«جواد اردكانی»:

«رویش» نیازمند استراتژی بلندمدت است

یك كارگردان سینمای كشور گفت: هر جشنواره و حركت فرهنگی فی نفسه خوب و مفید است؛ به شرط آن كه این همه كار حوزه هنری در سینما نشود.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، جواد اردكانی كارگردان سینما درباره جشنواره رویش خاطرنشان كرد: باید در حد جشنواره از جشنواره‌ها توقع داشته باشیم. جشنواره رویش برای اولین كار باید خود، خودش را آسیب‌شناسی كند. اهداف كوتاه، میان و بلندمدتی را در نظر بگیرد و بگوید جشنواره برای دوره بیستم به كجا می‌خواهد برسد. هدف گذاری ها و استراتژی‌شان را معلوم كنند كه با جابه جایی مدیران این راه ادامه پیدا كند. 

كارگردان «شور شیرین» با انتقاد از وضعیت تعریف عناوین و نظریه پردازی خاطرنشان كرد: تا به حال تعریف درستی از عناوین ساخته شده‌ای مثل سینمای دینی، ارزشی و ملی نشده است. یكی از مشكلات بزرگمان این است كه عناوین فرهنگی معروف زیاد داریم كه تعریف ندارند. برای مدیر و هنرمند و مخاطب هیچ تعریفی وجود ندارد. ما می‌گوییم سینمای ملی یا دینی ولی تعریفی برایش نداریم.  

وی ادامه داد: هیچ ذهنیت مشترك قالبی وجود ندارد كه در مرحله تولید و نقد اثر بتواند در مراحل مختلف به متر و معیار تبدیل شود. نداشتن تعریف اولین معضل ماست. فقط باعث سوء استفاده از این عناوین می‌شود و كار واقعی صورت نمی‌گیرد.  

اردكانی با بیان این كه اگر مدیر فرهنگی یا جایی پیدا شود كه نه تعریفی دو خطی بلكه تعریفی كامل و جامع از سینمای دینی ارائه دهد به او جایزه می‌دهم، تصریح كرد: آیا سینمای دینی موضوعش مسائل دینی است یا سازندگانش افرادی دینی هستند و یا سینمایی است كه به دنبال ایجاد تاثیراتی باشد كه مخاطب را دین دارتر كند و در رفتار مخاطب تاثیرگذار باشد. ممكن است فیلمی دینی نباشد، سازنده‌اش هم دینی نباشد ولی تاثیر بسیار زیادی در رفتارسازی بگذارد و كاملا در خدمت آموزه‌ها و اهداف دین باشد. ما ناگهان می‌گوییم صد فیلم در سال تولید شده كه به چهار فیلم عنوان سینمای دینی می‌دهیم. با این حساب یعنی 96 فیلم دیگر دینی نیستند و اگر دینی نیستند باید به آن ها چه عنوانی بدهیم؟  

كارگردان فیلم سینمایی «به كبودی یاس» افزود: ما در مجموع رفتار فرهنگی‌مان در كشور نیازمند مرجعی هستیم كه این مرجع فراتر از بحث دولت و فلان وزارتخانه و نهاد و تشكیلات است و باید این كار زیرساختی مربوط به نظریه پردازی سینما را انجام دهد.  

اردكانی در پایان گفت: الان تنها مرجعی كه داریم شورای عالی انقلاب فرهنگی است كه عملكردش در حوزه هنر و سینما خیلی ضعیف است. هنوز یك سند بالادستی واضح و روشن كه تعریف، استراتژی و برنامه روشنی ارائه دهد و رفتار مدیران را نقد و بررسی كند، نداریم. غیر از شورای انقلاب فرهنگی هم جای دیگری سراغ نداریم. مدیرانی هم هستند كه به عشق خودشان اولویت سازی می‌كنند و هنگامی كه مدت مدیریتشان تمام می شود و مدیر جدید می آید تمام كارهای مدیر قبلی را نقض می‌كند و این چرخه همین طور پیدا می‌كند. جالب اینجاست هیچ مرجع بالادستی ناظر بر كارهای مدیران نیست تا از آن ها بپرسد چه بلایی سر سینما آورده‌اند. هیچ نظارت، كنترل و هدایت راهبردی وجود ندارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار