هر شب با قرآن/ سؤال و جواب، شیوه‌ای تأثیرگذار در تربیت

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.


سوره 13. رعد آیه 16
قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیآءَ لَا یمْلِکونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعاً وَلَا ضَرّاً قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَکآءَ خَلَقُواْ کخَلْقِهِ فَتَشَبَهَ الْخَلْقُ عَلَیهِمْ قُلِ اللَّهُ خَلِقُ کلِّ شَی‌ءٍ وَهُوَ الْوَ حِدُ الْقَهَّرُ
بگو: پروردگار آسمان و زمین کیست؟ بگو: خداست. بگو: پس چرا جز او را که مالک هیچ سود و زیانی برای خویشتن نیستند سرپرست گرفته‌اید؟ بگو: آیا نابینا و بینا با هم برابرند؟ یا آیا تاریکی‌ها و روشنایی یکسانند؟ یا مگر برای خدا شریکانی قرار داده‌اند که مانند آفریدن خدا (چیزی) آفریده و این آفرینش بر آنان مشتبه شده است؟ بگو: خداوند آفریدگار هر چیزی است و اوست یگانه قهّار.


طرح مسائل در قالب سؤال وجواب، یکی از شیوه‌های تبلیغی، تربیتی و آموزشی است که قرآن، بسیار به آن توجّه کرده است «قل من ...»
در روایات آمده است: شرک به خدا، از حرکت مورچه‌ای سیاه در شب تاریک روی سنگ سیاه مخفی‌تر است. (بحار، ج 72، ص 93) نمونه‌اش آن است که بگویی: این کار به برکت خدا و فلانی انجام شد.

چند نکته:
1- مشرکان از شدّت تعصّب، به روشن‌ترین سؤالات هم جواب نمی‌دهند، لذا پیامبر باید خود، پاسخ سؤالش را بدهد. «من ربّ السّموات... قل اللَّه»
 2- کفّار تنها خالقیّت خدا را قبول داشتند، «لئن سئلتهم من خلق... لیقولن اللَّه»(عنکبوت، 61) و دیگران را مدبّر می‌دانستند. «قل من ربّ...»

 3- انسانی که نمی‌تواند برای خود سودی را جلب یا ضرری را دفع نماید، نباید تحت هیچ عنوانی به جای خدا مورد اطاعت مردم قرار گیرد. «لایملکون لانفسهم نفعاً و لا ضرّاً»
 4- کسی‌که حقّ را دید و آن را نپذیرفت، چشم دلش کور وفضای اطرافش ظلمات است. «هل یستوی الاعمی والبصیر ...»
 5 - غیر از خداوند کسی چیزی را نیافریده تا در آفریده‌ها دچار اشتباه شویم. «فتشابه الخلق علیهم».


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار