سفر به نخستین پایتخت ایران؛

هگمتانه‌ی دیروز ، همدان امروز

«هگمتانه» نخستین شهر ایران است که در حدود سال 728 پیش از میلاد به دستور حاکم ماد به عنوان پایتخت بنا شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران همدان،هگمتانه که به معنای محل تجمع است پس از دوره ماد و در زمان هخامنشیان پایتخت ییلاقی باقی ماند. این شهر در دوره‌های اشکانی، سلوکی، ساسانی و پس از اسلام نیز اهمیت خود را حفظ کرد.

از آثار تاریخی این شهر مجسمة شیر سنگی است که یكی از یادمانهای تاریخ باستان در شهر همدان میباشد و در انتهای خیابان دوازده متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شكلی به همین نام قرار دارد . تپه ای كه در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع گردیده است ، تپه ای است باستانی زیرا یك تابوت كه متعلق به دورة اشكانی است از آن محل كشف گردیده است و در حال حاضر در موزة تپة هگمتانه نگهداری می گردد . این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا بر سر دروازة شهر همدان قرار گرفته بود.



مسجدجامع همدان

مسجد جامع شهر همدان در نزدیکی میدان مرکزی شهر و در قسمت غربی خیابان اکباتان، در محدوده راسته بازارهای شهر قرار دارد. این مسجد از بناهای دوره قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندی جلو ایوان بزرگ، سال 1253 ثبت گردیده است. این مسجد سه در ورودی دارد كه عبارتند از : ورودی نوساز سمت خیابان اكباتان , ورودی قدیمی با دالان طاقدار در ضلع شرقی صحن ، ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس كاری شده در ضلع غربی صحن ، كه هر سه از زیبایی چشمگیری برخوردارند . بنای مسجد جامع همدان دارای طرحی مستطیل شكل و چهار ایوانی ناقص است . قسمتهای جنوبی این مسجد شامل ایوانی مرتفع می باشد كه رسمی بندی جلو آن از آجر و كاشی معرق ساده ساخته شده است و بر روی آن با كاشی فیروزه رنگ نام الله و نام پنج تن نوشته شده است . گنبد آن نسبتا بزرگ و دو پوششه است . این مسجد رواقهای زیبا و دیدنی دارد . ضلع غربی شامل هشتی مقرنس كاری شده و شبستان كوچك و كم ارتفاع زمستانی است . ضلع شرقی مسجد در مقیاس كوچكتر ار بخش قدیمی باقی مانده است . درحال حاضر مسجد دارای سه ایوان ،‌ دو شبستان و گنبدی آجری و صحن وسیع و دلبازی است كه حوض بزرگی را در خود جای داده است ایوان اصلی در ضلع جنوبی واقع شده و دو ضلع شرقی و شمالی نیز مناره هایی قرار دارد طاق نماهای كم عمقی نیز در ضلع جنوبی صحن وجود دارد شبستان اصلی مسجد دارای 55 ستون 11 در 5 ردیف است گنبد آجری مسجد كه بر روی این شبستان قرار دارد . در قسمت زیر دارای كتیبه هایی از جنس خشت و نوع كاشی زرد است كه سورة جمعه و آیة شریفة " انما یعمرو مساجد الله " و آیة‌ " من المهتدین " و " آیه الكرسی " به خط ثلث زیبایی بر حاشیة آن نوشته شده است .

خانه شهبازیان

این خانه قدیمی در ابتدای خیابان بوعلی سینا و انتهای بن بست میرفندرسکی واقع گردیده است. این خانه مربوط به دوره قاجاریه و دارای پلان مستطیل شکل اندرونی و بیرونی است. در این خانه دو طبقه ، یك طبقه زیر زمین و یک طبقه ساختمان اصلی می باشد. مساحت كل ساختمان شامل ابنیه و محوطه های باز ، در حدود 1056 مترمربع است و حركت در آن از طریق راهرو دال مانند به حیاط اول و به وسیلة چند پلة سنگی به ساختمان اصلی صورت می پذیرد. ساختمان تزئینات متعددی از قبیل گچبری هایی به شكل گل و بوته ، آجركاری هایی از نوع حصیری و تكرار نام " علی " به توالی در بالای در و پنجرة‌بهار خواب و آجر لعابدار مشكی در ناحیة‌ طاق نما ها دارد كه در مجموع تزئینات بیرونی ساختمان را تشكیل میدهد تزئینات داخلی نیز گچبری های گل و بوته در ناحیة گنجینه ها ، رفها و سرستونها می باشد این بنا پنجره هایی با شیشه های رنگین و نماهای چوبی بزرگ و سقف لمبه را دارا می باشد .

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.