اوباما از حق وتوی خود برای جلوگيری از احداث يک خط لوله بين آمريکا و کانادا استفاده کرد

رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از اجرای قانونی که اجازه احداث خط لوله انتقال نفت کایستون اکس ال را بین کانادا و آمریکا می‌داد، از حق وتو استفاده کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،"باراک اوباما "رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه برای جلوگیری از اجرای قانونی که اکثریت جمهوری خواه کنگره به آن رأی داده بود و اجازه احداث خط لوله انتقال نفت کایستون اکس ال را بین کانادا و آمریکا می‌داد، از حق وتو استفاده کرد. 

 اوباما با استفاده از حق وتو در این زمینه تلاش کرد اختیارات خود را برای تصمیم گیری در این زمینه حفظ کند. این قانون به ویژه به علل زیست محیطی جنجال به پا کرده بود. 

جمعیت‌های مدافع محیط زیست و شماری از اعضای دموکرات کنگره این طرح را با برنامه مقابله با تغییرات آب و هوایی در تعارض می‌دانند و درباره خطر نشت از خط لوله هشدار داده‌اند. 

اما جمهوری خواهان کنگره که از حمایت دولت محافظه کار کانادا به ریاست "استفن هارپر " برخوردارند این طرح را عامل ایجاد اشتغال و افزایش استقلال آمریکای شمالی در بخش انرژی می‌دانند. آن‌ها انتقال نفت با خط لوله را ایمن‌تر از انتقال آن با خط لوله می‌دانند. 

این نخستین بار بود که اوباما از زمان سیطره جمهوری خواهان برکنگره از حق وتو استفاده کرد. همچنین این سومین مورد استفاده اوباما از حق وتو از زمان ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود. 

جمهوری خواهان کنگره می‌توانند بار دیگر خواستار رای گیری درباره این قانون شوند ولی به اکثریت دوسوم آراء نیاز خواهند داشت که بعید است به دست آورند

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار