعلام کرد: این رزمایش حامل پیام دوستی و صلح برای همه کشورهای همسایه در منطقه و حتی کشورهای فرامنطقه ای است. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار