فرانس پرس:

مبارزه با داعش آزمون سختی برای ملک عبدالله دوم است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای مبارزه با داعش آزمون بسیار سختی پیش رو دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، عبدالله دوم با مشارکت در جنگ علیه داعش که چند روز پیش "معاذ الکساسبه" خلبان اردنی را زنده سوزاند در سخت ترین آزمون عمرش از زمان به قدرت رسیدن ( 16 سال قبل ) تاکنون وارد شده است.

گفته می شود ملک حسین بن طلال پادشاه پیشین اردن و پدر ملک عبدالله که هفتم فوریه سال 1999 درگذشت به لطف زیرکی و سیاستی که داشت توانست چندین دهه چالش های زیادی را پشت سربگذارد.

پادشاه اردن که چند روز قبل 53 ساله شد با عزمی جدی و قاطع اعلام کرد به اقدام عناصر داعش در زنده سوزاندن الکساسبه واکنش مناسبی نشان خواهد داد.

اردن در نخستین واکنش به ترور الکساسبه ، ساجده ریشاوی زن انتحاری عراقی را که سال 2005 در انفجارهای امان دست داشت اعدام کرد. داعش آزادی ریشاوی را خواستار شده بود. امان همچنین زیاد الکربولی عراقی از عناصر القاعده را که مرتکب چندین انفجار علیه منافع اردن در عراق  شده بود اعدام کرد.

محمد ابو رمان کارشناس سیاسی که پژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه اردن است گفت: هیچ اختلاف اساسی در نحوه تعامل پادشاه کنونی اردن با بحران های تاریخی بزرگ با دوره زمامداری ملک حسین فقید وجود ندارد.

ابورمان افزود: ملک عبدالله در تعامل با بحران های موجود بسیار واقعگرا و عملگراست.

عبدالله دوم که کشورش اکنون در جنگ با تروریسم قرار دارد از تجربه های نظامی مختلفی که در دوره های آموزشی در آمریکا ، انگلیس و آلمان کسب کرده برخوردار است. وی در بعد سیاسی نیز در طول دوره حکومت بر اردن رابطه با آمریکا را به عنوان یک هم پیمان اصلی حفظ کرده است.

اردن از سپتامبر گذشته در حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق شرکت کرد.

ملک عبدالله به حفظ رابطه قوی با عشایر اردنی که همواره به عنوان یکی از حامیان نظام در این کشور مطرح بوده اند علاقه مند است. نیمی از ساکنان اردن فلسطینی تبار هستند.

پادشاه اردن بعد از آن که خبر اعدام الکساسبه را شنید لحظه ای در نیمه تمام گذاشتن سفرش به آمریکا تردید به خود راه نداد. فورا در تلویزیون رسمی این کشور ظاهر شد و در سخنانی اعدام این خلبان اردنی را به مردم کشورش تسلیت گفت و در همین حال قول داد پاسخ قاطع و سختی به عوامل اعدام این خلبان بدهد.

ملک عبدالله تاکید کرد که خون الکساسبه هدر نخواهد رفت و نشست فوری با سران ارتش برگزار کرد.

ده ها فروند جنگنده اردنی روز پنجشنبه پایگاه ها و مواضع داعش را در سوریه هدف قرار دادند و این حملات گسترده در جهت انتقام از تروریست ها صورت گرفت. ارتش اردن در بیانیه ای اعلام کرد این حملات، آغاز راه است.

ارتش اردن همچنین روز جمعه اعلام کرد: جنگنده های اردنی اهداف گزینش شده ای را در پایگاه های داعش  هدف قرار دادند و آن ها را منهدم کردند. ارتش در این بیانیه هیچ اشاره ای نکرد که این حملات در خاک سوریه انجام شده است یا در خاک عراق.

رابرت دانین کارشناس مسایل خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن گفت: « پادشاه اردن تصمیم گرفت و به سرعت اقدام کرد ابتدا دو جهادی را اعدام کرد و سپس حملات هوایی به مواضع داعش را تشدید کرد.

دانین افزود: واکنش پادشاه اردن بسیار مهم بود زیرا اشاره به این واقعیت داشت که داعش تهدید حقیقی و غیرقابل قبول است.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار