درسالروزشهادت شهید باکری؛

"حمیدباکری"، از دانشگاه کلن تا شهادت در پل مجنون

حميد در 21 سالگي و ظاهرا براي ادامه تحصيل به خارج از کشور سفر کرد. او ابتدا به ترکيه و از آن جا براي گذراندن دوره چريکي عازم سوريه شد. سپس به آلمان رفت و براي ادامه تحصيل در دانشگاه کلن اسم نويسي کرد که به علت هجرت امام خميني(ره) به پاريس، فقط يک هفته در کلاس درس حاضر و پس از آن عازم پاريس شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «حميد باکري» در آذر سال 1334 در شهرستان اروميه چشم به جهان گشود. در کودکي مادرش را از دست داد و در دبيرستان فردوسي اروميه تحصيل کرد و موفق به اخذ مدرک ديپلم رياضي شد. به گزارش فارس، حميد بعد از کسب ديپلم در کنکور شرکت کرد و پذيرفته شد اما به پيشنهاد برادرش به سربازي رفت. او دوران سربازي را در يکي از پاسگاه‌هاي‌ ژاندارمري در اطراف اروميه گذراند.

گذراندن دوره چريکي در سوريه

حميد در 21 سالگي و ظاهرا براي ادامه تحصيل به خارج از کشور سفر کرد. او ابتدا به ترکيه و از آن جا براي گذراندن دوره چريکي عازم سوريه شد. سپس به آلمان رفت و براي ادامه تحصيل در دانشگاه کلن اسم نويسي کرد که به علت هجرت امام خميني(ره) به پاريس، فقط يک هفته در کلاس درس حاضر و پس از آن عازم پاريس شد.

 حميد با پيروزي انقلاب اسلامي به ايران برگشت و براي پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در مراکز نظامي مشغول فعاليت شد. او با تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 57 به عضويت سپاه درآمد و به عنوان فرمانده عمليات با عناصر دشمن که بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب شروع به فعاليت کرده بودند به مبارزه پرداخت. او در عمليات‌هاي‌ پاکسازي منطقه سرو و آزادسازي مهاباد، پيرانشهر و بانه نقش مهم و اساسي داشت و با استفاده از طرح‌هاي‌ چريکي باعث شد که سنندج پس از مدت‌ها آزاد شود.

فرمانده‌اي که دوش به دوش سربازانش مي‌جنگيد

حميد با شروع جنگ تحميلي به آبادان رفت و فرماندهي خط مقدم ايستگاه 7 آبادان را به عهده گرفت و به سازماندهي نيروهاي مردمي پرداخت. او براي مدتي از سوي جهاد سازندگي، مسئوليت پاکسازي مناطق آزاد شده کردنشين را در منطقه سرو عهده دار شد که در آن شرايط کمتر فردي مي‌توانست چنين مسئوليتي را بپذيرد.

سپس به عنوان مسئول کميته برنامه ريزي جهاد استان تعيين شد و چون در هر حال جنگ را مسئله اصلي مي‌دانست و معتقد بود که در جبهه مفيدتر است، حضور دائمي اش را در جبهه‌هاي‌ نبرد با صدام متجاوز از عمليات فتح المبين شروع کرد. حميد در عمليات بيت المقدس فرمانده گردان تيپ نجف اشرف بود و با تلاشي که کرد نقش موثري در گشودن دژهاي عراقي‌ها براي ورود به خرمشهر داشت و بالاخره پيروزمندانه وارد خرمشهر شد و بعد از عمليات رمضان براي فعاليت دائمي در سپاه پاسداران مصمم شد.

همچنين او در عمليات موفقيت آميز «مسلم بن عقيل» به عنوان مسئول خط تيپ عاشورا در جنگ تن به تن شرکت کرد و از ناحيه دست مجروح شد و با شايستگي که از خود نشان داد از طرف فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان فرمانده تيپ حضرت ابوالفضل(ع) منصوب شد. شرکت در عمليات والفجر 1، 2 و4 از افتخارات حميد بود که هميشه دوش به دوش برادران رزمنده بسيجي اش در خطوط اول حمله شرکت داشت و فرماندهان زير دستش را به استقامت ترغيب مي‌کرد و به آن‌ها ياد مي‌داد که چگونه با دست خالي از امکانات مادي در مقابل دشمن که سراپا زره پوش و مجهز به پيشرفته ترين امکانات جنگي عصر است، فقط با اتکا به‌ايمان بايد جنگيد.

جانبازي که شهيد شد

حميد در والفجر يک از ناحيه پا و پشت، زخمي و بستري شد که پايش را از ناحيه زانو عمل جراحي کردند. هرچند اطرافيانش متوجه بودند که از درد پا رنج مي‌برد ولي هيچ وقت اين را به زبان نياورد و در نهايت در عمليات خيبر با اولين گروه پيشتاز که قبل از شروع عمليات بايد مخفيانه به عمق پادگان‌هاي‌ دشمن مي‌رفتند و کنترل منطقه را به دست مي‌گرفتند، عازم شد و ساعت 11 شب چهارشنبه 3 اسفند 62 شروع عمليات خيبر بود که با بي سيم خبر تصرف پل مجنون در عمق 60 کيلومتري عراق را اطلاع داد. حميد باکري در حالي که به همراه يارانش براي حفظ اين پل مهم مي‌جنگيدند، بر اثر اصابت آر.پي.جي شهيد شد و چون نتوانستند جسد او را به کشور برگردانند، مفقودالاثر نام گرفت./خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار