مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

تولید پتروشیمی های ایران از مرز ٤٢ میلیون تن فراتر می رود

بساق زاده با بیان این که تا پایان امسال تولید محصولات پتروشیمی کشور از ٤٢ میلیون تن فراتر می رود، گفت: هم اکنون به دلیل برخی محدودیتها از جمله کمبود خوراک، صنعت پتروشیمی با ٧٣ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به افزايش تولید مجتمعهای پتروشیمی در منطقه ویژه ماهشهر گفت: پتروشیمی های کارون، اروند و رجال در این میان در زمینه افزایش تولید نقش برجسته ای داشته اند، وانگهی پیش بینی می شود با توجه به اجرای تعمیرات اساسی در پتروشیمی های این منطقه در ماه های آینده از نظر تولید شرایط مناسبتری ایجاد شود.
 
علی محمد بساق زاده تولید پتروشیمی های لاله، رازی، اروند، کارون و رجال در منطقه ماهشهر از ابتدای امسال تاکنون را بیش از ٩٠ درصد ظرفیت اسمی اعلام کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده تولید کود شیمیایی در این منطقه همانند پارسال بود، اما برداشت جهاد کشاورزی امسال کمتر بوده است.
 
وی با اشاره به این که تامین خوراک مایع پتروشیمی های منطقه ماهشهر امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه خوراک گازی پتروشیمی های منطقه عسلویه نیز این اتفاق رخ داده زیرا تاکنون ٧٥ میلیون مترمکعب از برنامه افزایش تولید ١٠٠ میلیون متر مکعبی گاز از میدان پارس جنوبی تحقق یافته است.
 
بساق زاده گفت: امسال پروژه های پیش تصفیه آب و هوا پتروشیمی فجر، فاز دو پتروشیمی کارون و راه اندازی پتروشیمی تخت جمشید از جمله پروژه های آماده راه اندازی طرحهای پتروشیمی است.
 
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که راه اندازی فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی تحولی بزرگ در بحث تامین خوراک پتروشیمی ها در بخش متان، اتان و میعانات گازی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، امسال ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی یا متان از طریق این فازها به تولید کشور افزوده می شود که می تواند کمک زیادی به مجتمع های پتروشیمی استفاده کننده از این نوع گاز کند.
 
وی با یادآوری این که معمولا در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز متان تعداد زیادی از مجتمع های صنعتی به خصوص پتروشیمی ها از مدار تولید خارج می شود، گفت: در سال گذشته به دلیل کمبود خوراک در این فصل تولید محصولات پتروشیمی کشور بیش از یک و نیم میلیون از تن کاهش یافت، از این رو به نظر می رسد با افزایش تولید در پارس جنوبی دیگر شاهد این موضوع نباشیم.
 
به گزارش شانا، ایران پارسال در پیک مصرف گاز با کمبود ١٦٠ میلیون متر مکعبی در صنعت پتروشیمی روبرو شد؛ انتظار می رود مجتمع های تولید کنند متانول، اوره و آمونیاک کشور در سال جاری با کمبود خوراک مواجه نشوند. هم اکنون تلاش می شود در نیمه دوم امسال سیستم های تفکیک کننده اتان در فازهای ١٥ تا ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نصب شود، این موضوع نیز می تواند کمبود اتان مجتمع های پتروشیمی کشور را جبران کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار