ارکستر فرهنگی شهر تهران افتتاح شد

یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی سال جاری با افتتاح ارکستر فرهنگی شهر تهران رقم خورد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین افتتاح ارکستر فرهنگی شهر تهران "فیلهارمونیک" به رهبری "نادر مشایخی" در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر باحضور هنرمندان و مسئولین برگزار شد.

در ابتدا "کریم منصوری" آیاتی از قرآن کریم را قرائت کرد و پس از آن ارکستر فرهنگی شهر تهران "فیلهارمونیک" به روی صحنه آمده و در ابتدا سرود جمهوری اسلامی ایران را به صورت زنده نواختند.

پس از آن "مجید سرسنگی" مدیر عامل خانه هنرمندان ایران به روی صحنه آمد و گفت: به نام خداوند نور، هنرمندان، فرهیختگان، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرای مختلف کشورهای دنیا و مهمانان؛ بنده مفتخرم در آستانه‌ی سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح رسمی ارکستر فرهنگی شهر تهران "فیلهارمونیک" را اعلام کنم.

وی ادامه داد: افتتاح ارکستر فرهنگی شهر تهران، "فیلهارمونیک" اگر مهم ترین رخداد هنری ایران در سال جاری نباشد قطعا یکی از مهم ترین آنان است و جا دارد در همین مجال از تمام کسانی که ما را در این مسیر همراهی کردند از جمله شهردار تهران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور رهبر ارکستر و نوازندگان زمان بسیاری را برای فراهم شدن این مهم در کنار ما بودند تشکر کنم.

سرسنگی در ادامه بیان کرد: زمانی "رنه دکارت" فیلسوف غربی در رساله‌ی "گفتار در روش" خود گفت "من می اندیشم، پس هستم"؛ این جمله سرآغاز رویکرد جایگاه اجتماعی در غرب شد. البته که باید اذعان داشت این جمله ی دکارت آغازگر نبود بلکه با نگاه به ادبیات، حکمت و هنر اسلامی می بینیم که اندیشیدن را در آن جز لاینفک هنر و فرهنگ می‌دانستند.

وی عنوان کرد: خِرد اولین آفریده الهی است که دیگران به واسطه‌ی آن به عالم وجود پا می نهادند. در قرآن کریم بیش از 300 آیه درباره‌ی اندیشیدن آمده است. در این کتاب مقدس بارها اندیشیدن و فعل تفکر مورد توجه قرار گرفته است. پیامبر اسلام می فرماید "و برای هرچیز مرکبی است و مرکب راهوار انسان عقل است."

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در ادامه تصریح کرد: فشارهای اجتماعی در جهان هم چنان در دام خود باخته‌های مادیات اسیر و گاه از همه چیز غافل است و فقر را در نداشتن مادیات می داند، غافل از اینکه انسان فقیر، انسان فاقد اندیشه است، فقر گرسنگی و عریانی نیست، فقر چیزی را نداشتن است اما آن پول نیست؛ فقر، کتاب هایی است که در کتابخانه ها خاک می خورند و فرسوده می شوند، فقر تیغه های ماشین بازیافت است که روزنامه های مرجوعی را از تیغ خود می گذراند.

وی عنوان کرد: امشب در کنار شنیدن نوای موسیقی ارکستر فرهنگی شهر تهران "فیلهارمونیک"، تماشای آن تذکرمان می دهد که می توان در کنار هم با سازهای مختلف نشست و می توان یک موسیقی و ملودی مشخص را نواخت. تماشای ارکستر می فهماند که گفتگو در چند صدایی معنی پیدا می کند. تماشای ارکستر نشان گر آن است که مهم نیست تو یک تن چه سازی می نوازی مهم آن است که کار خود را در گروه چگونه انجام می دهی. تماشای ارکستر به ما پیام دیگری نیز می‌دهد و آن اینکه ما نیز تماشاگر و تماشاگرانی داریم و باید برای ما مهم باشد که آیا این تماشاگران با پایان یافتن اجرای ما لبخند بر لبان خود دارند یا خیر؟

پس از خوش آمدگویی "محمد سریر" رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، ارکستر کار خود را با اجرای قطعه ی "شهیدان خدایی" باصدای "بیژن کامکار" آغاز کرد.

در ادامه نیز قطعاتی چون "پروکوفیف: پایکوبی دلاوران"، "شوستا کوویچ: سوئیت جز/والس 2" باحضور "پیتر سلیمانی پور"، "ژان-باتیست لولی: مارش مراسم ترکی"، "مرتضی نی داوود: پیش درآمد اصفهان"، "موسیقی نواحی مغولستان" و "آروو پرت: برادران" اجرا شد.

در بخش دوم نیز ارسکتر فرهنگی شهر تهران "فیلهارمونیک" قطعاتی چون "یان سیبلیوس: والس تریست"، "اربارمدیش"، "ی.س، باخ: کائنات فآب 78، 27 و 12" و همین طور "بتهوون: اورتور کریولان، اپوس 62" را اجرا کردند.

از گروه ارکستر فرهنگی شهر تهران "فیهارمونیک" باید به "نادر مشایخی" رهبر ارکستر، "ارسلان کامکار" کنسرت ماینستر، "سیاوش لطفی" رهبر کر، "بیژن کامکار"، "عبدالحسین مختاباد"، "پیتر سلیمانی پور"، "سامر حبیبی"، "مازیار یونسی"، "سیاوش کامکار"، "لیلا فروغی"، "هومن نامداری" و "سهراب جلایی" سولیست، "نوید شعبانزاده"، "فرمهر بیگلو"، "اشکان پیرنیا"، "امین عطایی"، "آذین نصرتی"، "امین واحدی"، "یاسمن مشهوری" ویلن یک، "دانیال جورابچی"، "نگین حاتمی"، "آنیتا واحدی"، "کیمیا ابراهیم زاده"، "صدف حقی"، "یاسمن آزادی"، "دینا مسگری"، "امیر ترمشیر" ویلن دو، "کاوه تسعیری"، "نیلوفر سهی"، "صبا صفوی"، "سهراب جلایی"، "پگاه فاضلی"، "الهام عادلزاده" و "محمد یوسف شیوا" ویولا و... اشاره کرد.

گفتنی است در این مراسم هنرمندانی چون "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "جمشید مشایخی"، "مسعود فروتن" و "میترا حجار" نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: ارکستر ، فرهنگی ، تهران ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار