فارن پالسی:

سند راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا عاری از هرگونه راهبرد واقعی است

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی نوشت که سند راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا عاری از هرگونه راهبرد واقعی یا ایده‌های جدید است و این سند فقط سخنان رئیس جمهور برای دفاع از سوابق فعالیت‌های خود تاکنون است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم دیوید روتکوپف نوشت:  نحوه برداشت از راهبرد جدید امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تا حد زیادی به نحوه برداشت شما از سیاست خارجی وی بستگی دارد. اگر شما از تحسین کننندگان سیاست‌های اوباما هستید، راهبرد جدید امنیت ملی وی را مؤید همه دلایلی خواهید دانست که به خاطر آن رئیس جمهور را تحسین می‌کنید: خویشتنداری وی، اولویت بخشیدن مسائل داخلی، تمایلش به خودداری از تن دادن به شکست‌های مفتضحانه‌ای همچون جنگ‌هایی که جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در افغانستان و عراق به راه انداخت. اما اگر شما منتقد اوباما باشید، راهبرد جدید امنیت ملی او را مؤید همه نگرانی‌های خود خواهید دانست: از دکترین وی در خصوص «شکیبابی راهبردی» گرفته تا فقدان چیزی که مشابه یک راهبرد واقعی باشد. اگر منتقد سیاست‌های اوباما باشید، راهبرد جدید امنیت ملی وی را ملغمه‌ای از نگرش‌های آشفته قلمداد خواهید کرد که جایگاه آمریکا را در صحنه بین المللی تضعیف کرده و موجب وخامت اوضاع در نقاط مختلف، از اوکراین گرفته تا سوریه، و از لیبی گرفته تا افغانستان شده است. شاید اگر منتقد وی از گروه چپگرایان باشید، راهبرد جدید امنیت ملی اوباما را مزورانه بدانید. چرا که در چارچوب این راهبرد از سیاست خارجی ارزش محور دم می‌زند، در حالی که این مسئله با افزایش استفاده اوباما از جنگنده‌های بدون سرنشین برای حملات هوایی، و برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا و شکست وی در بستن زندان گوانتانامو به شدت در تناقض است. بی‌میلی اوباما به تلاش برای اصلاحات مالی واقعی جهانی، و انفعال نسبی وی در خصوص مسائلی همچون مهاجرت و مقابله با تغییرات آب و هوایی پس از تصدی دوباره به سمت ریاست جمهوری آمریکا را نیز نباید نادیده گرفت. 
البته اگر شما مانند بیشتر مردم آمریکا باشید، احتمالاً راهبرد جدید امنیت ملی اوباما را اصلاً مطالعه نکرده‌اید که هیچ فرقی با مطالعه آن ندارد. چرا که در واقع عاری از هر گونه راهبرد واقعی یا ایده‌های جدید است. شاید علت آن است که در این سند مانند یک سند برنامه ریزی راهبردی واقعی، تمرکز بیشتر روی گذشته است تا آینده. در واقع این سند سخنان رئیس جمهور برای دفاع از سوابق فعالیت‌های خود تاکنون است. 
بیشتر اسناد مشابه این سند، شبیه جزوه‌اند. (البته این سند به لطف ادبیاتی که در آن استفاده شده است، بیشتر شبیه گزارش سالانه یک سازمان بزرگ غیردولتی است تا سند رسمی برنامه ریزی قدرتمند‌ترین کشور جهان.) در این سند، زیر عنوان «دسترسی به فضاهای مشترک»، به موضوع افزایش تهدید سایبری پرداخته شده است. پس از آن، به موضوع «مقابله با تغییرات آب و هوایی»، و «افزایش امنیت بهداشت جهانی» اشاره شده است. سپس بحث‌هایی با عنوان «شکوفایی»، «ارزش‌ها»، و «نظم بین المللی» مطرح شده است. به طور قطع، همه این مسائل از اهمیت برخوردارند، اما توجه داشته باشید که در زیر این عناوین هیچ راهبردی ارائه نشده و تنها تاکید شده است که به لطف رهبری آمریکا همه چیز خوب است و اهداف ما که صلح و شکوفایی است با رهبری و ادامه تلاش‌های آمریکا محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار