آسوشیتدپرس:

دموکرات‌ها از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نمی‌کنند

اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت : دموکرات های سنا روز سه شنبه طرح تحریم های جدید ایران را متوقف کردند و فعلا به یک رویارویی بین کنگره و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر سر مذاکرات پایان دادند.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، سناتور "باب منندز"، یکی از پیشنهاد کنندگان اصلی این طرح، گفت همچنان تردید دارد که توافقی محقق شود. با این حال، منندز خاطر نشان کرد وی و سناتورهای دموکرات دیگر اکنون دست‌کم تا پایان ماه مارس در خصوص این طرح پافشاری نخواهند کرد. ین اقدام منندز، اخبار خوبی برای اوباما است که تهدید کرده است هر گونه طرح تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

جمهوریخواهان ممکن است همچنان به دنبال پیش بردن این طرح باشند، اما بدون حمایت دموکرات ها، کنگره رای لازم را برای فایق آمدن بر وتوی اوباما نخواهد داشت.

کاخ سفید،" دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و دیگر رهبران بین المللی با نمایندگان کنگره آمریکا به طور جدی رایزنی کرده و استدلال کرده اند در صورتی که طرح تحریم های جدید تصویب شود، ایران ممکن است از مذاکرات خارج شود . اوباما گفت تمایل شرکای بین المللی آمریکا به اجرای تحریم های کنونی علیه ایران نیز ممکن است از بین برود.

"جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با اعلام این که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برای سخنرانی در کنگره در سوم مارس و درخواست برای تحریم های جدید، دعوت کرده است، به اختلاف نظر فزاینده با کاخ سفید دامن زد.

در پی این اظهارات، اوباما گفت با نتانیاهو زمانی که به واشنگتن سفر کند، دیدار نخواهد کرد.

"منندز" که طرحی مورد حمایت دو حزب را با سناتور جمهوریخواه "مارک کرک" تهیه کرده است، در جلسه گفت و شنود کمیته بانکداری سنا گفت وی و بسیاری از همقطاران دموکراتش نامه ای به اوباما ارسال کرده و اعلام کرده اند از تصویب این طرح قبل از 24 مارس حمایت نخواهند کرد. 24 مارس زمانی است که تا آن زمان چارچوبی برای یک توافق نهایی قرار است تعیین شود.
منندز گفت : طرحی که سناتور کرک و من تنظیم کرده ایم، به ایران هشدار خواهد داد که اگر دست نیافتن به توافقی نهایی را برگزیند، عواقب بیشتری وجود خواهد داشت. با این حال، من و بسیاری از همقطاران دموکراتم نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردیم و به وی گفتیم تا بعد از 24 مارس از تصویب طرح کرک - منندز در سنا حمایت نخواهیم کرد زیرا ما همچنان امیدواریم دیپلماسی موفق شود.

این نامه را سناتورها چاک شومر از نیویورک، ریچارد بلومنتال از کنکتیکت، گری پیترز و دبی استابناو از میشیگان، باب کیسی از پنسیلوانیا، بن کاردین از مریلند، کریس کونز از دلاور، جو مانچین از ویرجینیای غربی و جو دانلی از ایندیانا امضا کردند.

"منندز" به صراحت گفت وی و همقطاران دموکراتش قصد ندارند حمایت از این طرح را برای همیشه متوقف کنند.

منندز گفت : از نظر من، ما نیاز داریم ایران درک کند اگر آنها نتوانند به یک موافقتنامه جامع دست یابند، عواقبی وجود دارد.

طرح کرک منندز، که به طور رسمی ارائه نشده است، طی مدت زمان باقی مانده مذاکرات، تحریم های جدیدی را اعمال نخواهد کرد. یک پیش نویس این طرح می گوید اگر تا ششم ژوئیه توافقی وجود نداشته باشد، تحریم هایی که طی مذاکرات کاهش یافت، بار دیگر برقرار خواهد شد. پس از آن تحریم ها هر ماه تشدید خواهد شد.

بر این اساس، سوم اوت، تحریم های جدید علیه صنعت نفت ایران اجرایی خواهد شد. هفتم سپتامبر، محدودیت های جدیدی بر کشورهایی که نفت ایران را وارد می کنند اعمال می شود. پنجم اکتبر، آمریکا تحریم های مالی و مسافرتی علیه تعداد دیگری از مقامات ایرانی اعمال خواهد کرد. دوم نوامبر، تحریم های جدیدی بر بانک های خارجی که با بانک مرکزی ایران داد و ستد می کنند، اعمال خواهد شد. سپس در هفتم دسامبر، آمریکا تحریم های بیشتری را علیه بخش های انرژی، کشتیرانی، کشتی سازی، خودرو، معدن و دیگر بخش های صنعتی راهبردی در ایران اعمال خواهد کرد.

"شرود براون" سناتور دموکرات از اوهایو در کمیته بانکداری سنا، ابراز نگرانی کرد که طرح تحریم های جدید بدون بررسی کافی در این کمیته پیش می رود. 

برخی جمهوریخواهان در این کمیته همچنان خواستار آن هستند که طرح تحریم ها پیش برود. "پت تومی" سناتور جمهوریخواه گفت : تصور می کنم کنگره باید اکنون اقدام کند و یک طرح قدرتمند تحریم ها را تصویب کند .




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار