جهان فناوری در سال نو میلادی؛

نگاهی به اتفاقات مهمی که در سال ۲۰۱۵ در جهان فناوری رخ خواهد داد

وقتی سال نو می شود، بسیاری از افراد تلاش می کنند تا کمی در رویه های خود تغییر ایجاد کنند. معمولا این کار را با تعیین استراتژی ها یا اهداف جدید انجام می دهند. این تغییر و تحولات را در جهان آی تی می توان بسیار محسوس تر مشاهده کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ زیرا شرکت ها و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، کارشان بسیار سخت تر از دیگران است و دائما باید در حال به روز رسانی خود و ایجاد تغییرات جدید باشند. این دسته از فعالان باید بتوانند به خوبی نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و مطابق با آن ها گام به گام پیش بروند. به همین خاطر همیشه برنامه ها و کارهایی که برای آینده جهان فناوری طرح ریزی یا پیش بینی می شوند، از اهمیت و جذابیت خاصی برخوردار هستند. به عنوان نمونه برنامه هایی که شرکتی به عظمت و اعتبار ایتوس برای خود می ریزد تا بتواند سرویس های بیشتری به کاربران خود ارائه کند، مورد توجه تمامی علاقه مندان به جهان فناوری است. یا افرادی که در حوزه های تخصصی آی تی فعالیت دارند معمولا به دنبال آخرین تغییرات در این زمینه بوده و دوست دارند خود را مطابق با دانش روز پیش ببرند. در نگاهی دیگر، افرادی را داریم که قرار است به تازگی وارد بازار کار شده یا رشته ای را برای یادگیری انتخاب کنند. این دسته از افراد به طور معمول به دنبال شاخه ای می روند که به اندازه کافی جدید بوده و جذابیت داشته باشد، ضمن آن که لازم است از نظر پول ساز بودن آن رشته هم خیالی آسوده داشته باشند.



پس آن دسته از شغل های فناوری اطلاعات که درآمدزایی خوبی دارند هم مورد توجه مردم قرار دارند و بیشتر نیروهای جوانی که به دنبال کار هستند ترجیح می دهند در یکی از این رشته ها فعالیت خود را آغاز کنند. با توجه به این که چند هفته از نو شدن سال میلادی می گذرد و ما در ابتدای سال 2015 میلادی قرار گرفته ایم، مسلما اکنون بهترین زمان است تا در مورد تغییرات فناوری در سال جدید اطلاعاتی را به دست آوریم و بفهمیم که شرکت های معتبر و مشهور برای سال جدید خود چه برنامه ای را چیده اند. البته هفته گذشته بخش بسیار کوچکی از بزرگترین نمایشگاه فناوری اطلاعات جهان با عنوان CES را پوشش دادیم و گفتیم که هر ساله در این نمایشگاه، محصولات جدید فناوری برای بازدید عموم قرار داده می شود و شرکت های بزرگ در این بستر به معرفی اقدامات جدید خود می پردازند اما این هفته می خواهیم به گونه ای متفاوت به این مقوله بپردازیم و بگوییم که در سال 2015 از هر شاخه یا هر شرکتی باید چه انتظاراتی را با توجه به تغییراتی که پیش رو دارد، داشته باشیم و سعی می‌کنیم که تا حد امکان به مواردی بپردازیم که از اهمیت و جذابیت بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند.



طراحی وب در 2015
روندهای طراحی وب در عرض چند سال اخیر تغییرات بسیاری داشته است و این اعتقاد بین تمامی افراد و متخصصان آی تی وجود دارد که افرادی که در زمینه طراحی وب فعالیت دارند باید دارای خصوصیات منحصر به فردی باشند از جمله این که میزان خلاقیت در این افراد باید بسیار بالاتر از دیگر افراد باشد تا بتوانند با نوآوری های خود کاربران اینترنتی را به سمت سایت هایی که طراحی می کنند، جذب کنند. در مورد روندهای طراحی وب در سال 2015 پیش بینی هایی انجام شده است که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد. به عنوان نمونه اولین بحثی که صحبت از آن به میان می آید، مبحث طراحی واکنش گرا می باشد. البته هنوز در این مورد حرف و حدیث زیاد وجود دارد و دلایلی برای استفاده نکردن از این سبک طراحی وجود دارد و برخی از طراحان وب به هیچ عنوان تمایل ندارند که طراحی واکنش گرا را به اجرا درآورند. بسیاری از متخصصان می گویند که سال 2015 یک شروع محکم برای طراحی واکنش گرا خواهد بود. با توجه به این که آمارها نشان می دهد کاربران از دستگاه های قابل حمل بسیار بیشتر از گذشته استفاده می کنند، این نیاز حس می شود که داشتن یک وب سایت که در دستگاه های قابل حمل مانند تلفن همراه هوشمند یا تبلت، به درستی نمایش داده شود، ضروری به نظر می رسد. در طول چند سال قبل هم طراحی واکنش گرا یا همان Responsive، توانسته است خود را به عنوان یک استاندارد در طراحی صفحات وب به کاربران و طراحان اثبات کند.



بزرگ تر شدن تایپو گرافی ها
از زمانی که رسم بر این شد تا از سایر فونت ها هم در طراحی وب استفاده شود، طراحان وب نفسی کشیدند. زیرا می توانستند تغییرات قابل توجهی را از نظر زیبایی در سایت های طراحی شده خود ایجاد کنند. همین روند باعث شد تا سایت هایی که از تایپوگرافی به عنوان پایه طراحی خود استفاده می کنند، به اندازه های متفاوتی از فونت ها، از بسیار کوچک تا بسیار بزرگ، نیاز داشته باشند. بیشتر طراحان به سمت استفاده از سرویس های مجانی مانند سرویس فونت گوگل رفتند. البته باز هم باید گفت که نیاز به دامنه گسترده اندازه فونت ها هم وقتی به وجود آمد که طراحان قبول کردند مفهومی به نام طراحی واکنش گرا، ضروری به نظر می رسد. مسلما این دامنه که پایه آن در سال 2014 گذاشته شده است، به اندازه کافی آمادگی پیدا کرده تا در طراحی های 2015 با قدرت تمام مورد استفاده قرار گیرد.



هر چه بزرگ تر، بهتر
اگر به خاطر داشته باشید تا چند سال گذشته سایت های اینترنتی و به خصوص سایت های ایرانی که طراحی می شدند، به یک باره حجم زیادی از محتوا و عکس های کوچک را در یک صفحه جا می دادند به گونه ای که در زمان وارد شدن یک کاربر جدید به سایت، با حجم انبوهی از داده مواجه شده و به نوعی امکان سردرگمی کاربر وجود داشت. اما طراحان سایت در حال حاضر به سمتی رفته اند که به دنبال استفاده از تصاویر و ویدئوهایی به صورت پس زمینه در طراحی وب هستند. این سبک به خصوص در زمانی که استفاده از آن به صورت پارالاکس زیبایی چشم‌گیری به وب‌سایت می دهد، بیشتر به کار گرفته می شود. این سبک هم در سال 2014 بنیان گذاشته شده و به بلوغ نزدیک شد و پیش بینی شده است که در 2015 بحث روی کیفیت و زیبایی این نوع پس زمینه ها، بیشتر از قبل شود. به خصوص این که سرعت بارگذاری اخیرا به یکی از مهم ترین فاکتورهای امتیازدهی موتورهای جست وجو تبدیل شده است.



دوران کلیک به سر آمد
گفته شده است که تمرکز طراحان در سال 2015، بیشتر روی پیمایش راحت تر صفحه توسط کاربران دستگاه های قابل حمل است تا کاربرانی که از طریق رایانه صفحات وب را مرور می کنند. به همین دلیل ایجاد یک تجربه عالی برای کاربرانی که از بسترهایی نظیر تلفن های همراه هوشمند یا تبلت ها استفاده می کنند، اولویت بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و همین ماجرا باعث شده که در حال حاضر پیمایش مهم تر از کلیک های ماوس شود. در مورد طراحی تخت هم باید گفت که از یکی دو سال قبل این سبک از طراحی توسعه پیدا کرد و پیش بینی شده که در سال 2015 این سبک یکی از اصلی ترین سبک های مورد استفاده توسط طراحان در این سال باشد. ایده استفاده از کوکی ها برای نمایش محتوایی که کاربر آن ها را دیده و سرعت بالا برای باز نمایش آن ها یک ایده قدیمی است و طراحان و توسعه دهندگان وب در حال استفاده از روش های جدیدی برای ایجاد یک تجربه کاربری خاص برای کاربران هستند.



