كشف گنجینه‌ای از سكه‌های طلا در بستر دریای مدیترانه

حدود ٢٠٠٠ سكه طلا كه قدمت آنها به بیش از ١٠٠٠ سال می‌رسد توسط غواصان در اسكله قدیمی قیساریه یافت شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از آرت نت نیوز؛ این گنجینه كه یكی از بزرگترین گنج های یافت شده در این منطقه است توسط گروهی از غواصان در بندر قدیمی متعلق به عصر رومی ها در بستر دریا كشف شدند.

سكه های یافت شده در حدود ٩ كیلوگرم وزن دارند و به گفته مقامات  نمی توان  قیمتی برای آنها تعیین كرد.

به گفته متصدی اصلی عتیقه جات، این غواصان در ابتدا متوجه اصل بودن سكه ها نشده و تصور كردند كه آنها تقلبی هستند اما پس از دقت بیشتر متوجه اصل بودن سكه ها شده و اقدام به جمع آوری آنها كردند و به سرعت به ساحل بازگشتند تا رهبر گروه غواصی شان را از این اكتشاف مطلع سازند.

متخصصان پس از بررسی سكه ها متوجه شدند كه این گنجینه متعلق به سلسله فاطمی بوده كه از سال ٩٠٩ الی ١١٧١ به شرق میانه و آفریقای شمالی حكومت می كردند.

"كبی شرویت" از متصدیان عتیقه جات اظهار كرد: حفاری ها برای پیدا كردن منبع اصلی این سكه ها صورت خواهد پذیرفت. طبق شواهد موجود این گنجینه احتمالا متعلق به كشتی  بزرگی بوده كه همراه با مالیات جمع آوری شده برای پرداخت حقوق سربازان فاطمی  در مسیر دولت مركزی در مصر در حال حركت بوده و به ناگاه در نزدیكی قیساریه به گل نشسته.

وی در ادامه گفت: احتمال دیگری نیز هست كه این سكه ها به یك كشتی تجاری تعلق داشته اند كه با شهرهای ساحلی و بندر گاههای اطراف مدیترانه داد و ستد می كرده  و در این مكان واژگون شده است.
این گنجینه اكنون  از اموال دولت محسوب می شود و اما  هیچ جایزه ای برای این اكتشاف به غواصان داده نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار