سرنخ‌های تازه از زندگی در مریخ + عکس

محققان ماده آلی قدیمی، اما فعال را در مریخ پیدا کرده‌اند که 10 برابر بیشتر از گذشته در جو این سیاره حضور دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، مریخ نورد کنجکاوی با استفاده از آزمایشگاه پیشرفتهٔ خود و تحلیل نمونه‌های آلی سطح این سیاره توانست به مکانیسم افزایش و کاهش متان در جو این سیاره پی ببرد.

محققان تاکنون در یک دورهٔ ۲۰ ماهه چندین بار متان موجود در اتمسفر مریخ را مورد بررسی قرار داده‌اند. در طول دو ماه از این ۲۰ ماه، میزان متان ۷ ppm اعلام شد این در حالی است که قبل و بعد از این دو ماه، میزان متان تا یک دهم مقدار فوق بوده است.


همچنین مریخ نورد کنجکاوی در طول مأموریت خود با حفاری و آزمایش پودر سنگ‌های بدست آمده، این مواد ارگانیک را در سطح مریخ کشف کرد. به گفتهٔ دانشمندان این تیم تحقیقاتی، پیش‌تر نیز در نمونه‌های شهاب‌سنگ‌های مریخی که به زمین رسیده بودند، داده‌های مشابه به دست آمده بود، اما صحت آن‌ها تایید نشده بود.

به گفتهٔ راجر سامونز، از موسسه تکنولوژی ماساچوست، این اولین تایید از وجود کربن آلی در مریخ است. و اهمیت کشف آن‌ها در این است که می‌تواند محققان را در مورد مسیر‌های شیمیایی تشکیل شده راهنمایی کند. و این به نوبهٔ خود اطلاعاتی متفاوت و دست اول از محیط‌های خاص سیارهٔ سرخ است.

نمونه‌های سنگی و جو آزمایش شده توسط کنجکاوی، شاید بتواند نشان‌دهنده وجود شرایط مطلوب برای میکروب‌های زنده در گذشته مریخ باشد.

علاوه بر مأموریت کنجکاوی، فضاپیمای ناسا و حتی فضاپیمای هندی مانگالیان نیز به دنبال شواهدی از وجود حیات میکروبی به مأموریت در مریخ فرستاده شده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار