معاون بهداشت:

خانه های بهداشت، مأموریت جهانی، ملی و روستایی دارند

دکتر سیاری در مراسم افتتاحیه خانه بهداشت روستای «عرب راشد» در اهواز که همزمان با افتتاح یک هزار خانه بهداشت در سراسر کشور صورت پذیرفت، گفت: کشور ما در محاصره فلج اطفال از سوی کشورهای همسایه است ولی چون سیستم بهداشت كشور هوشیار و مراقب بوده و همیشه به موقع عمل كرده است، هرگز شاهد فلج اطفال در كشور طی چند سال اخیر نبوده ایم.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هر دولت سه وظیفه اصلی دارد و اولین موردش تامین سلامت مردم است. در زمینه عمومی سلامت، اولین اقدام، تامین هوای سالم است كه متاسفانه در شهرهای بزرگ مشكل آلودگی هوا داشتیم و اكنون در خوزستان گرد و غباری كه رخ داده باعث آلودگی هوای روستاها نیز شده است، به همین دلیل برای مسئله گرد و غبار خوزستان باید چاره اندیشی شود.

دکتر سیاری بیان كرد: تامین آب سالم یكی دیگر از وظایف دولت ها است و آب سالم و كشاورزی در حقیقت مایه حیات است.

وی افزود: سومین وظیفه دولت نیز تامین غذای سالم است كه هر دولت باید هر سه وظیفه مذكور را به نحو احسن انجام داده و شرایط لازم را نیز برای استمرار تامین آنها فراهم كنند.

وی با اشاره به اینكه امنیت غذایی و دسترسی تمام مردم به تغذیه سالم باید توسط دولت ها انجام شود، گفت: در ارتباط با تامین امنیت غذایی مردم خوزستان یک جلسه ویژه با استاندار این استان برگزار كردیم.

دکتر سیاری با تاکید بر این که مسئله آموزش هم در كنار تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: فرزندان این مرز و بوم باید آموزش داده شوند و خوشبختانه در حال حاضر دولت تمام تلاش خود را می كند تا در روستاها مدارس به اندازی كافی راه اندازی شود.

 خانه بهداشت، خانه توسعه

دکتر سیاری با بیان این که خانه بهداشت در حقیقت خانه توسعه است، به موفقیت های بهداشتی کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از كودكان كشور به دلیل كزاز و اسهال میمردند ولی در حال حاضر در كشور شاهد مرگ هیچ نوزادی بر اثر كزاز نیستیم.

وی افزود: دو سال پیش ۱۸۰هزار كودک زیر پنج سال در جهان به علت سرخک فوت شدند و این در حالی است كه ایران طی پنج سال اخیر یک مورد مرگ كودک بر اثر سرخک نداشته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سال گذشته ۲۲۰ هزار كودک بر اثر سیاه سرفه در دنیا جان خود را از دست دادند ولی در ایران به دلیل انجام به موقع و خوب واكسن این بیماری، حتی یک مورد فوتی هم نداشتیم.

دکتر سیاری عنوان كرد: خوشبختانه در ۱۴سال اخیر یک مورد فلج اطفال در كشور اتفاق نیفتاده است. با وجود اینكه بالاترین میزان این بیماری در كشورهای همجوار ایران از جمله پاكستان و بعد افغانستان و به تازگی هم در عراق گزارش شده است، اما هیچ موردی را نداشتیم.

وی بیان كرد: در حقیقت ایران در محاصره فلج اطفال از سوی کشورهای همسایه است ولی چون سیستم بهداشت كشور هوشیار و مراقب بوده و همیشه به موقع عمل كرده، هرگز شاهد فلج اطفال در كشور طی چند سال اخیر نبوده ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد: خانه بهداشت ماموریت جهانی، ملی و روستایی دارد. در سطح جهانی باید بیماری های مختلفی از جمله فلج اطفال و سرخک را ریشه كن كرده و از مرگ مردم جلوگیری كند. خانه بهداشت خانه توسعه است و در واقع به دست خود مردم اداره شده و ما تنها آموزش می دهیم.

دکتر سیاری گفت: هر چقدر بیشتر كمک كنید تا بهورزان آموزش های خود را انتقال داده و آن را به خوبی گسترش دهند ضمن کاهش بار بیماری ها، آبروی بین المللی کشور ما نیز تضمین می شود.

معاون بهداشت در پایان گفت: امیدوارم شاهد بهبودی وضعیت روستاییان و هوای خوزستان و نیز بهبود وضعیت زندگی و رونق كسب و كار و ارتقاء سلامتی آنها باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار