طی یادداشتی در واشنگتن پست؛

دنیس راس: باید در متن توافق هسته‌ای گزینه نظامی تصریح شود

دنیس راس مشاور سابق رئیس جمهور امریکا در یادداشتی خواستار تصریح عواقب نقض توافق هسته‌ای ایران از قبیل گزینه نظامی در متن توافقنامه شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا و تحلیلگر کنونی بنیاد واشنگتن در یادداشتی برای روزنامه «واشنگتن پست» ضمن انتقاد از مواضع کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای ایران،‌ "نگرانی‌های اسرائیل" درباره توافق هسته‌ای را بجا  خوانده است.

در این یادداشت وی خواستار تصریح شدن "اقدام نظامی در صورت نقض توافق" در متن توافقنامه هسته‌ای شد.

 راس در این یادداشت نوشت: «جدال و مشاجره بر سر دعوت جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو دز خصوص سخنرانی در  کنگره تاثیر کنایه‌داری بر انحراف افکار و توجهات از موضوعی که نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواست درباره آن حرف بزند شده است: مشکل معامله و توافق هسته‌ای احتمالی با ایران».

وی در ادامه نوشت: اگرچه همه درباره به چالش کشیدن رئیس‌جمهور آمریکا توسط نخست‌وزیر اسرائیل،‌ از ماهیت حزبی این دعوت و زمان سخنرانی که دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل است صحبت می‌کنند، ماهیت و ریشه موضوع به عقب رانده شده است. چرا چنین جدایی بین مواضع آمریکا و اسرائیل وجود دارد و اینکه آیا می‌توان بین این جدایی‌ها پل زد؟»

او در ادامه مدعی شد: "در نظر نتانیاهو این یعنی ایران را یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن باقی گذاشتن. اگرچه موضع علنی و عمومی نخست‌وزیر آن است که ایران نباید اجازه داشتن هیچ ظرفیت غنی سازی داشته و تاسیسات هسته‌ای آن برچیده شود."

وی افزود:" بر اساس گفت‌وگوهایی که با اسرائیلی‌ها داشتم، آنها می‌توانند با توافقی که تعداد کمی توانمندی غنی سازی به ایران بدهد زندگی کنند."

راس همچنین مدعی شد: "از نظر آنها در ازای به عقب راندن تحریم‌ها، عقب راندن و کاهش جدی برنامه هسته‌ای ایران انجام شود. این در حالیست که  توافقی که گفته شده در حال بررسی است در ازای کاهش و عقب راندن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را محدود خواهد کرد البته نه اینکه به طور معناداری آن را کاهش دهد. اسرائیلی‌ها استدلال می‌کنند اگر به ایران اجازه داشتن برنامه انرژی هسته‌ای در حد صنعتی داده شود آن را قادر خواهد کرد تا هر زمان که خواست یک کشور با بمب اتمی تبدیل شود. در واقع سیستم شفاف سازی یا راستی آزمایی مورد نظر برای تشخیص زمان گریز هسته‌ای توسط یک برنامه کوچک،‌ بعید است در درازمدت و در یک برنامه هسته‌ای بزرگ کارساز باشد".

دنیس راس ادامه داد: "در نتیجه نگرانی اسرائیل درباره مشکل راستی آزمایی است که ایرانی‌‎ها پس از آنکه برنامه هسته‌ای صنعتی داشته باشند با معاهده ان‌پی‌تی دارند. تردید نیست که این موضوع همچنین به خاطر نگرانیهای مبنی بر اراده آمریکا و دیگر کشورها برای جلوگیری از عبور ایران از آستانه هسته‌ای است به ویژه اگر آنها توافقی را بپذیرند که اجازه زیرساخت هسته‌ای بزرگی را به ایران بدهد".

وی نوشت: آیا دولت باراک اوباما، رئسی جمهور آمریکا می‌تواند این نگرانی‌ها را رفع کند؟ با فرض آنکه دولت در حال آماده شدن برای انجام دو اقدام زیر باشد ،‌جواب مثبت است:

اول، باید این تضمین شود که اقدامات راستی آزمایی در توافق برای دسترسی "همه جا و همه زمان" به همه تاسیسات اعلام شده و  نشده تامین شود و از این اقدامات حمایت شود. از آنجایی که توافق با ایران یک سابقه و نمونه خواهد بود باید شرکای پنج گانه آمریکا از آن حمایت کنند.

دوم،  باید پیشاپیش نتایج همه انواع نقض توافق تصریح شده و در توافق ذکر شده باشد و برای نقض که حرکت در مسیر تولید بمب است باید نتیجه توسل به زور و نیروی نظامی باشد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تصریح عواقب نقض احتمالی توافق توسط ایران ادعا کرد: "چنین عواقبی اگر دولت با کنگره درباره آنها کار کند، بسیار معتبرتر خواهد بود و آنها را می‌توان در قانونگذاری ذکر کرد و اگر چنین عواقبی به ویژه توسل به نیروی نظامی همچنین برای دوره پس از اتمام  مدت توافق هم اعمال شود".

مشاور سابق اوباما در پایان به وی توصیه کرد: "دولت هم باید این رویکرد را قابل قبول تشخیص داده و به رسمیت بشناسد. این موضوع دیپلماسی جاری در قبال ایران را به مخاطره نخواهد انداخت بلکه به دولت راهی برای همکاری با کنگره خواهد داد و نیز به آنهایی که در کنگره تمایل  نشان و مهر زدن به توافق را دارند، یک خروجی خواهد داد. این موضوع با اصل بحث دولت مبنی بر اینکه "توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و اجازه دستیابی به سلاح را نمی‌دهد" یکی خواهد بود. با این روش ما حتی پس از دوره 15 ساله توافق هم قادر به بازدارندگی خواهیم شد. شاید با این اقدام  اختلاف بین اوباما و نتانیاهو هم رفع شود".



در حال تکمیل.....
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار