مکان‌های تفریحی ایران/

کوه و غار نمکی جاذبه استثنایی جذب گردشگر در قشم + تصاویر

این کوه در غرب جزیره قشم به علت بیرون زدگی نمک از دل زمین به وجود آمده و 7 کیلومتر قطر و حدود 270 متر ارتفاع دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ این کوه در غرب جزیره قشم به علت بیرون زدگی نمک از دل زمین به وجود آمده و 7 کیلومتر قطر و حدود 270 متر ارتفاع دارد.

کوه نمکی قشم ،یکی از عجایب هفتگانه خلیج فارس به حساب می آید.

جزيره قشم در جنوب ايران از طريق تنگه کلارنس يا خورخوران از سواحل ايرانى جدا شده که مرتفع ترين منطقه اين جزيره بنام (کيش کوه) با ارتفاع تقريبى 390 متر از کوهى نمکى تشکيل شده که به آن کوه نمکدان مى گويند. 

کوه نمکدان قشم با بزرگترين غار نمکى جهان در محدوده ژئوپارک و در فاصله 90 کيلومترى شهر قشم و در بخش انتهايى جنوب باخترى جزيره و در موازات ساحل جنوبى قرار دارد اين کوه از بندر باسعيدو، دوستکو و کانى (28 کيلومتر) بندر سلخ، گامبرون و کارگهى (26 کيلومتر) و مسير16 کيلومترى روستاى گورى و کانى داراى سه مسير دسترسى است.
 
در بخش جنوبى کوه نمکدان غارهاى نمکى بسيار زيبا و شگفت انگيزى وجود دارد که بزرگترين آن در بخش جنوبى جزيره و در منتهى اليه غربى آن قرار گرفته و دهانه غار با قرار گرفتن به سمت جنوب با نور خورشيد روشن مى شود. 

در تحقيقات صورت گرفته نشان از آن است که اين غار داراى قابليت ويژه اى براى درمان بيماران مبتلا به آسم و ناراحتى هاى تنفسى وجود دارد.

جريان آب نمک در کف غار نيز درياچه اى از نمک به عمق يک متر در فاصله 160 مترى دهانه ورودى اين غار ايجاد کرده که زيبايى خاصى به اين پديده طبيعى داده است. 

جريان آب زيرزمينى دايمى کوه نمکدان پيوسته در حال جوشش است و با راه يابى به خارج اين کوه بصورت يک چشمه نمکى در دامنه کوه ظاهر مى شود و در گودال مقابل خود حوضچه اى طبيعى و زيبا به رنگ سفيد بوجود آورده است. 

رطوبت هواى جزيره و نفوذ آب در غار ،از عوامل فروچکيدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قنديل هاى موجود در غار شده و هر از چندگاهى شکل قنديل ها را تغيير مى دهد. 

نمک موجود در کوه نمکدان قشم از بهترن نوع نمک سفره اى بوده و در ترکيب آن عناصرى همچون منيزيم وجود دارد که به همين دليل مى تواند آن را بعنوان نمک طبى بويژه براى مصرف ورزشکاران مورد استفاده قرار داد. 

شکل کلى غار نمکدان قشم بصورت يک کمان کاملا خميده است و ديواره ورودى آن از نوارهاى رنگارنگ نمک و لايه هاى مختلفى از کانى هاى آهن دار مانند هماتيت و اوليژيست و در مدخل آن نيز آبگيرى به طول 20 متر مشاهده مى شود.




انتهای پیام/

منبع:wikimapia.org

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار