در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

هزینه شرکت‌های دولتی در بودجه عمومی محاسبه نمی‌شود/ دولت باید از راه‌های جبرانی با وضعیت فعلی مبارزه کند

یک اقتصاددان گفت: هزینه‌ای که دولت برای شرکت‌های دولتی پرداخت می‌کند نباید در بودجه عمومی محاسبه شود.

جمشید پژویان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص بودجه شرکت های دولتی در برنامه دولت اظهار داشت: شرکت ها برای تولید و عرضه کالایی به بازار باید هزینه‌ای دهند و مطمئناً درآمدی خواهند داشت که اگر به همین روال باشد و هزینه‌های این گونه شرکت ها به وسیله دولت تامین شود و درآمدها نیز در ردیف درآمدی دولت قرار گیرد، قابل قبول است.
 
وی افزود: اما از نظر تئوری شرکت های دولتی شرکت هایی هستند که نسبت به بخش خصوصی کارایی کمتری دارند و علاوه بر این ادعای دولت باید اثبات شود یعنی این شرکت ها طبق حساب و کتابی که دارند باید ترازوی مثبت آنها توسط دولت ارایه شود و صرف اینکه دولت ادعا کند کلیه شرکت‌های دولتی که برای آنها هزینه می‌شود سودده هستند به هیچ وجه درست نیست.
 
وی با بیان اینکه اغلب این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و این هم فقط در حد ادعا است، گفت: از نظر تئوری بنگاه‌های دولتی باید کارایی پایین‌تری داشته باشند تا توجیهی برای دولتی بودن آنها وجود داشته باشد.

نگرانی ما کاهش جهانی قیمت نفت است

مجتبی مرادی استاد حقوق انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش قیمت نفت و وابستگی بودجه به نفت اظهار داشت: مطمئنا راه‌های جبرانی با توجه به منابع بالا در کشور، وجود دارد و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: نگرانی ما کاهش جهانی قیمت نفت است.

مرادی در ادامه در ارتباط با راه‌های جبرانی برای کاهش قیمت نفت گفت: دولت باید تدابیری از جمله مالیات، صرفه‌جویی و روی آوردن به منابع جدید انرژی را در نظر بگیرد تا بتواند با استفاده از این راه‌های جبرانی با وضعیت فعلی مبارزه و فشار فعلی را کاهش دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بودجه ، هزینه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار