رحمانی‌فضلی در نشست شهرداران و رؤسای شورای اسلامی:

از همکاری نکردن شوراها با وزارت کشور، کلی حرف دارم

وزیر کشور با بیان این که باید قضاوت‌ها منصفانه، عادلانه و بر اساس تجربیات باشد، گفت: اگر بخواهم از عدم همکاری شوراها با وزارت کشور صحبت کنم، کلی حرف دارم.

از عدم همکاری شوراها با وزارت کشور کلی حرف دارم

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست مشترک شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرهای مرکزی استان‌ها اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان دهنده تداوم راه شهداست که یقیناً در معادلات بین‌المللی تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. البته برای ما تکلیف و دین زیادی ایجاد می‌کند.

وزیر کشور در ادامه افزود: امیدوارم خداوند توفیق درک این مسئولیت و درک مردم و خدمت صادقانه را عنایت کند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به این که مسائل خوبی در این جلسه مطرح شد البته باید قاعده و استمرار داشته باشد، افزود: در این جلسه چند دسته مطلب مطرح شد که امور جاریه و روزانه یکی از آن‌هاست که سطوح محلی شهرداران، شوراها و استانداران انجام می‌شود. البته آمادگی لازم را داریم.

وی بیان کرد: استانداران با رویکرد همکاری جلو رفته و همچنین سیاست وزارت کشور که مبتنی بر همکاری است باید پیش گرفته شود.

وزیر کشور اظهار داشت: مسائل و مشکلاتی در این جلسه مطرح شد که مربوط به قوه قضاییه و مجلس است، البته ما با آن‌ها تعامل داریم و مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به این که موضوعات کلان‌تر و مهم‌تری در این جلسه مطرح شده است، افزود: باید در کمیته‌ها به صورت کارشناسی مورد بحث قرار گیرد و باید قضاوت و داوری منصفانه، عادلانه و بر اساس تجربیات باشد.

وی تأکید کرد: ما نباید بگوییم همه خوب هستند و همه چیز را به گردن کمبود بودجه بیاندازیم، باید صادقانه بررسی کنیم تا ایرادات و مشکلات مشخص شود.

وزیر کشور با بیان این که شوراها و وزارت کشور یک مجموعه نظام‌مند هستند و با تقسیم کار مجازی مجموعه کارهایشان را دنبال می‌کنند، گفت: بنده اگر بخواهم از عدم همکاری شوراها با وزارت کشور صحبت کنم، کلی حرف دارم اما نباید فقط به آن‌ها بپردازیم.

رحمانی‌فضلی افزود: ما وارث یک نظام اداری و اجرایی متمرکز کلان‌بخشی در حوزه برنامه‌ریزی هستیم.

رفتار چندساله شوراها باید بازنگری شود / نباید از موقعیت‌مان برای جبهه سیاسی استفاده کنیم

وی گفت: با عملکرد این نظام عدم توازن و تعادل شکاف‌های جغرافیایی، طبقاتی مهاجرات‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، خالی شدن روستاها، انتقال منابع مالی به کلان‌شهرها، ما وارث آن هستیم. از این رو نمی‌توانم بگویم بهیاری‌ها موجب این نتیجه به دست آمده شده‌اند.

وزیر کشور با بیان این که ما بعد از انقلاب توانستیم در بخش‌هایی از این برنامه‌ریزی عدم توازن و تعادل‌ کارهای مهمی را انجام دهیم، افزود: در زیرساخت‌ها بعد از انقلاب کارهای خوبی انجام شده است، اما در بعضی از جاها نتوانستیم خوب عمل کنیم و بعضی از نظام‌ها را نتوانستیم خوب تغییر دهیم، البته دلایل مختلفی وجود دارد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به این که نظام برنامه‌ریزی همان برنامه دهه چهل است، گفت: فقط تبصره‌هایی گذاشتیم که کمک به مناطق محروم شود.

وی اظهار داشت: نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر آن برنامه‌ریزی است که بر اساس جمعیت و فعالیت تقسیم می‌شود که این موجب بیچاره کردن کشور می‌شود.

وزیر کشور در ادامه افزود: باید در چارچوب امروز بازنگری در رفتار چند ساله شوراها داشته باشیم و باید مجموعه‌ای از عملکرد شوراها، روستاها به صورت واقع‌بینانه انجام دهیم و نکات اساسی را تهیه کنیم و پس از آن مسائل را اولویت‌بندی کنیم.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: در جلسه‌ای اختیارات دستگاه‌ها به شهرداری‌ها محول شد. از این رو می‌دانستیم حتماً مقاومت می‌شود البته باید این مقاومت‌ها را در مسیر همراه کرد.

وی با بیان این که درآمدهای پایدار یکی از مسائل مهم است، گفت: اصل بر این است، وقتی از مردم منابع می‌گیریم و هزینه می‌شود باید نظارت وجود داشته باشد و هیچ زمان هیچ دستگاه اجرایی بر خودش نظارت نمی‌کند و همیشه نظارت بیرونی وجود دارد و همچنین باید یک نظارت بیرونی تعبیه کنیم و نباید از نظارت‌ها نگران باشیم.

وزیر کشور با بیان این که ما نمی‌توانیم کشور را با شرایط متمرکز اداره کنیم، اظهار داشت: باید مسائل را کارشناسانه، منصفانه و واقع‌بینانه بررسی کرد و جایگاه شوراها و شهرداری‌ها در سطح بالایی قرار دارد،‌ زیرا مبتنی بر انتخاب مردم است.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: بعضاً عزل و نصب، به کار‌گیری نیروها، واگذاری بعضی از پرونده‌ها، قیمت و کیفیت از نظر کارشناسان ما مطلوب نیست.

وی تأکید کرد: خواهشمندم شهرداری‌ها به جبهه‌بندی‌های سیاسی وارد نشوند و نباید موضع‌گیری له و علیه بگیرند. ما نباید از موقعیت‌مان برای جبهه سیاسی استفاده کنیم.

وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: خواهشمندم به هیچ وجه شهرداری‌ها در انتخابات وارد نشوند و باید دخالت شهرداری‌ها در انتخابات صفر شود تا به اجرای وظیفه اصلی خودمان مشغول باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار