مدیر مرکز پژوهش‌های صنف پوشاک:

تعرفه بالا عامل قاچاق چند میلیارد دلاری پوشاک / 70 درصد مصرف پوشاک کشور غیرقانونی وارد می‌شود

مدیر مرکز پژوهش‌های صنف پوشاک ایران گفت: آنچه که امروز به تهدیدی جدی برای صنعت پوشاک کشور تبدیل شده است کاهش تعرفه‌ها نیست، بلکه قاچاق عمده و سازمان یافته چند میلیارد دلاری پوشاک به داخل کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان توسعه تجارت محمدجواد صدق‌آمیز، در حاشیه برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران، چالش‌هایی به دلیل حضور ترک‌ها به وجود آمد و اعتراضاتی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفت که با برگزاری جلسات توجیهی تولیدکنندگان با قائم‌مقام و سایر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نگرانی‌ها تا حد زیادی برطرف شد.
 
قاچاق پوشاک سد راه پیشرفت تولیدکننده ایرانی
 
صدق‌آمیز در ادامه با اشاره وضعیت نگران‌کننده قاچاق پوشاک به داخل کشور، یادآور شد: امروز بیش از 70 درصد از مصرف پوشاک کشور از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود و این بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه تولیدکننده ایرانی است.
 
وی با تاکید بر اینکه بالا بودن میزان تعرفه به هیچ عنوان نظام مناسبی برای حمایت از تولیدکننده داخل نیست، گفت: قاچاق کالا در ایران در سطح وسیع، گسترده و سازمان‌یافته صورت می‌گیرد که یکی از علل آن تعرفه‌های بالا است؛ ما موافق کاهش تعرفه‌ها در یک حد منطقی هستیم، چراکه این کار بزرگ‌ترین کمک به جلوگیری از قاچاق کالا است.
 
ناکارآمدی نظام تعرفه‌ای در حمایت از تولیدکنندگان
 
صدق‌آمیز با اشاره به ناکارآمدی نظام تعرفه‌ها در حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: بالابودن میزان تعرفه به هیچ عنوان راهکار مناسبی برای حمایت از تولیدکننده داخل نیست، ما چه تعرفه ترجیحی داشته باشیم و چه نداشته باشیم، قاچاق پوشاک در ایران صورت می‌گیرد، پس به نفع تولیدکننده داخل است که دیوار تعرفه کوتاه شود و به دنبال آن قاچاق کاهش یابد.
 
مدیر مرکز پژوهش‌های صنف پوشاک ایران با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین خطر و آسیب برای تولیدکننده داخلی، نه تعرفه ترجیحی، بلکه قاچاق سازمان‌یافته کالاست، گفت: ما معتقدیم که کاهش تعرفه لازم و ضروری است و این کار باید آن‌قدر ادامه پیدا کند که تمامی اجناس وارد شده به کشور از مبادی رسمی داخل کشور شود.
 
وی در تشرح الگوی مناسب در حمایت از تولید داخل تاکید کرد: البته کاهش تعرفه به تنهایی راهکار مناسبی نیست بلکه کاهش تعرفه‌ها باید به همراه حمایت‌های تعالی‌بخش دولت از صنعت پوشاک همراه باشد.
 
صدق‌آمیز در ادامه افزود: در واقع الگوی مناسب در رسیدن به جایگاه حقیقی تولیدکنندگان ایرانی کاهش منطقی تعرفه‌ها به همراه وجود ابزارهای حمایتی از سوی دولت است که سبب می‌شود دیگر کالایی از مبادی غیرقانونی وارد نشود و تولید داخل به شکوفایی لازم برسد.
 
مزایای برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترک
 
مدیر مرکز پژوهش‌های صنف پوشاک ایران با تاکید بر مزایای همزمانی نمایشگاه پوشاک ایران و ترک افزود: قطعا این اتفاق به نفع تولیدات ایرانی تمام شد، چراکه امروز بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای صنعت نساجی پس از بازدید از نمایشگاه ایران و قیاس آن با نمایشگاه ترک اذعان کردند که تولیدات داخل کشور هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت قابلیت رقابت با برندهای مطرح دنیا را دارند.
 
حمایت تمام قد اتحادیه صنف پوشاک از برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران

 
صدق‌آمیز با اشاره به شایعات شکل گرفته مبنی بر تحریم نمایشگاه امسال از سوی صنف پوشاک ایران اظهار داشت: اتحادیه صنف پوشاک ایران ضمن تکذیب خبرهای مندرج در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها مبنی بر تحریم نمایشگاه از سوی این صنف، اعلام می‌دارد که برای حمایت از تولید ملی و حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه حاضر شده و توفیقات حاصل‌شده در نمایشگاه پوشاک و جلب رضایت مردم و کارشناسان حاکی از موفقیت پوشاک ایران در این نمایشگاه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تعرفه ، قاچاق ، پوشاک ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار