تبریز؛

مصرف گیاه دارویی شاهسترن و تقویت معده

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: استفاده از عرق شاهسترن قبل یا بعد از هر غذا اثر نیرودهنده و مقوی معده ظاهر می کند.

سعیده علیزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: جوشانده شاه اسپرم حاوی مقداری نمک در بهبود و التیام زخم‌ها اثر مفید دارد. 

وی با اشاره به ضِماد برگ های شاهسپرن تصریح کرد: ضِماد برگ های شاهسترن در روغن زیتون نوعی برای پانسمان زخم ها بسیار مفید است.

علیزاده از مزایای عرق شاهسترن گفت و ادامه داد: دَم کرده برگ و گل شاهسترن  به عنوان ضد تشنج و رفع سرفه و برونشیت مصرف می شود.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: از زمان های قدیم شاهسپرم یا شاهسترن به عنوان ادویه به منظور طعم دهنده غذاهای مختلف، نوشیدنی ها، به عنوان چای گیاهی و در صنایع قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود:گیاه شاهسترن حاوی متابولیت های ثانویه متعددی نظیر اسانس (حاوی توجونها، کاروون، کامفور و پیرترین) و فلاونوئیدها و تانن‌ها است، میزان اسانس آن به حدی است که با لمس برگ ها کرک های ترشحی پاره شده و عطر گیاه به شدت پراکنده می شود.

علیزاده بهره گیری از فرآورده های این گیاه دارویی را در از بین رفتن سنگ کیسه صفرا تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: آزمایشات مختلف نشان داده اند که مصرف فرآورده های این گیاه موجب افزایش ترشح صفرا شده و تاثیر بر از بین رفتن سنگ کیسه صفرا دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.