سنندج؛

از تپش افتادن سالانه دو هزار قلب در کردستان

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میرها در این استان را تشکیل می‌دهند و هرساله بیش از دوهزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را ازدست می دهند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، بیماری‌های قلبی - عروقی را می‌توان به سه گروه بیماری‌های کرونری قلب، حوادث عروقی و بیماری رگ‌های محیطی تقسیم کرد.

دکتر سعیدی متخصص قلب و عروق  در این باره می گوید:مهمترین بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای تنگی عروق کرونر و آترو اسکلروزاست.

وی می افزاید: مصرف دخانيات، بالا بودن كلسترول خون، كم تحركي، چاقي و اضافه وزن، ديابت،زندگی شهرنشینی،استرس های روزانه ازدلایل بروزاین بیماریهاست.

رضایی که از بیماری قلبی رنج می برد می گوید: ابتدا دچار ناراحتي در قفسه سينه براي مدت بيشتر از چند دقيقه شدم وهنگام پیاده روی طولانی دچارتنگی نفس می شدم گاهی هم احساس سرگيجه و ضعف شديد داشتم باانجام آزمایشات ونوارقلب متوجه شدم که دچاربیماری قلبی شده ام.

مهم ترين علائمي كه در ارتباط با بيماري هاي قلبی-عروقی مي باشند شامل احساس ناراحتي در قفسه سينه، ضعف و خستگي پذيري زودرس، تنگي نفس، سرگيجه، تپش قلب وتعريق است.

احمدی متخصص قلب وعروق نیز با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی و عروقی به سن یا جنس خاصی اختصاص ندارند و همه افراد در هر سن و جنسی در معرض ابتلا به این بیماریها هستند توصیه می کنندافرادبایدبا تغذیه مناسب، انجام آزمایشات لازم و ورزش صبحگاهی ازبروزاین بیماری پیشگیری کنند.

پژوهش‏های پزشکی نشان داده اند که با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. وباانجام دادن فعایتهایی همچون پیاده‏روی، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، باغبانی و دویدن آرام هرگزدچاراین بیماری کشنده نمی شوند.

با اینکه بیماری قلبی قابل درمان است، اما پیشگیری از بیماری قلبی با تغییرات سبک زندگی بنظر منطقی تر از هر عمل دیگری می‌باشد.

انتهای پیام/ش




 










اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.