خزاعی در آستانه برگزاری هفته مقاومت در دمشق:

جبهه فرهنگی مقاومت باید گسترش یابد/ هیجده هفته فیلم مقاومت در دنیا برگزار کردیم

باید به موازات گسترش جبهه سیاسی، جبهه فرهنگی و سینمایی مقاومت نیز گسترش پیدا کند. متاسفانه تاکنون در این زمینه کارهای زیربنایی و راهبردی صورت نگرفته است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ «محمد خزاعی» دبیرجشنواره بین المللی فیلم مقاومت در آستانه برگزاری آخرین هفته فیلم مقاومت که قرار است از روز یکشنبه (14 دی) در دمشق آغاز شود گفت: باید به موازات گسترش جبهه سیاسی، جبهه فرهنگی و سینمایی مقاومت نیز گسترش پیدا کند. متاسفانه تاکنون در این زمینه کارهای زیربنایی و راهبردی صورت نگرفته است.

وی با بیان این مطلب افزود: امروز سینما به دلیل ماهیت تاثیرگذار و جریان ساز ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس است و لازم است با برنامه‌ریزی و بهره گیری از این ابزار نسبت به شناسایی این مقطع از تاریخ معاصر و پیام و محتوای انقلاب و اساسا فرهنگ مقاومت تلاش نمائیم.

خزاعی با اشاره به این نکته که اگر چه چهار ماه از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت می‌گذرد اما این رویداد مهم همچنان در سایر کشور از جمله کشورهای منطقه ادامه دارد عنوان کرد: نمایش فیلم‌های مقاومت در کشورهای مختلف بويژه در روسیه- قزاقستان- هند با استقبال  خوب مردم این کشور‌ها روبرو گردیده است و نمایش این فیلم‌ها در‌واقع دارای دو گونه کارکرد بود؛ نخست اینکه ظرفیتی را فراهم می‌کرد تا سینِما ایران بیشتر شناحته شود و دیگر اینکه نمایش این آثار به نوعی روشنگری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت بود تا آنان بدانند که در هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقی بر سر ایران افتاده است. 

وی خاطر نشان ساخت: بسیاری از مردم این کشور‌ها به دلیل اخبار غلط و تبلیغات دروغینی که رسانه‌های استکباری در مورد جنگ ایران منتشر کرده بودند از واقعیت جنگ تحمیلی ما بی‌خبر بودند و نمی‌دانستند که این ایران بوده که مورد تجاوز قرار گرفته است. ملت‌های این کشور‌ها با دیدن این فیلم‌ها متوجه شدند که ملت ما در طول این هشت سال نه تنها با کشور عراق بلکه با ۳۹ کشور درحال جنگ بوده است.
 
دبیر جشنواره مقاومت با بیان اینکه هفته‌های فیلم مقاومت در دیگر کشورها فضای مناسبی را برای اطلاع رسانی درست و واقعی از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را فراهم می‌سازد گفت: بسیاری ازمردم کشور‌ها بعد از اینکه فیلم‌های دفاع مقدس را می‌دیدند از جنبه محتوایی با ما وارد بحث می‌شدند و علاوه بر اینکه از دیدن این فیلم‌ها خوشحال می‌شدند همه متفق القول بودند که صنعت سینمای ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال ما در کشور «قزاقستان»استقبال بسیار خوب مردم را شاهد بودیم و هر شب تعداد زیادی از مردم برای دیدن فیلم‌ها پشت در سینما صف می‌کشیدند اما به دلیل پُر شدن ظرفیت سالن سینما موفق به دیدن فیلم‌ها نمی‌شدند. ما در کشور«هند» فیلم‌ها را در فضای دانشگاهی نمایش دادیم که دانشجویان هندی استقبال خوبی از فیلم‌ها داشتند. در مجموع در هر کشوری که جشنواره را برگزار کردیم خوشبختانه استقبال مردمی خیلی خوب بوده است. 

وی اضافه کرد: علاوه بر نمایش فیلم‌ها،در این هفته‌های فیلم دیدار‌ها، نشست‌ها و رایزنی‌هایی نیز انجام می گیرد که امیدواریم همه این‌ها برکاتی برای سینمای ایران و حوزه فیلمسازی دفاع مقدس و مقاومت داشته باشد. 

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت در دیگر کشورها را حرکتی راهبردی توصیف کرد و افزود: در دنیای پرترافیک رسانه ای که کمپانی های عظیم و غول‌های رسانه ای رقابت می‌کنند ما نباید دست روی دست بگذاریم و متأسفانه احساس می‌شود تاکنون در این حوزه بويژه  در عرصه سینمای بین الملل کمتر کار شده است.

خزاعی ادامه داد: بهتر است که ما، فیلم‌هایمان را به خارج از مرز‌ها ببریم و همین نگاه کمک کرد که در جشنواره فیلم مقاومت تاکنون هیجده هفته فیلم مقاومت را طی این شش سال در کشورهای مختلف برگزار کنیم و طی این سال‌ها، فیلم‌های متعددی از سینمای ایران به نمایش در آمده است. 

وی با بیان اینکه منتخبی از فیلم‌های دوره های پیشین جشنواره در کنار فیلم‌های روز برای نمایش در این هفته‌های فیلم نمایش داده می‌شود خاطرنشان ساخت: این فیلم ها به زبان‌های روسی، ترکی، عربی و انگلیسی زیر نویس می‌شوند و در هر دوره جدید‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس که امکان نمایش ویدئویی آنان در خارج از مرز‌ها وجود داشته باشد را انتخاب می‌کنیم. 

محمد خزاعی از فیلم‌هایی مثل چ، استرداد، خاک و مرجان و تنهای تنهای تنها به عنوان برخی از فیلم‌ها ذکر کرد که در این دوره در هفته‌های فیلم مقاومت در کشورهای مختلف به نمایش در آمده است. 

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت در دیگر کشورها همراه با فرصت های مکمل ماندد: نشست های نقد و جلسات پرسش و پاسخ همراه است و در همیت راستا سعی کردیم در هر کشوری که هفته فیلم مقاومت را برگزار می‌کنیم حتما تعدادی از فیلمسازان و تهیه کنندگان و مدیران را هم حضور داشته باشند.

وی افزود: تاکنون چهره هایی چون: جواد جباری، محمدرضا شرف الدین، وحید موسائیان، مسعود اطیابی، پژمان لشگری‌پور به نمایندگی از آقای حاتمی کیا، علی اکبری، علی غفاری، رضا خزعلی، محمد صنعتی و… در این هفته‌های فیلم حضور داشتند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.