همکاری یوتیوب و تلویزیون
بدون شک یکی از محبوب ترین سایت های جهان، پایگاه اینترنتی یوتیوب است که با کمال افتخار باید گفت در حال حاضر سکان هدایت این پایگاه در دستان یک هموطن و متخصص ایرانی با نام سالار کمانگر است. پیش بینی شده است که گوگل در سال 2015 توجه ویژه ای به یوتیوب داشته باشد و تمام تلاش خود را بکند تا سرمایه گذاری ویژه ای که در عرض این مدت در یوتیوب انجام داده، به بهره برداری برسد. گوگل در سال های گذشته سعی می‌کرد تا یوتیوب را در رقابت با پایگاه های اینترنتی نظیر فیسبوک سرپا نگاه دارد اما به نظر می رسد که با وجود بیش از یک میلیارد بازدید کننده ای که برای این پایگاه در ماه وجود دارد، بتوان کارهای بیشتری انجام داد. به عنوان نمونه شاید بتوان روی درآمدهای تبلیغاتی هم حساب ویژه ای باز کرد. درآمد تبلیغاتی ویدئوهای یوتیوب تنها در آمریکا چیزی در حدود 1.13 میلیارد دلار برآورد شده است. اما گوگل به این رضایت نداده و دوست دارد باز هم درآمد خود را از این راه افزایش دهد به همین دلیل به سراغ تبلیغات تلویزیونی رفته است. طبق برنامه ریزی های تبلیغاتی که گوگل انجام داده، اقدامات این شرکت باعث خواهد شد که تبلیغات در فضای وب تا سال 2016 از تبلیغات تلویزیونی پیشی بگیرند. با این هدف گوگل به سراغ گسترش تبلیغات آنلاین خود رفته و در عرض چند سال گذشته شرکت های بزرگی در این زمینه سرمایه گذاری کردند به عنوان مثال در 2014 بود که یاهو با پرداخت چیزی در حدود 460 میلیون یورو شرکت تبلیغاتی Brightroll را خرید و شرکت AOL هم در سال 2013 در همین راستا دست به خرید Adap.tv زد. گوگل تصمیم دارد این بار به دنبال برندهای تجاری باشد تا بودجه تبلیغاتی آن ها را به سمت یوتیوب هدایت کند.



گوگل در 2015
گوگل همیشه دوست داشته است که اسمش بسیار محبوب بوده و فراتر از یک موتور جست وجوی اینترنتی باشد. برای رسیدن به این خواسته اش حرکت های بزرگی را انجام داده و تا حدودی هم می توان گفت که به موفقیت رسیده است. براساس گزارشی که پایگاه محبوب Cnet منتشر کرده، موتور جست وجوی گوگل در سال 2014 هم توانسته همچنان یکه تاز بوده و عنوان بزرگ ترین موتور جست وجوی جهان را برای خود حفظ کند. 67 درصد بازار جست وجوی رایانه های خانگی در آمریکا در اختیار این موتور بوده و تجارت این بخش از شرکت گوگل در جهان به طور میانگین 50 میلیارد سالانه درآمد دارد. مدیر عامل این شرکت یعنی لری پیچ اعلام کرده که گوگل نیاز دارد تا دیدگاه خود را گسترده تر کند. زمانی که گوگل در سال 1998 کار خود را آغاز کرد تصمیم به سازمان دهی اطلاعات جهان گرفت ولی در حال حاضر شرایط بسیار فرق کرده و گوگل بسیار بیشتر از یک موتور جست وجوی ساده است. با این اوصاف اگر بشنویم که گوگل برنامه های ویژه ای برای سال 2015 دارد، نباید تعجب کنیم. اولین برنامه این غول فناوری ارائه Google Glass به مشتریان است. حتما نام این فناوری را به خاطر دارید که در اوایل سال 2013 به صورت محدود عرضه شد و در سال 2014 کار آن کمی به عقب افتاد و در هاله ای از ابهام قرار گرفت اما سرگی برین به این فناوری علاقه زیادی دارد و دوست دارد که مورد تحسین فناوری دوستان قرار بگیرد و به همین خاطر تصمیم گرفته است که در سال 2015 توجه ویژه ای به عینک گوگل داشته باشد. البته باید گفت که استفاده از این عینک هوشمند که به یک دوربین داخلی برای عکس برداری و فیلمبرداری مجهز است، در سالن های سینما و حتی برخی از کافی شاپ های آمریکایی ممنوع شده است. البته این عینک هنوز هم از نظر فنی در حال آزمایش عمومی است و گوگل برنامه بسیار آرامی را برای پیش بردن این پروژه خود در نظر گرفته و در ظاهر هیچ عجله ای در این رابطه ندارد. برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند که نسخه ای از این عینک که در سال 2015 به کاربران ارائه می‌شود، چیزی در حدود 1500 دلار قیمت خواهد داشت.



اپل در 2015
مسلما سال 2014 یک سال بسیار متفاوت برای شرکت اپل بود. بزرگ‌ترین به‌روز رسانی OS X در این سال رخ داد و دو آیفون جدید هم به بازار ارائه شدند، ضمن این که دو آیپد جدید هم منتشر شد و برای نخستین بار بعد از سال 2010، تا به حال اپل یک دسته جدید به محصولات خود اضافه کرد و این محصول ساعت هوشمند اپل یا همان اپل واچ نام دارد. به همین دلیل سال 2014 بزرگ ترین تحولات را برای شرکت اپل به همراه داشت. کارشناسان پیش بینی کرده اند که امسال جناب تیم کوک و شرکتش محصولات جدیدی مانند سیستم عامل های جدید، آیفون های متفاوت، آیپدهای نو و حتی مک بوک های متفاوتی را برای انتشار آماده کند. این احتمال وجود دارد که اپل مانند گذشته در ماه ژوئن سال 2015 در کنفرانس WWDC نسخه های جدید iOS و OS X را معرفی کند. پیش بینی ویژگی های نرم افزاری آن ها به شدت سخت است ولی حداقل می توان انتظار داشت که امکانات جدیدی به نسخه ها افزوده شود. در مورد آیفون 6 و آیفون 6S هم باید گفت که این دو گزینه آن طور که باید مورد استقبال طرفداران همیشگی اپل واقع نشد و از آن جایی که این سخت افزارها معمولا نمی توانند تغییرات گسترده ای در شکل ظاهری داشته باشند تنها باید انتظار داشته باشیم که اپل به فکر ایجاد تغییر در قطعات داخلی بوده و به این شکل نسل بعدی خود را بهبود ببخشد. یکی از تغییرات اصلی آیفون که شایعاتی در موردش وجود دارد، تغییر در دوربین گوشی است که گفته شده است نسبت به آیفون های قبلی قرار است بسیار قدرتمندتر باشد. علاوه بر این وجود یک پردازنده A9 به همراه 2 گیگا بایت رم هم از دیگر مواردی است که پیش بینی می شود. احتمالا تمهیداتی در نظر گرفته می شود که طول عمر باتری آیفون های جدید بیشتر از نسل قبلی باشد، همچنین جنس صفحه نمایش این آیفون ها هم از جنس یاقوت کبود خواهد بود که البته این مورد هنوز قطعی نشده و تنها در حد حرف می باشد. طبق پیش‌بینی‌ها این آیفون ها حوالی ماه سپتامبر سال 2015 معرفی خواهند شد و با معرفی سری جدید، سری های قبلی هر کدام حدود 100 دلار ارزان تر خواهند شد.



آی پد
نام آی پد برای همه مردم کاملا آشنا و شناخته شده است، به شکلی که برخی از اوقات می شنویم مردم به جای استفاده از واژه تبلت از لغت آی پد استفاده می کنند. مثلا ممکن است که شما یک تبلت از شرکت سامسونگ داشته باشید اما از زبان دوستتان بشنوید که " آی پدت را به من قرض می دهی؟ ". به هر حال نمی توان انکار کرد که آی پد یکی از محبوب ترین و بهترین محصولات شرکت اپل است. در مورد سرنوشت این ابزار در سال 2015 گفته شده است که اپل مدل های جدیدی از جمله آی پد مینی 4 و آی پد ایر 3 را به بازار معرفی خواهد کرد. هر دوی این مدل ها از نظر سخت افزاری بسیار بهتر از نسل قبلی خود خواهند بود و شاید هم این دو مدل تنها آی پدهایی نباشند که در سال 2015 معرفی می شوند و ما شاهد محصولات بیشتری در این زمینه باشیم. باید گفت که اپل هم در سال 2015 برنامه های زیادی می تواند داشته باشد که البته در میان آن ها نباید از محصولاتی نظیر اپل تی وی غافل شویم. گفته شده است که خدمات مبتنی بر رایانش ابری هم در این سال تحولاتی را در جهان فناوری به پا خواهند کرد. ضمن این که کارشناسان آی تی می گویند به احتمال بسیار زیاد 5 میلیارد دستگاه اینترنتی در سال 2015 عرضه خواهد شد و همه این موارد در کنار هم نشان از این دارد که فناوری در سال 2015 روند متفاوتی را در پیش خواهد گرفت و ما سالی در پیش رو داریم که بسیار دیجیتالی تر از سال های قبلی خود خواهد بود.

  منبع:     Byte  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار