تحلیلگر اطلاعاتی در گزارشی نوشت : غیرممکن است که بخواهیم با داعش بجنگیم در حالی که دشمنی و جنگ افروزی با روسیه را نیز ادامه داده و یا همچنان خواستار تغییر حکومت در سوریه باشیم .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ این پایگاه خبری در مصاحبه ای با "لورنس فریمن " تحلیلگر اطلاعاتی نوشت : غیرممکن است که بخواهیم با داعش بجنگیم در حالی که دشمنی و جنگ افروزی با روسیه را نیز ادامه داده و یا همچنان خواستار تغییر حکومت در سوریه باشیم . باید جنگی علیه تروریست های تکفیری _ بعثی انجام داد که همه کشورهای دنیا در آن سهیم باشند حتی کشورهای در حال توسعه ؛ تنها در این صورت می توان به موثر بودن چنین مبارزه ای امیدوار بود . 

بدلیل حمله اخیری که به دفتر نشریه " شارلی ابدو" در پاریس انجام گرفت نمایندگان فرانسوی طرح تشدید حملات هوایی فرانسه در ائتلاف ضدداعش در عراق را تصویب کردند . تظاهرات های مردمی در اعتراض به این جنایت در سراسر فرانسه گسترده و فوق العاده بود . برخی گزارشات تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات را 4 میلیون نفر اعلام کردند که تنها 2 میلیون نفر آنها در پاریس بودند . 

این مساله نشان دهنده تغییری اساسی است اما نه در ساختار حکومت بلکه در میان افکار عمومی مردم . چنانچه این تظاهرات ها به تغییر سیاست و رویکرد دولت منتهی شود می توان به موثر بودن آن امیدوار بود . لزوم شناخت دشمن اصلی برای صلح ، ثبات و امنیت جهانی بیش از هرچیز دیگری در این حادثه به چشم می آید ؛ به گونه ای که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 نیز چنین وجوبی دیده نمی شد . 

این تحلیلگر در ادامه افزود : ما اکنون شاهد بروز حس اتحاد در میان ملت فرانسه علیه تروریسم هستیم و این مساله می تواند جرقه ای برای تغییر رویکرد سیاسی دولت این کشور باشد . فراموش نکنیم که حادثه حمله به ساختمان های تجارت جهانی در آمریکا فورا به واسطه سیاست های جنگ افروزانه و پلیسی جورج بوش و پس از آن ، اوباما رسوب کرد . 

جنبه دیگر این مساله گزارشی است که باب گراهام ، سناتور و رییس سابق کمیته اطلاعاتی درسال 2001 و دونماینده کنگره هفته گذشته در کاپیتول هیل ارائه دادند . بر اساس این گزارش ، اسنادی 28 صفحه ای از ماموریت کمیته اطلاعاتی در سال 2002 وجود دارد که به رویت بوش ، چنی و اوباما رسیده است . در این گزارش رسما به نقش مستقیم دولت عربستان در حملات 11 سپتامبر اشاره شده است . 

اکنون بسیاری از مردم در کشورهای اروپایی و آمریکا به خیابانها آمده اند تا بگویند : برای توقف گروه های تروریستی مانند داعش و جنایات آنها باید گزارش 28صفحه ای درباره نقض سعودی ها در تقویت و گسترش تروریسم علنی شود . ماشاهدیم که طی چند روز گذشته رسانه های جهانی نیز انگشت اتهام را به سوی عربستان ، قطر و دیگر هم پیمانان آنها درباره کمک و حمایت های مالی و تسلیحاتی از شبکه های القاعده و داعش نشانه گرفته اند . این گروه های تروریستی جنایاتی را مرتکب شده اند که در دو دهه گذشته در سراسر دنیا بی سابقه بوده است . 

وی تصریح کرد : اکنون زمان آن فرارسیده که پاریس موضع گیری خود در قبال دخالت نظامی در منطقه تغییر دهد . مامن اصلی داعش سوریه است نه عراق بنابراین باید انتظار داشت که فرانسه هرچه زودتر تاکتیک های خود را عوض کند . دنیا امیدوار است که فرانسه از این فرصت عالی در تاریخ خود برای مبارزه حقیقی با تروریسم استفاده کند . غیرممکن است که بخواهیم با داعش بجنگیم در حالی که دشمنی و جنگ افروزی با روسیه را نیز ادامه داده و یا همچنان خواستار تغییر حکومت در سوریه باشیم . 

داعش در لیبی وجود دارد ، در افغانستان وجود دارد . برخی می گویند بوکوحرام در نیجریه همان داعش است . بنابراین برای مبارزه با این گروه نیازمند اتحادی جهانی مستمل از روسیه ، سوریه ، ایران ، چین و دیگر کشورهایی هستیم که با این بحران در تماس هستند . برای مبارزه با جنگجویانی که سلطنت سعودی اصلی ترین حامی آن است ، باید ائتلافی جهانی شکل بگیرد . 

این تحلیلگر اطلاعاتی در انتها به راشاتودی گفت : اکنون بهترین فرصت برای ایجاد ائتلافی بین المللی برای مبارزه با عناصر تروریستی است که البته چنین اقدامی نیازمند انقلابی عمیق در سیاست گذاری برخی کشورهای غربی و عربی است . 



انتهای پیام /

برچسب ها: داعش ، تروریست ، ایران ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار