شیراز؛

روند کند مرمت ارگ کریم خانی

حال ارگ کریم خانی شیراز، میراثی که زمانی منزلگاه وکیل الرعایا بود اکنون خوب نیست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ ارگی که زمانی کریم خان زند در آن حکمرانی می کرد امروز به نفس نفس افتاده، دژی که بیش از 200 سال قدمت دارد و کریم خان زند برای ساخت آن از ماهرترین معماران و هنرمندان آن زمان دعوت و بهترین نوع مصالح را از شهرها و کشورهای مختلف تهیه کرد تا بنای ارگ ساخته شد.

اما اکنون ارگ در آستانه ثبت جهانی است و هر بازدیدکننده با ورود به آن انتظاری بیش از این در تصور، از ارگ دارد.

قسمتهای مختلف ارگ تخریب شده که از آن جمله تخریب شاه نشین است، نقاشی های اسلیمی سقف ها ریزش کرده، دیوارهای آن از بین رفته و یا جای آن را یادگاری بازدیدکننده ها پر کرده است.

سنگ فرشهای ارگ مملو از علفهای هرزی شده که در صورتی که هرس نشوند باعث تخریب در آنها می شود.

در محوطه ارگ لوله های گاز، کابل های برق و سیم کشی های نامناسب یک ناهنجاری بصری ایجاد کرده است.

نورپردازی در محوطه ارگ مناسب نیست و نیاز به ساماندهی دارد و مبلمان در این مجموعه تاریخی کافی نیست.

امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز با بیان اینکه کار ما حفاظت است افزود: هر اثر تاریخی باید متناسب با الگوی اولیه خودش مرمت شود اگر چه ممکن است به لحاظ ظاهری به چشم بازدیدکننده خیلی خوشایند نباشد ولی به لحاظ اصول مرمتی و حفاظتی متناسب با قوانین مرمتی آثار تاریخی است.

این مقام مسوول گفت: ارگ یکی از مجموعه های فاخر شیراز است و در سالیان گذشته اقداماتی در زمینه مرمت آن صورت گرفته و برنامه هایی نیز در پیش است تا بتوانیم ارگ را بیشتر برای بازدیدکننده ها و مردم معرفی کنیم.

امیری از جمله اقدامات صورت گرفته در ارگ را تخلیه بخش اداری در قسمتهایی از آن دانست تا مردم بتوانند فضای تاریخی و اتاقها را با نقاشی ها و گچ بریهای زیبا ببینند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: همزمان در این مکان کارهای مرمتی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: سیستم جامع گردشگری بلوتوث در این مجموعه راه اندازی شده تا گردشگران بتوانند اطلاعات اماکن تاریخی کل شیراز را دریافت کنند.

امیری با بیان اینکه بخشهایی از ارگ به تولید و عرضه صنایع دستی اختصاص یافته است افزود: این امر می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال برای هنرمندان صنایع دستی موجب استفاده گردشگران از این محصولات نیز شود.

وی گفت: از جمله برنامه هایی که تا پایان سال در این مجموعه اجرا می شود راه اندازی کارگاههای نقاشی است که علاوه بر آموزش به متقاضیان، موجب جذب بیشتر گردشگران به این مجموعه تاریخی می شود.

این مسوول ادامه داد: اصلاح نورپردازی ارگ، ساماندهی لوله های گاز، کابل های برق و سیم کشی های نامناسب، مبلمان ارگ، پاکسازی علفهای هرز بین سنگ فرشها و بالاخره ساماندهی و پاکسازی اتاقها و تصحیح در کار مرمت در بخشهایی که بازدیدکننده ها نیاز است از آن بازدید کنند از جمله اقداماتی است که تا قبل از عید در این مجموعه انجام خواهد شد.

امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: بخشی از این اقدامات با استفاده از نیروی سازمان در حال انجام است بخصوص مرمت و تعمیر اتاقهای ارگ که کاری فنی و تخصصی است و بخشهایی که نیاز به هزینه دارد با توجه به اعتباراتی که در مجموع در جهت ساماندهی اماکن دریافت می کنیم برای ساماندهی این فضا استفاده می شود.

در عصر قاجار دخل و تصرف هایی در این بنای ارزشمند صورت گرفت از جمله ایجاد یک سلسله عمارت در حیاط مرکزی که نسبت به ارگ وصله ناجوری بود و پوشاندن سطح نقاشی های دوران زندیه و ایجاد تزییناتی دیگر مطابق با سلیقه خود بود.

در سال 1310 نیز با ساخت مرکز شهربانی این بنا به زندان شهربانی تغییر کاربری می یابد و از این سال تا سال 1350 نیز تمام آثار نقاشی و مقرنس کاری دوره قاجار را با گچ پوشاندند و اکثر اتاق ها و تالارها به وسیله دیوار به صورت سلول های کوچکی در آمد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کند ، مرمت ، ارگ ، کریم خان ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.