محاسباتی که داعش بر اساس آن تاسیس شد، اشتباه از آب درآمد

به گفته کارشناسان سیاسی، محاسباتی که گروه داعش بر اساس آن تاسیس شد اشتباه از آب درآمد و این گروه به معضلی برای حامیانش تبدیل شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "حسن ابوهنیه" کارشناس اردنی در برنامه پانورامای شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از سیطره گروه داعش بر موصل در ماه ژوئن اذعان کرد که ارزیابی های نادرست اطلاعاتی موجب شد اندازه و توانایی این گروه به درستی ارزیابی نشود. حامیان این گونه گروه ها ابتدا پیش بینی کرده بودند که نظام سوریه با سرعت بیشتری در برابر حملات گروه های مختلف متلاشی شود اما این گونه نشد و داعش از این اوضاع بهره برداری کرد. کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه و کلا کشورهایی که به نام "دوستان سوریه"(!) معرفی شدند مایل بودند نظام سوریه سرنگون شود ولی این گونه نشد و گروه هایی که در سوریه می جنگند با گذشت بیش از چهار سال به معضلی تبدیل شده‌اند و آمریکا و متحدانش به دنبال یافتن نیروهای میانه رو هستند. اکنون می بینیم که در عمل، گروه داعش و گروه النصره که شاخه رسمی القاعده است بخش عمده جبهه تروریستی در سوریه را تشکیل می‌دهند. 

هنیه افزود: آمریکا با اشغال عراق، نقش عمده ای در ایجاد شرایط مناسب برای تشکیل گروه داعش داشت. 

محمد علوش پژوهشگر گروه های اسلامی در بیروت نیز گفت: مسئله نفوذ دستگاه های اطلاعاتی در درون گروهکهایی از جمله داعش و متحدانش قابل انکار نیست. با این حال نمی توان گفت که داعش گروهی است که صرفا ساخته دست دستگاه‌های اطلاعاتی است. داعش در واقع نتیجه تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در منطقه است. نباید به پدیده تشکیل این گروه ها صرفا از دریچه مسائل سیاسی نگاه کرد. با این حال در خصوص داعش باید گفت اکثر رهبران اصلی و فرماندهان امنیتی این گروه در اصل عضو حزب بعث عراق بوده‌اند. 

ولادیمیر تیتارنکو سفیر سابق روسیه در عراق و چند کشور دیگر عربی نیز گفت: نظام سوریه در مقابله با داعش و جبهه النصره نسبتا موفق بود. ولی در ماه ژوئیه شاهد پدیده عجیبی بودیم که طی آن ظرف دو یا سه روز، دهها هزار نفر از اعضای داعش که سوری بودند یا از مناطق دیگری آمده بودند شهر دو میلیون نفری موصل را تصرف کردند سپس ظرف یک هفته تا حومه بغداد پیشروی کردند. چنین حرکتی بدون کمک طرف های خارجی به ویژه کشورهای عربی خلیج فارس و دیگر کشورها امکان پذیر نبود. همه این اقدامات، توطئه ای برضد نظام حاکم بر بغداد بود. برخی کشورهای خلیج فارس و آمریکا نگران تشکیل هلال شیعی شامل ایران و عراق و سوریه و حزب الله بودند. احتمال زیادی وجود دارد که هدف اصلی تشکیل گروه داعش، در ابتدا سرنگون کردن دولت مالکی بوده است ولی کمک های ایران و روسیه مانع این کار شد و آمریکایی ها نیز متوجه شدند اگر این گروه بر بغداد سیطره یابد راهی جنوب خواهد شد و هدف بعدی اش عربستان خواهد بود و به تهدیدی برای جریان نفت تبدیل خواهد شد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار