کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بازار رقابتی بورس کالا بازوی دولت برای مبارزه با رانت و دلالی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم دولت برای خروج کشور از رکود و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است، گفت: طی ماه‌های اخیر معاملات اوراق سلف موازی بر پایه سنگ آهن در بورس کالا راه اندازی شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دولت در سیاست های اقتصادی خود در بسته خروج از رکود غیر تورمی به طور مستقیم وظایفی را به بورس کالای ایران واگذار کرده است تا از طریق مکانسیم معاملاتی بورس کالا برای حرکت به سمت اقتصاد آزاد و بازار رقابتی در دادوستد کالاها استفاده کند.

از مهم ترین مواردی که در بسته خروج از رکود به بورس کالا اشاره شده است به «تقویت بورس های کالایی و حمایت از مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت محصولات و همچنین خروج دولت از قیمت گذاری محصولاتی که در بورس کالا و انرژی معامله می شود»، «استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک ها و موسسات های دولتی»، «تعمیق بازار کالاهای مختلف و تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق معاملات سلف موازی و سپرده کالایی» و «اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی که به درج قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی در بورس به جای خرید تضمینی دولت» اختصاص دارد. 

شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با سنا از زوایای مختلف به بررسی و چرایی محول کردن ماموریت های این چنینی از سوی دولت به بورس کالا پرداخته است.
 
ایجاد بازار سراسر رقابتی هدف اصلی دولت
 
شایان آرانی به تصمیم دولت مبنی بر عرضه و قیمت گذاری کلیه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این تصمیم نشان می دهد دولت به دنبال بازار آزاد و رقابتی از طریق سازوکار شفاف بورس کالا است به طوریکه قصد دارد با بها دادن به بخش خصوصی، بستر رقابتی شدن بازار کالا را فراهم کند.
 
کارشناس ارشد مسایل اقتصادی با بیان اینکه به طور حتم با تقویت بخش خصوصی در تولید کشور و تنوع عرضه کنندگان، کارایی بورس کالا نیز به مراتب بیشتر می شود افزود: حذف رانت و دلالی از بازار کالا و رسیدن سود واقعی به تولید کنندگان و در پایان رونق تولید از اصلی ترین ثمرات اجرای این مصوبه است.
 
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که می تواند بورس کالا را به سمت معاملات استاندارد و بین المللی سوق دهد، پایان انحصار در عرضه محصولات است به طوریکه در بورس های کالای دنیا به دلیل عرضه گسترده یک محصول و وجود متقاضییان زیاد، عرضه کنندگان نیز باهم رقابت می کنند که این اتفاق، نقطه اوج کشف عادلانه قیمت هاست.
 
شایان آرانی افزود: اما در کشور ما به دلیل کمبود تولید در برخی محصولات و یا اینکه یک شرکت دولتی و یا وابسته به دولت تنها تولید کننده فلان محصول پتروشیمی یا فلزی است، امکان رقابت عرضه کنندگان در بورس کالا وجود ندارد. البته این ایراد به بورس کالا وارد نیست و به ساختار دولتی اقتصاد ما برمی گردد که امیدواریم با تقویت بخش خصوصی در سال های آینده شاهد عرضه کنندگان متنوع تر در خصوص کالاهای انحصاری در بورس کالا باشیم.
 
به گفته شایان آرانی، کارشناسان دولت به خوبی از مزیت های بورس کالا همچون وجود قوانین مدون، شفافیت، پاسخگو بودن، کشف قیمت عادلانه و تامین نیاز آسان واحدهای تولیدی واقف بوده و از این رو در صدد کاهش هزینه های خود در بازار کالا هستند.
 
وی به تمرکز مبادلات کالاها در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: با برنامه هایی که دولت در پیش گرفته است، بازارهایی همچون فلزات، کشاورزی و پتروشیمی به جای وجود بازارهای جزیره ای و پراکنده و همچنین بدون ارتباطات لازم، به طرزی صحیح و قانونی در بورس کالا متمرکز می شوند که با تحقق کامل این موضوع، عمده حجم عرضه و تقاضای کالاهای مختلف در سراسر کشور در بورس کالا شکل می گیرد و این اتفاق، افزایش عمق بازار و کشف هر چه عادلانه قیمت ها را در پی خواهد داشت.
 
پایان شائبه در مزایده ها با مکانسیم بورس کالا  
 
وی در خصوص تاکید دولت در بسته خروج رکود به آغاز مزایده املاک و مستغلات بانک ها و نهادهای دولتی از طریق بورس کالا گفت: این تصمیم نیز در راستای پایان رانت و مزایده های غیر شفاف گرفته شده است چراکه امکان زدوبند بر تابلوی معاملات بورس کالا که برای همگان قابل رصد است وجود ندارد و املاک مازاد بانک ها به صورت کاملا شفاف به فروش می رسد.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته ذکر این موارد به معنای آن نیست که در عمده مزایده ها تخلف صورت می گیرد، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که شفافیت لازم در روند مزایده املاک و مستغلات دولتی و بانک ها وجود ندارد و اگر این معاملات نیز در بورس کالا انجام شود، این مزایده ها در چارچوب و قوانین مشخص و بدون هر گونه شائبه ای انجام می شود. به عبارت بهتر با اجرای این کار و امکان ورود همه خریداران به مزایده، بازهم شاهد از بین رفتن انحصار در فروش املاک خواهیم بود.
 
تامین مالی از رسالت های بورس کالاست
 
شایان آرانی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم دولت برای خروج کشور از رکود، تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است گفت: طی ماه های اخیر معاملات اوراق سلف موازی بر پایه سنگ آهن در بورس کالا راه اندازی شد که براساس آمار، شرکت گل گهر ظرف سه روز کاری توانست 83 میلیارد تومان از طریق انتشار این اوراق تامین مالی کند که ایجاد این ابزار نوین مالی جای تحسین دارد.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اوراق سلف موازی در واقع تامین مالی اسلامی کوتاه مدت است که می توان بر پایه سایر محصولات نیز این قرارداد را اجرایی کرد.
 
وی به مسیر طولانی و پر پیچ و خم اخذ تسهیلات از سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق معاملات اوراق سلف موازی استاندارد از بورس کالا به مراتب بهتر و راحت از گرفتن تسهیلات از سیستم بانکی است به طوریکه اگر تولیدکنندگان در صنایع مختلف از ویژگی های این اوراق مطلع شوند، به زودی این راه را برای تامین مالی ترجیح می دهند. از طرفی سرمایه گذاران نیز با توجه به بالاتر بودن سود تضمین شده این اوراق نسبت به سود بانک، به سمت سرمایه گذاری در این ابزارهای نوین مالی جذب خواهند شد.
 
به گفته شایان آرانی، در صورتیکه مسوولان بازار سرمایه و دولت، توسعه این گونه ابزارهای تامین مالی را جدی بگیرند، بدون شک بورس کالا می تواند از طریق این معاملات بر اعتبار و شهرت خود در بازار داخلی و بین المللی بیفزاید.
 
اهمیت اجرای درست ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی
 
این کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در خصوص تاکید دولت به استفاده از ظرفیت بورس کالا برای اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی گفت: بازهم باید تاکید کنم که عرضه کالاهای کشاورزی در بورس کالا و اعلام قیمت تضمینی به جای خرید پردردسر تضمینی دولت از کشاورزان در راستای حذف رانت ودلالی از بازار کشاورزی است.
 
شایان آرانی افزود: همه فعالان بخش کشاورزی به مشکلات خرید تضمینی دولت در سال های اخیر واقف هستند به طوریکه کیفیت نامطلوب محصولات، دیر کرد دولت در پرداخت وجه محصولات به کشاورزان، ورود دلالان به این معاملات و ... با تبدیل شدن بورس کالا به محور انجام معاملات طبق نظارت مسوولان، به بهترین شکل ممکن انجام می شود.
 
شایان آرانی در پایان تصریح کرد: البته اجرای درست این قانون از سوی نهادهای مربوطه، آشنایی کشاورزان با مزایای بورس کالا و حمایت دولت از این شیوه معاملات و پرداخت به موقع مابه التفاوت قیمت های بورس با نرخ تضمینی به کشاورزان از شروط به ثمر نشستن این ماده قانونی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، کالا ، رقابت ، دلالی ، رانت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار