رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی:

اشتباه غرب وضع تحریم برای ایران است

چگینی گفت: خودکفایی در طراحی ساخت بنادر، سکوهای‌ نفتی، کشتی و زیر دریایی از جمله دستاوردهای انقلاب است، چنانچه بزرگترین اشتباه غرب وضع تحریم برای ایران است.

وحید چگینی‌ رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، گفت: وابستگی کشور در بحث دریا قبل از انقلاب تا حدی بوده که حتی قادر به ساخت و طراحی یک بندر نبودیم و شرکت‌های خارجی برای ما بندر طراحی می‌کردند درحالی که هم اکنون در ساخت بنادر خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم بنادر کوچک، صیادی‌، مسافری و تجاری و حتی بنادر بزرگ همچون بنادر مادر را خود طراحی و بسازیم. 
 
وی افزود: هم‌اکنون در زمینه سکوهای‌ دریایی اکتشافات نفت به خود کفایی‌ رسیده‌ایم در حالی که در گذشته چنین چیزی نبوده است هم‌اکنون خوشبختانه سازه‌های سکوی ثابت و شناور را خودمان می‌سازیم و این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه کشور است. 
 
چگینی‌ تصریح کرد: ساخت کشتی در قبل از انقلاب وجود نداشت و تنها توان ما در ساخت لنج بوده است اما هم‌اکنون می‌توانیم شناور، تانکرهای‌ بزرگ نفتی و کشتی‌های اقیانوس پیمای تحقیقاتی را خود بسازیم، چنانچه در ساخت کشتی و شناور کوچک و بزرگ به خودکفایی رسیده‌ایم. 
 
وی در ادامه گفت: بعد از پیروزی انقلاب فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی حاصل شده است چنانچه در دانشکده علوم و فنون دریایی توانسته‌ایم رشته‌های دریایی را توسعه دهیم و هم‌اکنون دانشجویان  ما در سطح دکتری مشغول تحصیل در رشته‌هایی چون علوم و فنون دریایی سازه‌های دریایی، مهندسی کشتی‌سازی، علوم زیست، علوم پایه، هواشناسی و حتی رشته‌های بین رشته‌ای مشغول تحصیل هستند و در منطقه می‌توانیم این پیشرفت‌های علمی خود را به همه نشان دهیم. 
 
چگینی‌ تصریح کرد: ما در زمینه مدل‌سازی و تولید مدل عددی در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم چنانچه در زمینه اقیانوس‌شناسی در قبل از انقلاب توان ساخت هیچ ماهواره‌ای را نداشتیم درحالی که هم‌اکنون این امکان برای ما حاصل شده است. 
 
وی اظهار داشت: کشور هم‌اکنون در زمینه فناوری‌های دریایی رشد و پیشرفت خوبی داشته چنانچه ساخت انواع گلایدر، دستگاههای موج‌نگار، طراحی و ساخت زیر‌دریایی‌ که یکی از پیچیده‌ترین فعالیتها در زمینه دریایی است، رشد خوبی داشته‌ایم. 
 
وی در ادامه گفت:  البته تمامی این فعالیت‌ها و پیشرفته‌های مؤثر کشور در سایه وجود تحریم‌هایی بود که دشمنان علیه ما داشتند چرا که اگر تحریم‌ها نبود نمی‌توانستیم به چنین پیشرفت‌ علمی و خودکفایی برسیم و این طور می‌توان گفت که جهان غرب اشتباه کرد که تحریم را برای کشور ما وضع کرد. 
 
وی خاطر نشان کرد: بنابراین به طور جمع می‌توان اینطور گفت که استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است. 
 
انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار