قم؛

تیمچه بزرگ قم شاهکار معماری اسلامی

تیمچه بزرگ بازار قم یکی از شاهکارهای هنر معماری ایرانی می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ تیمچه به بنایی گفته می شود که در گذشته بار انداز بازرگانان برای توزیع، بسته بندی و فروش بار محسوب می شده است.

تیمچه بازار بزرگ قم از آثار استاد حسن معمار باشی که بناهای سرای همدانی ها و سرای صدر اعظم از کارهای این استاد می باشد.

این تیمچه مربوط به دوره قاجار است که بزرگترین سقف ضربی کشور را دارا می باشد.  و در قم، داخل راسته بازار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

متولی بنا سید محمود طباطبایی از تجار قم بوده که پدر سید حسین طباطبایی قمی می‌باشد. این سازه متشکل از دو طبقه با ۱۲ غرفه و دارای ارسیهایی بوده که بیشتر آنها از بین رفته‌اند. بالای حجره‌ها در زوایا مقرنس گچی انجام گرفته است.
 
 سقف تیمچه دارای سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع ۱۵ متر است. گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است.

این آثار هنری شامل دو راسته سر پوشیده با پوشش گنبدی است. سرپوشیده بودن بازار از یک سو به سنت معماری بازار باز می‌گردد و از سوی دیگر به خاطر گرمای شدید تابستان و سرمای شدید زمستان و ناشی از هوای کویری قم است.

تهویه و نور رسانی بازار از طریق دریچه‌هایی که در پوشش گنبدی آن تعبیه شده صورت می‌گیرد. این دریچه‌ها در بالای گنبد به شکل دایره و در دو طرف آن قرار دارند و به شکل نمایان هستند. ترکیب نوری که از سقف می‌تابد و حجم گنبدی سقف، فضایی دلنشین به وجود می‌آورد.

مصالح ساختمانی مورد استفاده در بازار قم با توجه به امکانات محیطی از خشت، آجر، گل وسنگ فراهم آمده است. علاوه بر بخش سرپوشیده، بازار قم دارای سراهایی نیز است.

تیمچه قم دارای دو بخش اصلی تیمچه و سرا که شامل فضای صحن حجره ها ، کارگاههای رفوگری و حیاط پشتی می باشد.
این تیمچه دارای 50 اتاق به ارتفاق 15 متر و دهانه اتاق به اندازه 15 متر می باشد. این بنا درای نورگیرهایی با فاصله های مشخص و معین بنا شده و علت آن این است که در هر ساعت از روز نور در فضا باشد و این دریچه ها ورود نور مستقیم می شود که آسیبی به فرش نرساند.

بخش‌های وسیعی از بازار قم از جمله بازار کهنه در دوران صفویه و در پیرامون مسجد جامع بنا شده و تا پایان دوره قاجاریه بناهای دیگر به آن افزوده شد.

این بازار ابتدا به صورت خطی و به شکل یک پارچه ساخته شد و از میدان کهنه تا پل علیخانی ادامه داشت.. درحال حاضر از بازار قدیم قم ، دو بخش بازار کهنه و بازار نو برجای مانده که هر کدام از این بازارها حدود یک کیلومتر طول دارند.

تیمچه بزرگ قم در گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی چند دوره، فعالیت‌هایی نظیر بازسازی‌هایی در گنبد، تزئینات زیر گنبد، کف‌سازی و همچنین سبک سازی و آجر فرش کردن پشت بام صورت گرفته است.

معماری زیبا و مجلل، تجارت تک کالایی آن، جایگاه طراز اول، و سکوت و آرامش از ویژگی‌های تیمچه بزرگ بازار قم است تیمچه با دو ورودی به راسته بازار نو راه می‌یابد.
 
 
 
انتهای پیام/ش

 

برچسب ها: تیمچه ، بزرگ ، سقف ، ضربی ، بنا ، معماری ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.