یک سوم موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها مورد نیاز نیست

براساس نتایج تحقیقات اخیر، حدود یک سوم موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها مورد نیاز نیست و به جای آن‌ها می توان از سایر اقدامات و روش‌های درمانی استفاده کرد.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌ آنتی بیوتیک‌ها در درمان اغلب بیماری‌های عفونی و واگیردار مورد مصرف قرار می‌گیرند و در صورت نبود این داروها، تعداد بسیاری زیادی از مردم در اثر ابتلا به عفونت جان خود را از دست می‌دهند. 
 
وی با بیان اینکه هر نوع عفونتی با مصرف ‌آنتی بیوتیک برطرف و از بین نمی‌رود، تصریح کرد:‌ حتی اگر یک آنتی بیوتیک در درمان یک یا چند عفونت موثر باشد، با مصرف بالای آن آنتی بیوتیک امکان کاهش اثر دارو وجود دارد. 

خالصی تاکید کرد:‌ اگر آنتی بیوتیک‌ها به موقع و در شرایط نیاز مصرف نشوند، ممکن است نتایج عکسی به همراه داشته باشند و یا حداقل اثر خوبی نداشته و در واقع بی اثر باشند. 

وی یادآور شد: ‌بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، حدود یک سوم موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها مورد نیاز نبوده و به جای آن‌ها می‌توان از سایر اقدامات درمانی استفاده کرد. 

خالصی افزود:‌ بسیاری از بیماری‌های ویروسی بدون نیاز به آنتی بیوتیک درمان می‌شوند، ولی متاسفانه برای این نوع بیماری‌ها هم به طور گسترده آنتی بیوتیک مصرف می‌شود که درصد بالایی از این موارد مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک است.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار