عريقات: سازمان همکاری اسلامی نيجريه را مورد بازخواست قرار دهد

مذاکره کننده ارشد فلسطینی از سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد نیجریه را به خاطر دادن رای ممتنع به قطعنامه پایان اشغالگری بازخواست کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "صائب عریقات " مذاکره کننده ارشد فلسطینی  سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد نیجریه را به خاطر دادن رای ممتنع به قطعنامه پایان اشغالگری بازخواست کند.

عریقات در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: ما می دانستیم که این پیش نویس تصویب نخواهد شد. ما 9 رای داشتیم بویژه اینکه دوستانمان در فرانسه و لوکزامبورگ اعلام کردند با ما هستند. نیجریه ، شیلی و آرژانتین نیز گفتند علیرغم فشارها به نفع شما رای خواهیم داد . نیجریه و چاد گفته بودند که با شما هستیم . روسیه و چین نیز با ما بودند و کشور برادر اردن نیز طبیعتا با ما بود. 

صائب عریقات با انتقاد شدید از منصرف شدن نیجریه در آخرین لحظه گفت: سازمان همکاری اسلامی باید از یک کشور بزرگ و دوست که تعداد زیادی مسلمان دارد بپرسد که چرا در آخرین لحظه به این پیش نویس رای ممتنع داد . 

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح تاکید کرد: آمریکا به مسئولیت های خود در قبال فلسطین عمل نکرده است.

صائب عریقات ، عضو کمیته مرکزی جنبش آزادی بخش فلسطین فتح و مذاکره کننده ارشد فلسطینی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین درباره اتفاقات شورای امنیت ، گزینه های تشکیلات خود گردان و احتمال ایجاد تنش جدید و درباره ملاحظات تشکل ها و نیروهای فلسطینی گفت: ما می دانستیم که طرح مان در شورای امنیت تصویب می شود چرا که ما نه رای داشتیم به خصوص پس از آنکه دوستانمان در فرانسه و لوکزامبرگ اعلام کردند که با ما هستند. نیجریه و شیلی و آرژانتین نیز گفته بودند: هر قدر که ما تحت فشار قرار بگیریم باز هم به طرح شما رای مثبت می دهیم. نیجریه و چاد و روسیه و چین و اردن نیز موافق ما بودند اما کشورهای رواندا و نیجریه از رای خود برگشتند. با وجود اینکه نه کشور عربی عضو اتحادیه عرب هستند طرح ما در شورای امنیت نتوانست رای بیاورد. من درک می کنم که هرکشوری بر اساس منافع خود عمل می کند و میزان فشارهای بین المللی را نیز می فهمم. ما پس از رای مثبت فرانسه و لوکزامبورگ از آنها تشکر کردیم و محمود عباس نیز ضمن برقراری تماس تلفنی رسما از آنها در رسانه ها تقدیر کرد. ما همچنین از روسیه و چین و آرژانتین و شیلی و اردن نیز تشکر و تقدیر کردیم.

صائب عریقات افزود: مسئله این نیست که ما به نه رای دست یافتیم یا نه بلکه مسئله این است که ما بر در قانون بین المللی کوبیدیم چرا که آن بخشی از استراتژی فلسطین است. 

وی گفت: گام دوم که آمریکا به خوبی می داند که اگر به کشورهای بین المللی برای عدم رای دادن به هرگونه ممکن فشار وارد کند به راه های قانونی ورود پیدا می کنیم. ما در ابتدا طرح تشکیل کشور فلسطین را به سازمان ملل ارائه کردیم که نگذاشتند تصویب شود در صورتی که ما کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی هستیم اما متاسفانه به وسیله اشغالگران صهیونیست تصرف شده است. وقتی با حق قانونی ما مخالفت می کنند ما نیز راه های قانونی را می پیماییم و بدین وسیله از تک تک مردم فلسطین دفاع خواهیم کرد و از جمله این راه ها پیوستن به دیوان بین المللی کیفری است.

صائب عریقات گفت: همانطور که آمریکا نامه ای به ما فرستاد و از ما درخواست کرد برای تصویب طرح صبر کنیم اما ما در پاسخ به آنها گفتیم: از این پس ما به سیاست انتظار بیش از این توجه نمی کنیم و نمی گذاریم اوضاع به همین منوال پیش برود. ما به آمریکا می گوییم: درست است که شما قدرت بزرگی هستید اما مسئولیت شما نیز بزرگ است و معنی مسئولیت پذیری عدم همکاری با اسرائیل به عنوان دولتی قانون گریزاست . آمریکا باید ریشه اشغالگری اسرائیل را بخشکاند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار