امضای تفاهم نامه‌ی فرهنگی – هنری خانه‌ی هنرمندان و سعد آباد

تفاهم‌نامه‌ای بین خانه‌ی هنرمندان و مجموعه‌ی فرهنگی هنری سعد آباد به منظور گسترش برنامه‌های سعدآباد امضا شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ نشست تفاهم‌نامه‌ی بین خانه‌ی هنرمندان و مجموعه‌ی فرهنگی هنری سعد آباد با حضور «مجید سرسنگی» مدیر عامل خانه‌ی هنرمندان ایران،‌ «یوسف منصورزاده» سرپرست مرکز فرهنگی تاریخی سعد آباد در تالار امیرخانی خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست مجیدسرسنگی گفت: مجموعه‌ی سعد آباد یکی از فاخر‌ترین مجموعه‌های فرهنگی تاریخی ایران است که در شهر تهران وجود دارد و همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

وی گفت: این مجموعه پتانسیل بالایی دارد و با توجه به اینکه در قسمت شمال شهر تهران است و در این قسمت مجموعه‌ی فرهنگی فعالی نداریم بنابر این مجموعه‌ی فرهنگی سعد آباد می‌تواند بخشی از نیازهای فرهنگی- هنری را برطرف کند. از این جهت سعدآباد نقش بزرگی را در جهت تأمین نیازهای فرهنگی – هنری مردم خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: معتقدم که در شهر تهران در حوزه‌ی فضاهای فرهنگی کاستی‌هایی را داریم اما باید این را اذعان کنم که از همین داشته‌هایی که هست هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی اظهارداشت: امیدوارم این مجموعه از این به بعد به صورت فعال برنامه‌های فرهنگی – هنر ی را اجرا کند تا گردشگران از برنامه‌های هنری بیشتری بهره مند شوند.

مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران به اجرای برنامه‌های در فضای باز سعدآباد نیز اشاره کرد و گفت: هنرهایی که در فضای باز اجرا می‌شود هم می‌تواند در مجموعه ی فرهنگی – هنری سعدآباد هم برگزار شود.

در حقیقت این مجموعه‌ می‌تواند یک قطب فعالیت‌های هنری در شمال شهر تهران باشد و خانه‌ی هنرمندان به دنبال این است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در شهر تهران وجود دارد را مورد استفاده قرار دهد.

وی همچنین درباره استفاده از پیاده‌گذرها در شهر تهران نیز گفت: با شهرداری مکاتبه‌ای داشته‌ایم و درباره‌ی پیاده گذر 17 شهریور درخواستی کرده‌ایم تا در آنجا فضاهایی به ما بدهند که بتوانیم کار فرهنگی – هنری انجام بدهیم که البته خیابان برادران مظفر و همچنین منطقه‌ی 12 نیز این آمادگی را اعلام کردیم که بتوانیم در ارتباط با پتانسیل‌های فرهنگی – هنری آن برنامه‌هایی را داشته باشیم و در طی این موارد همکاری با سعدآباد نیز اتفاق مبارکی است که باعث می‌شود از یک بخشی از کاربری‌های سعدآباد استفاده کنیم.

* گسترش مراکز فرهنگی- هنری

وی در ادامه گفت: درصدد هستیم که مراکز فرهنگی- هنری را زیاد کنیم چرا که دسترسی به مراکز فرهنگی – هنری محدود است و این درحالی است که در دنیا سعی شده دسترسی‌های فرهنگی – هنری ایجاد و گسترش پیدا کند مثلاً در انگلیس در هر محله‌ای یک مرکزی است که برای مردم ( شبیه خانه‌ی هنرمندان) وجود دارد و مردم می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی – هنری این مراکز بهره مند شوند.

در ادامه این نشست، یوسف منصورزاده سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: خانه هنرمندان ایران قلب تپنده حوزه هنری و پایتخت بزرگ ایران است و با تمام محدوده مکانی که دارد، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد.  
 
وی اظهار داشت: خوشحالیم که این فرصت بدست آمده تا تفاهم نامه‌ای را در زمینه فرهنگی_ هنری با این خانه ایجاد کنیم.  
 
وی در ادامه گفت: با این تفاهم نامه می‌خواهیم خانه هنرمندان را بیشتر توسعه دهیم و طبیعتا فعالیت‌های فرهنگی_ هنری نیاز به ارتباطات قوی دارد، ارتباطاتی که از جنس فرهنگ باشد.  
 
سرپرست مجموعه فرهنگی_تاریخی سعدآباد گفت: سعدآباد یک مجموعه‌ای از مجموعه فرهنگی تاریخی است که ۱۰۰ سال پیش هنرمندان آثاری را در آنجا خلق کرده‌اند و امروز بعد از ۱۰۰ سال که از عمر تاریخی سعدآباد می‌گذرد، شاهد فعالیت‌های سعدآباد هستیم.  
 
وی تصریح کرد: موزه سعدآباد پتانسیل گسترده‌ای دارد و نفیس‌ترین تابلوهای نقاشی از قرن هفدهم از اروپا و تابلوهای نقاشی منحصر به فرد از دوره صفویه تا دوره معاصر در آنجا نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شود.  
 
وی در ادامه به موزه‌های سعدآباد اشاره کرد و گفت: در سعدآباد موزه‌های متعددی از جمله موزه میرعماد که دربرگیرنده نفیس‌ترین آثار خوشنویسی از جمله اثار خوشنویسی استاد می‌رعماد است نگهداری می‌شود و به مناسبت‌های مختلف از هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تقدیر می‌شود. البته موزه بهداد نیز یکی از بهترین موزه‌های مینیاتور ایران است و در کنار این موزه، موزه استاد فرشچیان که نمایش دهنده بخشی از آثار این هنرمند است نیز جزء معتبر‌ترین موزه‌های سعدآباد محسوب می‌شود.  
 
در حاشیه این نشست سرسنگی به احیای فضاهای هنری سعدآباد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خانه هنرمندان دارای تشکل‌ها و انجمن‌های مختلفی است، بنابراین می‌خواهیم از پتانسیل انجمن‌ها استفاده کنیم، به همین جهت تلاش خواهیم کرد تا برنامه‌های فرهنگی هنری بیشتری را در سعدآباد برگزار کنیم و تنها به یک هنر و یک مجموعه بسنده نکنیم. در حقیقت می‌خواهیم اجرای برنامه در سعدآباد را تسهیل کنیم. به عبارت دیگر احیای فضاهای هنری سعدآباد را درپی این تفاهم نامه خواهیم داشت.  
 
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین به نمایش کپی آثار تاریخی سعدآباد اشاره کرد و گفت: نمایش کپی آثار تاریخی که در سعدآباد وجود دارد را جزء برنامه‌های این تفاهم نامه قرار داده‌ایم.  
 
در این نشست همچنین به ایجاد فضای دائمی برای تئا‌تر خیابانی و نیز امکان ایجاد بازدید مجازی از سعدآباد در خانه هنرمندان ایران نیز اشاره شد.  
 
درپی این نشست، تفاهم نامه‌ای به مدت یکسال که در صورت رضایت طرفین ادامه خواهد داشت، بین خانه هنرمندان ایران به نمایندگی مجید سرسنگی و مجموعه فرهنگی_ تاریخی سعدآباد به نمایندگی یوسف منصورزاده و ناظرین تفاهم نامه، سجاد باغبان سرپرست معاونت پژوهشی و آموزشی به عنوان ناظر طرف اول و مریم فدایی معاون فرهنگی مجموعه تاریخی _فرهنگی سعدآباد به عنوان ناظر دوم امضاء شد.  


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.