کرمانشاه؛

فرش دستباف کرمانشاه با تارو پود 400 ساله

کرمانشاهیان از گذشته های دور نقش طبیعت را به روی دارهای خود گره می زدند تا هم کمکی به اقتصاد خانواده کنند و هم اوقات فراغتشان را در سرمای زمستان سپری کنند.

از گذشته تاکنون فرش زینت بخش دیوارها و دلنوازترین زیرانداز خانه‌های ایرانیان است همچون صدفی گوهر ارزشمند فرهنگ، تاریخ ،و آداب و رسوم ،این خطه را در دل خود پاسداری می کند و در آن سوی مرزها همچون پیام رسانی پرافتخار از عظمت تمدن ایرانی سخن می گوید.

فرش دستباف کرمانشاه در دل خود خاطره های بافندگانش را پنهان نموده است که گویای سالیانی دور از دوران کرمانشاهیان است مورخین قدمت فرش و فرش بافی در این استان را بیش از 400 سال تخمین زده اند.

کارشناس صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه می گوید: فرش سنقر به فرش كردی معروف است و عمدتا از نوع فرش‌های گوشت دار و دارای پرز بلند است و پشم های مرغوب و همچنین وجود رنگ های گیاهی از قبیل روناس، برگ مو، پوست گردو ، کاه، شیرین بیان و گل و گیاه  وبافندگان با ذوق همواره فرش این منطقه را به نام ˈفرش کلیایی ˈ در میان مرغوبترین نوع فرش ایرانی جای داده است.

نصرت الله سپهر افزود:معروفترین نقوش فرش سنقر عبارتند از بازوبندی ، اكبر آبادی ، عبدالهی ، سماوری، حسین آبادی، كلیایی ، كیونانی و نقشه‌های غیر بومی هم مانند ماهی درهم ، بیجار، جوزان و ساروق نیز در این منطقه رایج است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز  در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: 38هزار تولید کننده فرش در استان کرمانشاه به تولید فرش مشغولندکه این تعداد از فرش بافان دارای کارت شناسایی فرش بافی هستند.

پیراینده با اشاره به تولید 2هزارتن پشم در کرمانشاه در سال93 گفت:کرمانشاه رتبه اول کیفیت پشم کشور را به خود اختصاص داده است . نخ تولید شده از پشم کرمانشاه به کشورهای روسیه ترکیه ارمنستان آذربایجان و شهرهای مشهد ،اصفهان شیراز،کردستان و آذربایجان غربی صادر می شود.

وی در ادامه با اشاره به صادرات فرش کرمانشاهی از سایر گمرکات خارج از استان بیان کرد :امسال برای اولین بار صادرات فرش از گمرک استان کرمانشاه انجام شد و صادرات محموله 2تنی فرش به کشور مالزی در حال انجام است.

اما  فرش کرمانشاه با پیشینه کهن و قدمت چند صد ساله با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و آنگونه که فرش بافان استان می گویند قیمت بالای تهیه نخ برای تولید فرش مقرون به صرفه نیست حال آیا فرش کرمانشاه در بازار پرهیاهوی امروز می تواند جایگاه گذشته خود را باز یابد و بر مشکلات فایق اید؟

نبود یک کارخانه ریسندگی نخ زنگ خطر را برای صنعت فرش دستباف کرمانشاه به صدا دراورده است این کمبود باعث شده است که پشم تولید شده بعد از عبور از واسطه ها ی فراوان با قیمت حدود 3 برابر به دست بافندگان کرمانشاهی برسد.

انتهای پیام/ب



برچسب ها: دستباف ، کرمانشاه ، تار ، پود ، ساله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.