یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

کویت براساس سفارش لندن و واشنگتن در مقابل ایران موضع‌گیری می‌کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه موضع‌گیری‌ وزیر امور خارجه کویت در جمع خبرنگاران مصری را باید در یک سلسله معادلات مربوط به ماهیت این رژیم‌ جستجو کرد، سیاست خارجی کویت مبتنی بر منافع ملی و اهداف ملی نیست.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهار نگرانی «صباح خالد الحمد الصباح» وزیر امورخارجه کویت در مورد برنامه هسته‌‎ای ایران گفت: موضع‌گیری‌ وزیر امور خارجه کویت در جمع خبرنگاران مصری را باید در یک سلسله معادلات مربوط به ماهیت این رژیم‌ جستجو کرد، یعنی این که در کویت سیاست خارجی مبتنی بر منافع و اهداف ملی نیست. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: دولت کویت توسط انگلیس شکل گرفته و  هیچ‌گاه در مسیر نیازهای ملی و منطقه‌ای عمل نکرده است. متاسفانه سفارت‌خانه‌های انگلیس و آمریکا به طور مستقیم در تنظیم سیاست خاجی این کشور نقش دارند.   
 
قنادباشی تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از جهت‌گیری قدرت‌های بزرگ در قبال ایران تبیعیت می‌کنند. از آنجایی که سیاست خارجی آمریکا و انگلیس در برابر ایران خصمانه است، این کشورها در سیاست خارجی خود با آنها همسو هستند. کویت براساس سفارش لندن و واشنگتن در مقابل ایران موضع‌گیری می‌کند.
 
وی افزود: هر کشوری باید معادلات و محاسبات منطقی و سنجیده‌ای را در مسیر دستیابی به منافع‌ ملی خود انجام دهد. اما برخی کشورها در سیاست‌ خارجی اساسی جز حفظ پیوندشان با قدرت‌های‌ بزرگ ندارند. در این‌ کشورها مبنایی برای سیاست خارجی در راستای تحصیل منافع ملی وجود ندارد.
 
قنادباشی با بیان اینکه یکی از نیازهای کویت همکاری با ایران است، اظهار داشت: ایران بیشترین مرز را در خلیج فارس دارد و کویت کشور کوچکی است و زمانی که مورد حمله صدام(دیکتاتور سابق عراق) قرار گرفت مردم و دولت کویت به ایران متوسل شدند. کویت که در جنگ ایران و عراق سلاح و انواع کمک‌ها را در اختیار عراق گذاشته بود، زمانی که مورد تهاجم از طرف صدام قرار گرفت به ایران متوسل شد.

وی ادامه داد: در تهران اتومبیل‌هایی با شماره کویت هستند که در آن زمان به ایران پناهنده شدند. بنابراین یکی از نیازهای کویت دوستی با کشوری مثل ایران است، اما مدل سیاست خارجی آنها فرمان‌بری، سرسپردگی و وابستگی است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اگر غربی‌ها همین امروز ایران هسته‌ای را بپذیرند این کشورها نیز آن را خواهند پذیرفت و مسلما از تشویش اذهان عمومی دست برمی‌دارند. از طرفی الگوی ایران که با تکیه بر توان نیروهای داخلی در حال پیشرفت است برای آن‌ها قابل تحمل نیست.

قتادباشی تصریح کرد: پیشرفت ایران می‌تواند نگاه مردم منطقه را جلب کند، در واقع ایران الگوی مناسبی برای فروپاشی ساختارهای شاهنشاهی بدون اتکا به آرای مردم است و کشورهای استبدادی منطقه خلیج‌ فارس از تکرار انقلاب ایران نگران هستند.
 
وی افزود: کشورهای عربی خلیج فارس با سرپوش گذاشتن روی عقب‌ماندگی‌شان پیشرفت دیگران را زیر سوال می‌برند و برای ایجاد وحدت و پیوند میان ملت خود اقدام به دشمن تراشی، ایران هراسی و شیعه هراسی می کنند. این کشورها مردم خود را تحریک می‌کنند که از حکومت‌ و سرزمین‌شان دفاع کنند و از ضرورت‌های حکومتشان ایران هراسی است.
 
قناد باشی ادامه داد: اظهارات وزیر امور خارجه کویت تاثیری در روند مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت. وقتی ایران با 1+5 مذاکره می‌کند این کشورهای کوچک محلی از اعراب نخواهند داشت. کشورهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که نباید سیاست آمریکایی‌ها با ایران را ادامه دهند، چین و روسیه اعتقادی به ادامه تحریم ایران ندارند و فرانسوی‌ها از تحریم ایران متضرر شده‌اند. بنابراین کویت با یک میلیون جمعیت هیچ تاثیری در روند مذاکرات ندارد و در واقع می‌خواهد نشان دهد رژیم‌ خوبی برای پاسداری از منافع غرب است.
 
وی تصریح کرد: معادلات قیمت نفت بسیار وسیع است و پیوندهایی با بازارهای تسلیحات و اتومبیل دارد. کویت با سهمی که در اوپک دارد نمی‌تواند بر بازار نفت تاثیر بگذارد. اگر با عربستان جمع شود و سیاست‌های نفتی خاصی را اعمال کنند می‌تواند در کاهش قیمت نفت تاثیر داشته باشد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه به اشاره به اینکه همگرایی در میان مردم منطقه وجود دارد، افزود: مردم  کشورهای خلیج فارس هیچ گونه مشکلی با هم ندارند. با وجود تلاش داعش برای بسیج اهل سنت علیه شیعه این امر حادث نشد. میان دولت ایران و کویت شکاف از ابتدا وجود داشته، هیچ حکومت استبدادی نمی‌تواند با یک حکومتی که مردم سالاری دینی را قبول کرده وحدت و پیوند مستحکم و پایداری داشته باشد.   
 
قنادباشی ادامه داد: نظام‌های پادشاهی منطقه خلیج فارس شاید با پادشاه مخلوع ایران روابط خوبی داشته‌اند اما با جمهوری اسلامی نمی‌توانند رابطه خوبی داشته باشند زیرا این‌ها سرسپرده هستند و مناسبات فراوانی را با رژیم صهیونیستی دارند. ایران در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با کویت از لحاظ ساختاری و تصمیم‌گیری کاملا متفاوت است، و هیچ‌گونه همگرایی دولتی به معنای این که کشورهای دمکراتیک و مردم سالار بتوانند با کشورهای وابسته و استبدادی همکاری داشته باشند امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: ممکن است در مقاطعی تنش در این روابط کاهش پیدا کند، اظهارات کویت مجموعا اظهارات خصمانه‌ای است و جدی نیست و باید به آن از دیدگاه طنز نگاه کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کویت ، همگرایی ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار