اصفهان؛

برگزاری نخستین همایش بین المللی باستان شناسی منطقه کاشان در سال 94

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان از برگزاری نخستین همایش بین المللی باستان شناسی منطقه کاشان در پاییز سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، محسن جاوری مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: نخستین همایش بین المللی باستان شناسی منطقه کاشان همزمان با پاییز سال 94 برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه کاشان به عنوان بزرگترین مناطق باستانی کشور مورد توجه پژوهشگران و کاوشگران است افزود:مستند سازی هایی که درمورد سیلک کاشان در زمان گیریشمن فرانسوی صورت گرفته است به عنوان یکی از مستند سازیهای بی نظیر دوران خود است.

به گفته وی، کاشان از لحاظ تاریخی و استمرار دوره های تاریخی در جهان دارای ویژگی ها و افتخارت منحصر به فرد است که متاسفانه مردم کاشان از آن غافل هستند که این مهم نیازمند با فرهنگ سازی عمومی و توجه و حمایت مردمی در حفظ و نگهداری میراث ارزشمند گذشتگان است.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان در ادامه از قدمت 15 هزار ساله منطقه کاشان خبر داد و گفت:اطلاعات کشف شده در مورد کاشان مربوط به دوره تاریخی پارینه سنگی است که نشان می دهد مستندات و کشفیات منطقه سفید آب کاشان به تاریخ 15 هزار ساله و قدمتی بیش از تپه های سیلک می رسد.

جاوری، تپه های سیلک کاشان را بزرگترین محوطه در فلات مرکزی ایران دانست و گفت: معرفی سیلک نیازمند برگزاری پژوهش های سیلک شناسی با حضور هیات های خارجی و داخلی و تشکیل یک هیات راهبردی بین المللی سیلک با استفاده از تجربیات و نظرات جمعی برای حفاظت و انجام فعالیت های پژوهشی مرمتی و نگهداری این تپه های باستانی است.

وی،لزوم ترسیم دورنمای سیلک در آینده کاشان را تاکید کرد و گفت:تلاش مجموعه مدیریت این محوطه با پیش بینی برنامه های مناسب و بهره گیری از محوطه های باستانی مشابه به دنبال ارتقای جایگاه تاریخی سیلک است.

به گفته وی،ایجاد حریم و عرصه سیلک نیازمند تعامل شهرداری و سایر دستگاههای دولتی است که خوشبختانه دیدگاه شهردار جو ان و میراث دوست کاشان در خصوص میراث فرهنگی فرصت ویژه ای را به وجود آورده است و در نشست های مشترک بین میراث فرهنگی و شهرداری کاشان منجر به نتایج و راهکارهای مناسبت شده است.

جاوری در پایان با تاکید بر نیازمندی تصویب نهایی گمانه زنی های کارشناسی خط کشی برای یکبار در عرصه و حریم سیلک کاشان و تبدیل به یک قانون لازم الاجرا گفت: با لازم الاجرا شدن این قانون نقص قانون و ساخت و سازهای غیر قانونی در کنار این اثر ارزشمند جهانی غیرممکن می شود.

انتهای پیام/ب





برچسب ها: نخستین ، همایش ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.