هر شب با قرآن/ «جن» را بیشتر بشناسیم

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ۱- ۲ سوره جن

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿۱﴾ يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿۲﴾

بگو به من وحى شده است که تنى چند از جنیان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت ‏آور شنیدیم (۱) [که] به راه راست هدایت می‌کند پس به آن ایمان آوردیم و هرگز کسى را شریک پروردگارمان قرار نخواهیم داد (۲)

کلمه «جن» به معنای نوعی از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند، و قرآن‌کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده، و در آن خصوص مطالبی را بیان کرده است از جمله اینکه:

اول: این نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده‌اند.

دوم: این نوع مخلوق از جنس آتش خلق شده‌اند، همچنان که نوع بشر از جنس‌خاک خلق شده‌اند، و در این باب فرموده: جان را ما قبلا از آتشی سموم آفریده بودیم. سوره حجر، آیه ۲۷.

سوم: این نوع از مخلوقات مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند، و در این‌باب فرموده: اینان کسانیند که‌‌ همان عذابهایی که امت‌های گذشته جنی و انسی را منقرض کرده بود، برایشان حتمی شده. سوره احقاف، آیه ۱۸.

چهارم: این نوع از جانداران مانند سایر جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد و تکاثر دارند، و در این باره فرموده: و اینکه مردانی از انس بودند که به مردانی از جن پناه می‌بردند. سوره جن، آیه ۶.



پنجم: این نوع مانند نوع بشر دارای شعور و اراده است، و علاوه بر این، کارهایی‌ سریع و اعمالی شاقه را می‌توانند انجام دهند، که از نوع بشر ساخته نیست، همچنان که در آیات مربوطه به قصص سلیمان (ع) و اینکه جن مسخر آن جناب بودند، و نیز در قصه‌شهر سبا آمده است.

ششم: جن هم مانند انس مؤمن و کافر دارند، بعضی صالح و بعضی دیگر فاسدند، و در این باره و برای تکمیل مباحث مطالعۀ آیات زیر می‌تواند راهگشا باشد:

 (۱)
سوره ذاریات، آیه ۵۶. «من جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند». 
 (۲)
سوره جن، آیه ۱۴.
 (۳) سوره جن، آیه ۱۱.

............................................
المیزان جلد ۲۰ صفحه ۶۰
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mortaza
۲۳:۲۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
ممنون از مطالب خوبتون
آخرین اخبار