میدانی در نشست اتاق بازرگانی:

مدیریت آب باید اصلاح شود/ لزوم توجه ویژه به منابع آب زیرزمینی

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه همه متخصصین معتقدند که ملت‌ها بیش از آنکه از کمبود آب رنج ببرند از سوء‌مدیریت آب رنج می‌برند، گفت: امروز نیازی به صحبت‌های جدید در این حوزه نداریم و باید به راه‌حل‌هایی که سالیان سال است از طرف کارشناسان ارائه می‌شود عمل کنیم.

تلفنی** مدیریت آب باید اصلاح شود/ لزوم توجه ویژه به منابع آب زیرزمینیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در همایش بحران مدیریت منابع آب زیرزمینی کشور که صبح امروز در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد با اشاره به اهمیت آب زیرزمینی اظهار داشت: آب‌های زیرزمینی یکی از نعمت‌های الهی است و بیش از 60 درصد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی افزود: حتی در بعضی از استان‌ها این رقم به بیش از 80 درصد می‌رسد و در بخش شرب نیز به طور متوسط بیش از 60 درصد از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

میدانی گفت: امروز به لحاظ کمی و کیفی در حال از دست دادن این سرمایه هستیم و در برخی مناطق سطح سفره‌های آب زیرزمینی به حدی پایین آمده که شاهد فرونشست زمین می‌باشیم.

معاون وزیر نیرو افزود: متخصصین امور آب معتقدند ملت‌ها بیش از این که از کمبود آب رنج ببرند از سوء مدیریت رنج می‌برند و در کشور ما با توجه به اینکه سرانه مصرف به ازای هر نفر هزار و 530 مترمکعب است و این رقم در برخی از کشورها به ازای هر نفر تنها 500 مترمکعب است لذا باید مدیریت در بخش آب اصلاح شود.

به گفته میدانی؛ امروز نیازی به صحبت‌های جدید در این حوزه نیست و تنها باید به راه حل‌هایی که سالیان سال است ارائه می‌شود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: عمل نکردن به راه‌حل‌های ارائه شده به این دلیل است که یا حقیقت را باور نداریم که کمبود آب داریم یا اینکه آن را مشکلی مهم تلقی نمی‌کنیم.

وی افزود: در بحث کلان راه حل این مشکل جز کاهش مصرف نیست و یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در مرحله اول کاهش 11 میلیارد مترمکعب از مصرف مجاز سفره‌ها است که این امر موجب می‌شود وضعیت اضافه برداشت متوقف شود و در یک دوره 20 الی 25 ساله سفره‌های زیرزمینی بازیابی شود.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه وزارت نیرو توجه به سفره‌های آب زیرزمینی را در اولویت‌های خود قرار داده، گفت: مدیران بخش آب باید تلاش کنند تا به همه جوانب مدیریت آب بپردازند نه اینکه فقط در یک بعد که ممکن است نتیجه‌ زودبازدهی داشته باشد تمرکز نمایند.

میدانی تأکید کرد: اینگونه‌ پروژه‌ها دیربازده هستند و بسیار تنش‌آفرین و ممکن است وزیران بسیاری را به استیضاح بکشد اما بهای احیای آب‌های زیرزمینی بیش از این است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های بسیاری می‌توانند در این پروژه تأثیرگذار باشند گفت: در رأس این سازمان‌ها وزارت جهاد کشاورزی است که باید با وزارت نیرو همسو باشد و به رفع ابهامات بپردازند.

میدانی تصریح کرد: باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی تدابیر و اقدامات لازم انجام شود تا لطمه‌ای به بخش کشاورزی وارد نشود.

وی در ادامه صحبت‌های خود، قوه قضاییه را سازمانی مؤثر در احیای سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: اگر گزارش حفاری چاه غیرمجازی به قوه قضاییه ارسال می‌شود باید این پرونده ظرف مدت کوتاهی بسته شود و اجازه حفاری داده نشود و تعادل سنجی باید با اعمال قانون پیش برود لذا قوه قضاییه سازمانی بسیار تأثیرگذار در این زمینه است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز باید به نظرات کارشناسی ارائه شده اطمینان کنند و اجازه دهند که این پروژه‌ها با اصول علمی اجرا شود و فشار نابجایی به وزارت نیرو وارد نکنند.

وی گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه سال 94 اعتبار تعادل بخشی نسبت به سال 93 به طور چشمگیری افزایش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار